יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התראיין הבוקר (חמישי) לכאן ב' והתייחס להבדלים בגישה שלו כלפי הציבור החרדי. כזכור רק בחודש מרץ אמר גנץ שיגיש דף ריק עם השם שלו חתום למטה ושימלאו מה שהם רוצים, ואילו אתמול אמר שהוא בעד ממשלת אחדות חילונית ליברלית: "אני לא מוכן להיסחט" אמר, והוסיף: "בבחירות בסופו של דבר רצו ממשלת אחדות שתדאג לאינטרסים של מרבית אזרחי ישראל, אבל נתניהו דאג לעצמו וגרר אותנו לבחירות נוספות".



יו"ר כחול-לבן הוסיף: "בבחירות הקרובות כחול-לבן תנצח ותרכיב ממשלה שתייצג את הרוב הישראלי, מסורתיים חילוניים ודתיים. לכן אנחנו אומרים שנדאג לכולם, כולל למיעוטים. קבענו שנזמין את כל מי שרוצה להצטרף לתנאי היסוד. העקרונות שלנו מייצגים את הרוב, באופן שמאפשר לכלל האזרחים בחברה לכבד את כולם. הגיע הזמן שאנחנו ניתן לרוב באמת להיות הרוב ואז כולם מצטרפים אליו בתנאי הרוב, ולא מיעוט שמכופף אותנו". 

מה הופך את החרדים לסחטנים ואת ליברמן ללא סחטן?
"מה שקובע זה עקרונות הרוב. חייבים להגן על דרישות המיעוט, אבל אי אפשר לפעול רק על פיהם. לכן, כחול-לבן והליכוד ללא נתניהו אחרי הבחירות, ייצרו גוש גדול לאומי וליברלי. אנחנו לא פוסלים אף אחד אם הוא לא קיצוני ונגד עם ישראל. אנחנו הולכים מהמרכז לצדדים, אין מה לדבר על בל"ד, וגם לא אנשים קיצונים כמו סמוטריץ' - ההליכה שלו לקווים גזעניים לא מקובלת עלי כיהודי. גזענות - לא בבית ספרי". 

אביגדור ליברמן. צילום: אבשלום ששוני
אביגדור ליברמן. צילום: אבשלום ששוני

למה אביגדור ליברמן והעבודה הם חלק מהרוב והחרדים לא?
"ליברמן, כחול-לבן והליכוד הם מרכז המפה מבחינת היצירה הקואליציונית. נקרא לחברים נוספים לממשלת האחדות. שימו לב שבתקשורת לא משייכים את ליברמן לשום גוש, מכיוון שהוא קבע כבר שימליץ על המפלגה הגדולה. הוא לא מתנפל עלינו, הוא אומר את דעותיו ואני את דעותיי. כל אחד דואג לאינטרסים האלקטורליים שלו. אנחנו צריכים לצאת לדרך חדשה". 
אז מה השתנה מאז חודש מרץ ביחסך כלפי החרדים?
"הרוב הנדרש במדינת ישראל זה רוב שפוי שמעוניין לשבת אחד עם השני. החיים נקבעים לפי הרוב, והחרדים הם מיעוט. אני מגיע אחרי אימון בוקר, ואני מניח תפילין. מתחת לתנ"ך שלי בבית מונחת מגילת העצמאות".
למה ב-2019 יעלון ישמח לתת לליברמן את תיק הביטחון?
"אנחנו רוצים להציל את מדינת ישראל. כל האינטרסים הלאומיים מוכפפים כרגע לאדם אחד שעושה עלינו סיבוב לפני ההליכה לקלפי, מוכרחים לוותר על האגו". 
מה ההבדל ביניכם לליכוד?
"הגישה שלנו היא יותר ליברלית, הגישה המדינית היא להיפרד מהפלסטינים ומניעת סיפוח, ההיפך מהליכוד. נתניהו קיבל את ההחלטה על מתווה הכותל ועל מבקשי העבודה ונבהל, נאם את נאום בר אילן ושכח ממנו מיד". 
למה אתה לא מעז להגיד שתי מדינות?
"מה שחשוב זה שנשמור את הנאמנות שלנו לשלום, וצריכים לחתור לשלום והסדר מדיני. לחתור לתהליך לפי עקרונות הבטחון. אמרנו שלא חוזרים לקווי 67, אמרנו שלא תהיה התנתקות שנייה ושלא יהיו פעולות חד-צדדיות. גוש עציון שלנו לנצח וירושלים מחוברת לנצח. אנחנו רוצים להבטיח את מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. קבענו שכל החלטה בעלת אופי מדיני ארוך טווח תהיה כפופה להחלטת העם". 
אתה ולפיד לא מתואמים במסרים שלכם שבועיים לפני הבחירות, איך תעמדו בראשות המדינה?
"בסופו של דבר, כל חבריי לסיעה מגבים את כוחות הביטחון של מדינת ישראל. הסרת העמימות של צה"ל היא פגיעה חמורה. גם להשלכות האסטרטגיות וגם ליכולות המבצעיות. האם נראה לכם סביר ששר בממשלת ישראל שעזב מפלגה אחת כדי לחבור לליכוד הודיע שאין נפגעים לפני שדובר צה"ל מודיע?". 
ראינו את הפרסום בידיעות שאתה שוקל למנות שר אוצר חיצוני, האם זה כדי להראות לציבור שאתה לא מתכוון למנות את ניסנקורן?
"אני נפגש עם ניסנקורן פעמיים כל בשבוע, הוא רציני מאוד ומועמד לתפקיד בכיר, אני לא פוסל אותו לשום תפקיד. אני לא שולל את האפשרות למנות מישהו מבחוץ כי הבור התקציבי שהשאירו לנו והעבודה הפיננסית היא מאוד קשה". 

עם אבי ניסנקורן. צילום: ישראל הדרי
עם אבי ניסנקורן. צילום: ישראל הדרי


גנץ התייחס לאישור שנתן מבקר המדינה לנתניהו לקבל הלוואה ואמר: "זה מריח לא טוב. ראש ממשלה שמהווה דוגמה אישית צריך להשתמש בסנגוריה הציבורית. אם מדובר בנושאים פליליים - שיסתדר לבד".
אתה רוצה להיות ראש ממשלה?
"אני רוצה להיות ראש הממשלה, זה שאני לא צועק על אנשים לא אומר שאני לא מעוניין בתפקיד".