השר יריב לוין הגיש היום (רביעי) לפרקליט המדינה שי ניצן בדרישה לפתוח בחקירה נגד אהוד ברק בשל השתלחותו במבקר המדינה מתניהו אנגלמן במהלך ראיון שקיים בגלי צה"ל, בו כינה את אנגלמן "סמרטוט", זאת, על רקע השינויים שקבע בהרכב ועדת ההיתרים.
במכתבו לניצן כתב לוין כי "דבריו המסיתים והחמורים של מר ברק הינם על פניהם העלבה אישית של עובד ציבור, והלבנת פניו ברבים". עוד הוסיף: "נדמה שלא יכול להיות חולק כי במידה ואמירה כמו זו של מר ברק, אשר נאמרה בתחנת רדיו אשר רבים מאוד מאזינים לה, תעבור לסדר היום, הרי שפירושו של דבר ריקון הוראת סעיף 288 לחוק העונשין מכל תוכן. אדגיש, כי אין מקום לאמירות אישיות מסוג זה, להבדיל מביקורת על מוסד או אדם מסויים לגופו של עניין, ביקורת שהינה חיונית וחשובה. הטחת עלבון אישי ואמירה כפי שהשמיע מר ברק, איננה יכולה להיחשב בשום מקרה ונסיבות כביקורת לגיטימית לגופו של עניין.
"נוכח העובדה כי אנו בעיצומה של מערכת בחירות, קיימת חשיבות מיוחדת בפעולה מהירה ונחרצת של רשויות אכיפת החוק בעניין זה, על מנת שלא ייווצר הרושם שאמירות מן הסוג הזה הינן שיח מקובל, בפרט בתקופה זו".

לוין. צילום: אסתי דזיובוב/TPS


במחנה הדמוקרטי הגיבו לדרישת השר לוין ואמרו: "משרתי החשוד מבלפור ונאמניו ממשיכים להשפיל את עצמם במשימה היחידה שטורדת את מנוחתם: למלט את נתניהו, החשוד בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים מאימת הדין. לוין הוא גדול המשתלחים בבית המשפט, אדם שהרס הדמוקרטיה הישראלית היא משימת חייו. כמי שהתיז מפיו אין ספור עלבונות במערכות המשפט, אכיפת החוק וראשיהן, מוטב שישפיל פניו מול הציבור הישראלי".

כזכור, ברק אתמול כי “אני מצר מאוד שלא עמד הכוח של כחול לבן להיאבק על פרופ’ יפעת ביטון או על אלוף במילואים גיורא רום, שאחד מהם יהיה מבקר המדינה ולא הסמרטוט הזה שמשרת את נתניהו כמו סמרטוט רצפה”, אמר ברק. כשנשאל על התנהלותו של המבקר החדש הוסיף: “המינויים לוועדת ההיתרים נגועים בניגוד עניינים. זה ביזיון למשרד מבקר המדינה שאיש כזה מונה. הדמוקרטיה נהרסת לנגד עינינו ולכן צריך לשלוח את נתניהו הביתה”. עוד כינה את ראש הממשלה “חיה שנמלטת מאימת הדין”.
 
קצפו של ברק יצא על מבקר המדינה, שמינה שלשום ועדת היתרים חדשה, בהרכב מורחב של שמונה חברים, שלפי הטענות, רובם מזוהים כתומכי הימין והליכוד. הוועדה תוכל לדון בבקשת ראש הממשלה לקבל הלוואות ממקורביו לצורך מימון הגנתו המשפטית - ולאשרה. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, הגיב על דברי ברק וצייץ בטוויטר: “הלו? איפה הזעזוע על ביזוי ‘שומרי הסף’? איפה המשטרה שפותחת בחקירה על ‘העלבת עובד ציבור‘? רק על ליהיא גרינר אתם חכמים’”. בעקבות הסערה שחוללו דבריו פרסם אתמול ברק “הבהרה” בטוויטר, שם חזר על האשמות נגד מתניהו. 
 
“לאור הסערה, הבהרה: ‘מפרגן המדינה’ מתניהו ממנה לוועדת ההיתרים, שתפקידה מניעת ניגוד עניינים, אנשים שנמצאים בעצמם בניגוד עניינים חמור בגלל זיקה פוליטית. המטרה - להעניק לנתניהו תזרים מושחת, כדי שיטפל בתיקי השחיתות של עצמו. קרי: מתניהו נוהג כסמרטוט. מי שלא רואה - פחדן, עיוור או מתקרנף”, צייץ ברק.