היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע היום (שישי) כי יגיע להשתתף בישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון, במהלכה תעלה הצעת החוק בעניין הצבת המצלמות בקלפיות לדיון. מנדלבליט הניח היום בפני הממשלה את חוות דעתו המפורטת בנוגע להצעה לתקן את חוק הבחירות לכנסת, לאחר שקבע כי קיימת מניעה משפטית לקדם את ההצעה וכי "קידום ההצעה יפגע ביכולת לקיים את יום הבחירות באופן תקין".



בחוות הדעת כתב היועמ"ש, כי "ראשיתה של ההצעה בהליך חקיקה חריג ופגום בשלב הממשלתי. החמור מכל, הוא הפגיעה, קרוב לוודאי, ביכולת לקיים את יום הבחירות לכנסת באופן תקין וסדיר כנדרש במשטרנו הדמוקרטי, בהתאם לעמדתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, האמון ומוסמך מכוח החוק על קיום הליך הבחירות באופן תקין כאמור".



היועמ"ש  הבהיר כי בהליך חקיקה שכזה "יש כדי לפגוע הן במימוש של זכות היסוד לבחור והן בביצוע החובה החוקתית לקיים בחירות חופשיות, חשאיות ושוויוניות".



"בנסיבות העניין לא ניתן למצוא מזור לפגמים אלה, אף לא בדיוני הכנסת", המשיך מנדלבליט. "זאת, לא רק מפני קוצר הזמן שיעמוד לרשות הכנסת, אלא מפני שהתקלה הציבורית הצפויה, אם יחוקק ההסדר בימיה האחרונים של הכנסת ה-21, נובעת מהעדר היכולת של ועדת הבחירות המרכזית להיערך בתוך ימים בודדים, רגע ממש לפני יום הבחירות עצמו, לשינוי התקדימי והמשמעותי המוצע באופן שבו מנוהלות הקלפיות".



ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק מהמחנה הדמוקרטי התייחס לסערה סביב הצעת החוק: ״חקיקת חוק המצלמות ביום ראשון אל מול חוות הדעת המפורטת של היועמ״ש הקובעת שיש ״מניעה משפטית״ לחוקק חוק כזה, היא חלק ממסע ההישרדות ההרסני של נתניהו".



בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו. צילום: רויטרס



ברק המשיך: "בין אם מדובר במהלך שנועד להפחיד אזרחים ערבים מלהגיע לקלפיות ולהצביע, בין אם מדובר בכוונה לחוקק חוק חפוז, שהקשיים בביצועו בשטח יאפשרו לשלול את הלגיטימיות של הבחירות, לא להכיר בתוצאותיהן ולהוביל לאנרכיה, ובין אם מדובר בהכנת התשתית לפיטורי היועמ״ש בטיעון שנוצרה עמו ״מחלוקת שאיננה ניתנת לגישור - בכל מקרה, זוהי נורת אזהרה בוהקת, שמחייבת תגובה של מערכת אכיפת החוק, וחייבת לקומם כל אזרח ואזרחית בישראל - לקום ולעצור את נתניהו בקלפי".



 נתניהו, יצא מוקדם יותר היום בשידור חי בחשבון הפייסבוק הרשמי שלו נגד עתירת כחול-לבן נגד הצבת המצלמות בקלפיות, ואמר כי הם "רוצים לגנוב לנו את הבחירות, ולא ניתן שזה יקרה".



"אני חוזר עכשיו לארץ אחרי ביקור בזק בבריטניה אחרי פגישה חשובה עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, יחד עם מזכיר ההגנה שלו ובערב פגישה מאוד חשובה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב מר אספר", אמר נתניהו בפתח דבריו. "דנו שם בכל המרחב - באיראן, בסוריה בחיזבאללה במכלול העניינים והאתגרים שעומדים לפנינו אני דואג לביטחון ישראל ואני חושב שהביקור הזה תרם מאד לביטחון ישראל".



"עכשיו שאלו אותי העיתונאים פה מה פתאום אתם רוצים את המצלמות בקלפיות", המשיך רה"מ. "אני אומר להם: מה פתאום אתם מתנגדים למצלמות? איך יכול להיות שמתנגדים בכלל למצלמות? הצבת מצלמות מונעת גניבת בחירות".לדבריו, "גנץ ולפיד מגישים ערעור נגד הצבת מצלמות. אנחנו יודעים למה. הם אמרו שהם מתכוונים לעשות קואליציה, ממשלת שמאל יחד עם אחמד טיבי ואיימן עודה שיהיו שרים בממשלה שלהם. הדבר האחרון שהם רוצים זה ספירת קולות אמיתית וטוהר הבחירות".



את דבריו חתם באומרו כי "אנחנו אומרים תשימו מצלמות בכל הקלפיות, של כולם, של הליכוד, של כולם, ושהמשקיפים יהיו כל אחד עם מצלמה בדיוק כמו שיש בגני הילדים בבתי ספר בסופרמרקטים. פתאום, באולם הקלפיות אסור שיהיו מצלמות? איך אפשר בכלל להסביר את זה? ולנמק את זה? ואיך אתם יכולים לבוא איזשהו גורם פוליטי או משפטי ולהתנגד בתוקף לדבר שהוא כל כך בסיסי? אלא אם כן מישהו רוצה כאן שהליכוד יפסיד. רוצים לגנוב לנו את הבחירות. אנחנו לא ניתן שיגנבו את הבחירות".