יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין אמר כי הוא מקווה שאהוד ברק, שהודיע השבוע על הקמת מפלגת בראשותו, "לא יעבור את אחוז החסימה" והוסיף כי הוא מקוה שהציוצים של רה"מ לשעבר "יישארו ציוצים". אדלשטיין אמר את הדברים בכנס הרצליה שהתקיים היום (ראשון) במרכז הבינתחומי בעיר תחת הכותרת "ניווט במים סוערים - עת לשינוי".



עוד אמר אדלשטיין, כי "אני יודע שאם לא אצליח עם היוזמה שלי אז אנחנו בקמפיין בחירות והתשובה שלי הייתה צריכה להיות שאני לא עוסק בחלוקת מנדטים בשמאל, אבל אני לא יכול כי זה הרבה יותר רציני. אנחנו רואים שראש ממשלה אולי הכי כושל ותבוסתני בתולדות המדינה מופיע על מנת להחזיר אותנו לאותה קונספציה שבה שני מנהיגים לוחצים ידיים ואז יבוא שלום. מה שבא בפעם האחרונה בעקבות הניסיונות האלה זה האינתיפאדה השנייה. אני מקווה שהוא לא יעבור את אחוז החסימה ושהציוצים יישארו ציוצים".



ברק הגיב לדבריו של יו"ר הכנסת וכתב בחשבונו בטוויטר כי "יו"ר הכנסת ממשיך להיות קצין המבצעים לחילוץ החשוד מבלפור. לא טובת המדינה או שמירה עליה כמדינה יהודית ודמוקרטית לנגד עיניו, אלא קומבינה חנפנית שתביא אותו אולי למשכן הנשיא. אבדן הממלכתיות כבר אמרנו? חייבים לוודא שזה לא קורה".




על החסינות: "כפי שאמרתי לפני ואחרי הבחירות, זה לא יקרה. אין לזה היתכנות בשום קונסטלציה. הגיע הזמן לטפל בנושא הפרדת הרשויות ולא רק בכנסת ובבתי המשפט. הצעתי להקים פורום להידברות בין הרשויות, אני עדיין מחכה לתשובה".



"אני מוטרד מהשיח של D9, זה לא השיח שלי" אמר אדלשטיין. "אני גם לא בגישה שאומרת שכל מי שאומר צריך רפורמות במערכת המשפט, אז מיד נהיה לפשיסט ולאויב הדמוקרטיה. אני אומר לאנשים: אתם מחפשים שינוי או לחזור אל אותן נקודות שכבר נכשלו בהן פעם אחר פעם. לחשוב מחוץ לקופסה או ללכת באותה דרך שאיינשטיין כבר הגדיר ולקוות לתוצאה שונה".


ממשלה רחבה היא של כחול לבן והליכוד ביחד?
"אם המפלגות הגדולות יסכימו ביניהן ויצטרפו אליהן סיעות - יכולה להיות ממשלה רחבה. לדעתי יש יעדים. שגריר מצרים דיבר על סוגיית המים. אני שואל פעם אחר פעם, אנחנו מחכים להסכמי שלום כוללים? פעם אחר פעם פרלמנטרים היו מגיעים לכאן לחקור, ואז מסבירים לי כיצד להשיג שלום במזה"ת.
אני שיניתי את הגישה שלי. ממשלות בישראל יכולות להוביל ממשלות שהגישה שלהן מבוססת על עקרונות. לא יודע אם ברק הוא איש שמאל. אני איש שמאל בגלל שאני מציע ממשלה רחבה? לא".

אהוד ברק. צילום: אבשלום ששוני
אהוד ברק. צילום: אבשלום ששוני

 
אתם מדברים על החלת ריבונות על יו"ש? על מהלך חד צדדי?
"זו גישה לגיטימית אך לא כולם מסכימים איתה. לפני שנה וחצי כשהמזה"ת היה אמור לבעור בעקבות העברת השגרירות האמריקאית, כלום לא קרה. ההכרה ברמת הגולן גם נראתה כמו משהו שלא יקרה. אני שמח שלא מדברים איתי על ההזוי אלא על הפרטים. אני מסכים שאנחנו לא נמצא מספריים שאיתן נוכל לחתוך את מפת המזה"ת בצורה שאנחנו לא נראה את הפלסטינים והם לא יראו אותנו. ויש גם את ערביי ישראל". 
 מדבר על דו קיום?
"בפעם הראשונה יש ניסיון להוציא אותנו מן המצב הקיים ולהביא אותנו למצב בונה אמון, בכלכלה, במים".

אתם מדברים על חלוקה?
"זה ניסיון מעניין לשפוט מה יהיה בעתיד עם הכלים שברשותנו היום. המשימה שלנו, אגב פרגמטיות ושכל ישר, היא לבנות את היסודות של הפירמידה, ואז להתווכח על גבולות, באיזה יישובים הם יעברו, וכ'ו. אנחנו מנסים בתנאים של היום לדבר על העתיד וזהו ניסיון כושל פעם אחר פעם. אין פתרונות פלא למצב שיצרנו. אלה שתמכו בהתנתקות ברחו מן הליכוד והקימו מפלגה אחרת. אני יודע איפה אני הייתי. כשאני אומר נכשלנו אני כולל את עצמי, כי הייתי נבחר ציבור ולא הצלחתי לשכנע את הציבור בצדקת דרכי".
 
על נתניהו: "כרגע רוב מכריע של חברי הכנסת לא נבחרו בשום מסגרת. יש עדיין מפלגות - הליכוד, העבודה, מרצ - שבוחרות מנהיגים ורשימה. בליכוד התקיימו פריימריז לראשות התנועה. נתניהו ניצח. זה המצב העובדתי. אם יהיו פריימריז נוספים ומישהו יתמודד וינצח - יהיה מצב אחר".
 
באשר לחקירות ראש הממשלה אמר יו"ר הכנסת כי הוא "סומך על היועמ"ש ועל מערכת המשפט", והוסיף כי "אני לא בא במקומם. כשצריך לבקר אותם אני עושה זאת, אבל בטח לא בנושא של חקירות".