אחד מרגעי השיא של כל מערכת בחירות הוא פרסום המדגם בסיום ההצבעה. אחרי שבסבב הראשון ספגו חלק מהסוקרים מפלה קשה בחיזוי התוצאות, מה שהביא גם לפרישתה של מינה צמח מעריכת סקרים פוליטיים, מנסים עמיתיה להסביר מה צפוי לקרות ביום הבוחר. אילה חסון שוחחה הבוקר (שני) בתוכניתה ב-103FM עם שניים מבכירי הסוקרים - פרופ' קמיל פוקס ממכון "דיאלוג" שיערוך את מדגם חדשות 13, ויצחק כץ מ"מאגר מוחות", כדי להבין מה הולך לקרות בשבוע הבא.



קמיל פוקס: "אחוזי ההצבעה כשלעצמם לא משנים כלום. אם כל בן אדם חמישי באוכלוסייה לא היה מצביע באופן מקרי, התוצאות היו נותרות אותו הדבר בדיוק כפי שהיה קורה אם כולם היו מצביעים. הבעיה היא לגבי שיעורי ההצבעה הדיפרנציאליים. איזו אוכלוסייה תגיע להצביע ואיזו לא. המקום היחידי בו ביצענו את הבדיקות הללו היה בקרב האוכלוסייה הערבית".


יצחק כץ: "אנחנו מנסים לאמוד את שיעור האנשים הבטוחים בהצבעתם ומנקים את המתלבטים. מצאנו אוכלוסיות שמאוד בטוחות בהצבעתן, בראש ובראשונה המפלגות החרדיות והדתיות כמו ש"ס, יהדות התורה ועוצמה יהודית".



מה לגבי כחול לבן והליכוד?
פוקס: "זו תעלומה גדולה. איננו יודעים כמה מהם ילכו להצביע בגלל שזה חשוב מאוד או שימנעו מההצבעה בגלל שנמאס להם מהבחירות הנוספות. אני יכול לציין לדוגמא את העיר ירושלים בבחירות לרשויות המקומיות. בסיבוב השני של ההצבעה לראשות העיר הגיעו רק 38 אחוזים לקלפיות. לגבי עוצמה יהודית ראינו הרבה מצביעים שלא הצביעו בבחירות האחרונות וכעת מסתובבים עם סכין בין השניים להצביע לבן גביר. ייתכן שאותם האנשים שמצביעים כעת לעוצמה יהודית לא מצאו למי להצביע בבחירות האחרונות".





ישנה טענה שהסוקרים מעודדים את הציבור להצביע לעוצמה יהודית כאילו היא עוברת את אחוז החסימה על מנת לפגוע בגוש הימין.
כץ: "אשים את הדברים בפרופורציות. בשבוע שעבר עוצמה יהודית קיבלו 1.8% מכלל המדגם. תוך שבוע נוספו עוד 7-6 אנשים שהודיעו שיצביעו להם ואז הם עברו ל-2.8%".


פוקס: "אנחנו רואים שהדבר הזה חוזר על עצמו גם ב'ערוץ 13' בסקרים האינטרנטיים".



לסיום, יש סכנה שמפלגת העבודה לא תעבור את אחוז החסימה?
כץ: "מבחינת האחוזים הם נמצאים בסכנה. הם לא במקום בטוח".


פוקס: "יש סיכוי יותר גדול שהם יעברו את אחוז החסימה אך הסיכון שהם לא יעברו אינו אפס".



אם לפיד היה מסיר את הרוטציה זה היה מחזק את כחול לבן?
פוקס: "היה לוקח עוד קצת קולות בתוך הגוש. לא משהו מיוחד לדעתי".


כץ: "70% מאלו שהצביעו לכחול לבן ימשיכו להצביע להם גם הפעם. אחוזים קטנים זולגים למקומות אחרים. זה לא משהו דרמטי".