כאלף חברי ועידת מפלגת השמאל מרצ יבחרו מחר (רביעי) את רשימת המועמדים שלה לכנסת ה־22. טרם ההצבעה טוענת ח"כ תמר זנדברג כי יריביה במפלגה מנסים לחסל אותה פוליטית באמצעות "רשימות חיסול" שהפיצו, במטרה לדחוק אותה מחוץ לחמישייה הראשונה.



זנדברג הודחה באחרונה מראשות המפלגה, כשהפסידה בפריימריז שנערכו בוועידת מרצ לח"כ לשעבר ניצן הורוביץ, בהפרש של 70 קולות בלבד. כעת חוששת זנדברג כי יריביה מבקשים להשלים את המלאכה ולהרחיקה ממקום ריאלי ברשימה החדשה.



הבחירות לרשימת מרצ נעשות בשיטת "החמישיות". הקרב העיקרי נטוש על החמישייה הראשונה, במקומות 2־6, וכל מקום הוא קריטי נוכח הסקרים המנבאים למרצ ארבעה מנדטים בלבד בכנסת הבאה. כל בוחר בוועידה יתבקש לבחור ארבעה מועמדים ולדרג אותם בסדר יורד.



לטענת זנדברג, יריביה הפוליטיים הפיצו בימים האחרונים בקרב חברי הוועידה רשימות של שמות מומלצים לבחירה, שאינם כוללים אותה. אחת הרשימות כוללת בחמישייה הראשונה את הח"כים אילן גילאון, מיכל רוזין ועלי סלאלחה, יחד עם יריב אופנהיימר ומהרטה רון ברוך, ואילו זנדברג ותומכיה - ח"כ עיסאווי פריג' וח"כ לשעבר מוסי רז - אינם מוזכרים בה כלל.



"זה ניסיון לתקוע סכין בגב ולסובב", אומרים מקורבי זנדברג. "אני מצטערת מאוד לשמוע על הדילים נגדי ועל הניסיונות לחסום אותי", הגיבה אתמול זנדברג ל"מעריב". "נכון שהתמודדתי על ראשות מרצ והפסדתי, אבל זכיתי עדיין לאמון של 46% מחברי הוועידה. למרות ההפסד אמרתי ליו"ר הנבחר ניצן הורוביץ שאתגייס בכל כוחי למען הצלחת המפלגה בבחירות ושהצגת חזית מאוחדת, בין המנצחים לבין המפסידים, חיונית להצלחתנו בבחירות. חבל לי מאוד שיש כאלה שלא רואים את טובת המפלגה אלא מפיצים רשימות חיסול ומתעסקים במחנאות ובדילים".



"אני בטוחה שחיסולים פוליטיים לא משרתים את האינטרסים של הורוביץ ולא את מרצ. אני בטוחה שהוא ימצא את הדרך לתקן את הדברים", הוסיפה זנדברג.


מנגד אמרו גורמים במרצ כי זנדברג יצאה בקמפיין גוועלד מיותר ומגוחך וטוענת לרשימות חיסול נגדה, בשעה שהיא עצמה רצה בקבוצה אחת יחד עם פריג׳ ויניב שגיא, נציג הקיבוצים, שהם בעלי כוח רב בוועידה.



"ברור לכולם שהיא תגיע למקום גבוה ומכובד, אף אחד לא מנסה 'לחסל אותה', וחבל שהיא בוחרת לעשות את הקמפיין שלה על חשבון שמה הטוב של המפלגה וחבריה", אמר אחד הגורמים. "ראוי שתדבר על הישגיה, ויש כאלה, ולא על רשימות חיסול מדומיינות".



פריג', נציג המגזר הערבי, שנבחר בבחירות הקודמות במקום הרביעי חושש לעתידו בתגובה: "בבחירות האחרונות זכתה מרצ בלמעלה מ־40 אלף קולות בחברה הערבית. זה קרה בזכות המחויבות הערכית של מרצ לחברה הערבית, אבל לא פחות חשוב - בזכות השותפות בהנהגתה. אנחנו לא רוצים להיות עלה תאנה או גלגל הצלה, אנחנו רוצים להיות שותפים בביתנו הפוליטי. לכן חשוב לחזק את השותפות היהודית ערבית ולא להחלישה". 



ח"כ אילן גילאון אמר לקראת הוועידה: "״מרצ החליטה לצאת לבחירות חוזרות לרשימה ואני מתמודד כמובן על מקומי יחד עם שאר חבריי. אני מקווה ומאמין שהעשייה שלי לאורך השנים מעידה בעדי, הוסיפה כבוד והישגים למרצ ולחברה הישראלית, ואני חוזר ומבקש את אמון חברי הועידה. השמאל לראשונה מזה זמן רב מציג תקווה לקראת הבחירות הקרובות, ואני יודע שיש ביכולתי ובניסיוני לתרום להצלחת המהלך המשותף הזה".