יו"ר הקואליציה לשעבר ח"כ דוד ביטן יוזם החתמה של כל המתמודדים ברשימת הליכוד על מסמך בו יתחייבו לאחר הבחירות לתמוך בהטלת תפקיד ראש ממשלה אך ורק על בנימין נתניהו ולא על מועמד אחר מהליכוד.  היוזמה באה בעקבות דבריו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אתמול לפיהם אם בעקבות הבחירות לא ניתן יהיה להרכיב ממשלה עם נתניהו יציע לליכוד לבחור מועמד אחר ונקב בשמו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. בכחול לבן עקצו את הליכוד בעקבות היוזמה ואמרו: "בליכוד נערכים ליום שאחרי נתניהו. את המגעים והשיחות שמתנהלות בין גורמים בליכוד לבינינו, שום מסמך או עצומה של נתניהו לא יעצרו".



מועמדי הליכוד נדרשו לחתום על מסמך, בו נכתב כי "אנו החתומים מטה, המועמדים ברשימת הליכוד לכנסת ה-22, מדגישים כי לא נקבל שום תכתיב משום מפלגה אחרת. ללא תלות בתוצאות הבחירות, ראש הממשלה ויו״ר הליכוד בנימין נתניהו הוא המועמד היחיד של הליכוד לראשות הממשלה - ולא יהיה שום מועמד אחר".
 

ה"עצומה" נשלחה בהודעת ווטסאפ למועמדים הממוקמים ב-40 המקומות הראשונים ברשימת הליכוד. ה"עצומה" נשלחה על ידי אלידור סבח, עוזרו של חבר הכנסת דוד ביטן. בליכוד מעריכים כי כל 40 המועמדים יתמכו בסופו של דבר ביוזמה, למרות שהיא מעוררת בקרב רבים אי נחת בטענה כי היא נכפתה עליהם, ולא הותירה בידיהם ברירה. ראש הממשלה ויו״ר הליכוד בנימין נתניהו צייץ לאחר מכן בטוויטר: "תודה לחברות וחברי הליכוד על התמיכה החד-משמעית בי. הליכוד מאוחד מתמיד!". 



מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, הגיב ואמר כי "ביבי צודק. מאחורי גבו בליכוד כבר כולם מחפשים את היורש ומדברים אתנו על זה. בינתיים בלחישה. לא להרבה זמן". ח"כ מיקי זוהר התייחס ליוזמה ואמר כי הוא תומך בה. "בנימין נתניהו נבחר בשנים האחרונות ע"י מתפקדי הליכוד פעם אחרי פעם משום שהוא המתאים ביותר להנהיג את ישראל בעת הזו. הליכודניקים חושבים אך ורק על טובת המדינה ולכן הציבו את נתניהו בראש. חברי הליכוד תמיד שמרו על ראש התנועה שלהם, דרכנו אינה דרך השמאל שמקפיד להדיח את נבחריו", ציין זוהר.

כזכור, ליברמן אמר אמש כי “אם נתניהו לא יסכים לממשלת אחדות, אבקש מהליכוד להציג מועמד אחר” וציין כמועמד אפשרי את יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין. ליברמן אמר כי אם לאחר הבחירות יתברר שראש הממשלה בנימין נתניהו לא מוכן לממשלת אחדות רחבה עם ישראל ביתנו וכחול לבן, כפי שהוא מציע, “אלך לחברים בליכוד ואומר להם: ‘תביאו מישהו אחר שכן מוכן לממשלה רחבה’”. לדבריו, “יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין הוא בהחלט מקובל”.



יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, הגיב מייד בציוץ בטוויטר, שבו טען שליברמן כבר רוקם פוטש עם אדלשטיין. אדלשטיין מצדו מיהר אמש להפגין נאמנות למנהיג הליכוד וצייץ: “נתניהו הוא המועמד היחיד של הליכוד לראשות הממשלה הבאה. שרבוב שמותיהם של בכירים בליכוד כמחליפים לנתניהו אינו אלא ניסיון נוסף לעשות דה לגיטימציה למנהיג הליכוד הנבחר. לא ניתן לאיש לפגוע באחדות הליכוד”. בעקבות דבריו, הסיר יאיר נתניהו את הציוץ.



יברמן גם הבהיר אמש כי אינו פוסל עצמו לתפקיד ראש ממשלה, אך הוא שולל אפשרות של כהונה בראשות הממשלה ברוטציה. “אין שום רוטציה, לא צריך רוטציה”, אמר. “האם אני פוסל את עצמי אי פעם להיות ראש ממשלה? לא. יש לי את הכישורים ואת הניסיון להיות ראש ממשלה יותר מכל אחד. אבל אין רוטציה”.

הביר ליוזמה. ליברמן. צילום: אבשלום ששוני

 
ההבהרה של ליברמן באה לאחר שקודם לכן, במהלך אירוע "שבתרבות" במודיעין, הוא התייחס לאפשרות של רוטציה ואמר: “יש כאלו שבשבילם כל הנושא של ראשות ממשלה זו אובססיה’, אצלי זה רק אופציה. אין לי אובססיה”. כשנשאל אם הוא פוסל את האפשרות שידרוש רוטציה, השיב בשלילה. לדבריו, “קודם צריך לנצח בבחירות. אני לא פוסל, אני משתדל להיות מציאותי ואני משתדל קודם כל להביא מספיק מנדטים”. הדברים חוללו סערה במערכת הפוליטית. בליכוד מיהרו להגיב, ואמרו כי “הדברים של ליברמן הם מסך עשן כדי להסיט את דעת הקהל מכך שנתפס מנחה פעילים 'ללכת על הראש של נתניהו', ומכוונתו להמליץ על לפיד וגנץ לראשות הממשלה”. 
 
לאחר שידור התוכנית פרסם ליברמן פוסט בדף הפייסבוק שלו, שבו כתב: “לידיעת כולם, אני חוזר ואומר: ההכרעה האמיתית בבחירות האלה היא לא בין גנץ לנתניהו, אלא בין ישראל ביתנו לישראל של סמטוריץ', ליצמן ודרעי. ישראל ביתנו תצטרף אך ורק לממשלה לאומית ליברלית רחבה, המורכבת מישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן. שום אופציה אחרת לא קיימת. לא תמורת חוק הגיוס, לא תמורת תקציבים ולא תמורת רוטציה”. עוד כתב: “המפלגה הראשונה, מבין הליכוד וכחול לבן, שתתחייב על הקמת ממשלה לאומית רחבה - עליה נמליץ לנשיא. אם הן לא תתחייבנה לכך עד למפגש אצל הנשיא, לא נמליץ על אף אחת מהן".
ליברמן גם הציע אמש לראש הממשלה לקיים ביניהם עימות פומבי של “איש מקיסריה ואיש מנוקדים”, אך לדבריו, נתניהו לא יהיה מוכן לעימות כזה, “משום שהוא מפחד”.
 
עוד אמר, לנוכח תגובות הליכוד ומקורביו של נתניהו להתבטאויותיו, כי הוא מטיל ספק בכשירותו של נתניהו להמשיך למלא את תפקידו. "לבי איתו, אני מרחם עליו שהוא צריך לשקר כל הזמן שאני איש שמאל", אמר. "אולי הלחצים, הזמן והמתח עושים את שלהם”. מהליכוד נמסר בתגובה: “ליברמן אמר בשבוע שעבר שימליץ על בני גנץ לראשות הממשלה. היום אמר שלא יפסול איתו רוטציה, וקרא להדחתו של נתניהו. עכשיו ברור שליברמן רק רוצה להפיל את ממשלת הליכוד בראשות נתניהו ולהביא ממשלת שמאל שבה יאיר לפיד יהיה ראש ממשלה. מי שרוצה ממשלת ימין חייב להצביע ליכוד”.