ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו הגיב היום (ראשון) למתקפות עליו מימין בנוגע לסוגיית העלייה להר הבית ואמר כי הוא "לא מתרשם מקבינט הטוויטר". "ביום חמישי לאחר התייעצות עם כל גורמי הביטחון קיבלתי החלטה. גם השנה, כמו בכל שנה, יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי. השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לביטחון הציבור וכך בדיוק עשינו", אמר ראש הממשלה.

עוד הוסיף נתניהו בנוגע לביקורת שהוטחה בו: "אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם. מנהיגות זה אחריות ונחישות. כך פעלנו, כך נמשיך לפעול".
כזכור, החלטת המשטרה היום לסגור את הר הבית לביקורי יהודים במהלך תפילת חג הקורבן של המוסלמים, והדיווח כי ראש נתניהו הוא שעומד מאחורי ההחלטה, גררה ביקורת חריפה בימין ולחץ על הדרג המדיני להורות על פתיחה מידית של ההר לביקורי יהודים. "החלטת נתניהו לסגור את הר הבית היא חרפה לאומית", נמסר ממפלגת הימין המאוחד, "אנו קוראים לראש הממשלה - שנה את החלטתך".  יו"ר המפלגה איילת שקד ציטטה את המשורר אורי צבי גרינברג שאמר כי "השולט בהר, שולט בארץ", והוסיפה: "ביום כזה מדינה ריבונית צריכה לאפשר לאזרחיה לעלות להר הבית.  סגירת הר הבית בפני יהודים, בגלל איומי אלימות, מובילה לאלימות. כשנכנעים לטרור, הטרור מנצח".

מהומות בהר הבית. צילום: AFP


שר התחבורה וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' כתב בטוויטר: "ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאובדן ההרתעה גם ביתר הגזרות". הוא גם קרא לנתניהו לכנס לאלתר את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון בפתיחת המתחם: "אם אין לך אומץ לקבל את ההחלטה הזו לבד, כנס אותנו וניקח אנחנו את האחריות. כבוד לאומי ועמידה נחושה מול הטרור הם האלף בית של תפיסת הביטחון שלנו".
בשמאל לעומת זאת הזהירו מפני התלקחות. ח"כ אמטאנס שחאדה (בל"ד-הרשימה המשותפת) אמר: "ממשלת ישראל משחקת באש. תקיפת המתפללים המוסלמים במסגד אל אקצא הינה בעלת השלכות מסוכנות ועלולה לא רק להבעיר את ירושלים, אלא את האזור כולו, וממשלת ישראל היא האחראית על כך".
ח״כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) טענה כי ״שרי הממשלה מתחלקים היום לשניים. אלה שמבעירים את הרוחות בפופוליזם חסר אחריות ואלה ששותקים ובורחים מאחריות. מדובר במקום שכבר הבעיר את המזרח התיכון בעבר ועלה בחיי אדם רבים". 
בזמן שבימין ובשמאל ניהלו וויכוח סוער הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף ברך על ההחלטה שלא לאפשר ליהודים לעלות להר הבית בתשעה באב: ״עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה. ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב בו אנו מייחלים לבניין ירושלים".
יו״ר ש״ס ושר הפנים השר הרב אריה דרעי כתב בטוויטר: אני מגבה את ההחלטה לאסור על יהודים לעלות להר הבית, איסור שצריך להיות מעוגן כל השנה. נאמנים אנו לפסיקות מרן הרב עובדיה זצ״ל, שקבע כי מי שעולה להר הבית עובר על איסור כרת וכמוהו כאוכל ביום כיפור ומעכב את ביאת משיח צדקנו. ביום הקשה הזה, חייבים להימנע מלהעמיס על כוחות הביטחון שלנו".
לבסוף, כשהמשטרה החליטה בעקבות הערכת מצב לפתוח את ההר לביקורי יהודים, מיהר השר סמוטריץ לגזור קופון: "מברך את רה"מ שנענה לדרישה ואת משטרת ישראל שמאבטחת. לטרור ולאלימות לא נכנעים. טרור ואלימות מכניעים. לשואלים: אני לא עולה להר בשל האיסור של הרבנות הראשית. אבל הרבנות הראשית לא יכולה להיות תירוץ למדיניות של אבדן הריבונות והכבוד הלאומי שלנו. לכן נאבקתי מהבוקר על פתיחת ההר. החלטה נכונה שמלמדת שלחץ ציבורי ופוליטי עושה את שלו. מוטב מאוחר מלעולם לא", הוסיף סמוטריץ.

גורמים בימין המאוחד תקפו הערב בחריפות את ראש הממשלה, וטענו כי  "ביבי מתקפל בפני הערבים או השמאל. אז לוחצים עליו והוא מתקפל בפני הימין ואומר: 'זה לא בגללכם צייצנים ילדותיים בממילא רציתי לעשות את זה'. ככה היה במתווה האו"ם, בשחרור מחבלים ובחוק ההסדרה. זו השיטה של ביבי".