מדינת הלכה? במהלך סבב הישיבות הקואליציוניות לאחר הבחירות הקודמות, התיישב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שותפותיו - המפלגות הדתיות והחרדיות, ודנו על מתווה ליעדי הממשלה שהייתה יכולה לקום. הערב (שני) נחשפו בכאן 11 כמה מאותם סעיפים שהוסכמו על ידי המפלגות השותפות, ביניהם: אישור של נציג רבנות לפני התחלת עבודה בשבת, יעדי הגיוס יועברו להחלטת הממשלה והקמת רשות הסדרה להתנחלויות.

"מתווה אטיאס" הוא מתווה חדש לחוק הגיוס המעביר את סמכות קביעת יעדי הגיוס לצה"ל לידי הממשלה, במקום שתעוגן בחקיקה ראשית. כזכור, זו היא הייתה הצעת ה"פשרה האחרונה" של נתניהו בטרם ההחלטה על פיזור הכנסת האחרונה בסבב הקואליציוני האחרון. 

כמו כן, בהסכמים בין המפלגות שהתגבשו לפני ההחלטה ללכת לבחירות הייתה התחייבות עקרונית שלא לאפשר עבודות בשבת ללא תיאום עם נציג מטעם הרבנות הראשית לישראל: "לאור ההכרה בערך השבת וחשיבות שמירת השבת שר הרווחה לא יעשה שימוש בסמכותו לאשר עבודות בשבת, אלא לאחר דיון ותיאום עם נציג הרבנות הראשית", נכתב בלשון ההסכם. בסעיף נוסף נכתב: "ייקבע נוהל לפיו במקרים של עבודות ציבוריות רחבות היקף העלולות לחייב ביצוע עבודות בשבת, יידרש כבר בשלב התכנון לצרף התייחסות לכך ולהציג חלופה - בתיאום עם נציג הרבנות הראשית".

בתוך כך, דווח עוד כי נתניהו והליכוד התחייבו בפני השותפות להקים רשות הסדרה שתפקידה לקדם את ההתיישבות וההתנחלויות ביהודה ושומרון במסגרת חקיקה ובמישור התקציבי. לעומת זאת, הסעיפים הכוללים את הרפורמות המשפטיות, חוק החסינות ופסקת ההתגברות – לא נכנסו להסכם. 
 
יו"ר כחול לבן, יאיר לפיד מסר בתגובה: "ההסכמים הקואליציוניים שנחשפו הערב הם רק הפרומו להסכמים הקואליציונים שביבי חולם עליהם בממשלה הבאה שלו. בחרת ביבי קיבלת מדינת הלכה". 

ח"כ אביגדור ליברמן הגיב לחשיפה בכאן 11, ואמר: "אנחנו לא מופתעים מההסכמים הקואליציוניים בין "הליכוד" למפלגות החרדיות. זהו קצה הקרחון של הסכמי הכניעה שנתניהו חתם עם החרדים, הסכמים שהיו אמורים לרסק את הסטטוס קוו במדינת ישראל ולהוביל אותנו למדינת הלכה. לאט לאט אנו מגלים את השערורייה שהייתה עולה למשלם המסים מיליארדי שקלים".

מהליכוד נמסר בתגובה: "במשך 13 שנים ראש הממשלה נתניהו שומר וישמור על הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה - ללא שום שינוי. לא הייתה שום פגיעה בסטטוס קוו בענייני דת ומדינה ולא בענייני מערכת המשפט. הסמכות הסופית בענייני עבודות בשבת תמיד תהיה בידיו של שר העבודה והרווחה. אפילו הדיווח המוטה הזה מעיד שוב שחוק החסינות לא היה על הפרק ולא יהיה על הפרק".