ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שלישי) כי בכוונתו להחיל את ריבונות ישראל בבקעת הירדן. בהצהרה שנשא בכפר המכביה אמר ראש הממשלה כי עסקת המאה של הממשל האמריקאי היא "הזדמנות היסטורית" להחלת הריבונות ביהודה ושומרון.


"הנשיא טראמפ אמר שאחרי הבחירות הוא יציג את תכנית השלום שלו, מיד אחרי הבחירות, אפילו כמה ימים אחרי הבחירות, וזה ממש מעבר לפינה. זה מציב בפנינו אתגר גדול וזה מציב בפנינו גם הזדמנות גדולה. זאת הזדמנות היסטורית, שעת כושר חד פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על ישובינו ביו"ש וגם על אזורים חשובים למורשתנו ועתידנו", פתח נתניהו את דבריו. 
"אני מאמין שהדמוקרטיה מחייבת שאציג בפניכם לפני הבחירות ולא אחריהן את מה שאני מתכוון לעשות אם תבחרו בי ולכן כשברור שתכנית טראמפ כנראה תבוא לפיתחנו מהר מאוד, בזמן הקרוב ביותר, אני מבקש לקבל מכם מנדט ברור להכיל את הריבונות הישראלית על כל הישובים. מתוך כבוד לנשיא טראמפ או מתוך אמונה גדולה בידידותינו, אני אמתין עם החלת הריבונות עד הצגת התכנית המדינית של הנשיא. ככל שניתן הדבר אני רוצה להכיל ריבונות בישובים ואזורים אחרים בתיאום מירבי עם ארה"ב. כמובן שהדבר יחייב הקמת קואליציה שמחויבת לעקרונות הללו, זה יחייב גם היערכות בטחונית מתאימה, אבל יש מקום אחד שבו ניתן להכיל את הריבונות הישראלית מיד לאחר הבחירות. אם אקבל מכם, אזרחי ישראל, מנדט ברור לעשות זאת". 
 
"בחודשים האחרונים הובלתי מאמץ מדיני, ובימים האחרונים בשלו התנאים המדיניים לכך. היום אני מודיע על כוונתי להכיל עם הקמת הממשלה הבאה את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח. זה יהיה הצעד הראשון אם אקבל את אמונכם. עכשיו למה הדבר כ"כ חשוב? כי זהו הגבול המזרחי של מדינת ישראל".

צילום: אבשלום ששוני


ראש מועצת בקעת הירדן, דויד אלחייני, בירך זמן קצר לפני דבריו של ראש הממשלה וחשף בכך את נושא ההצהרה. "ב-11 שנות כהונתי, שהיו רוויות דאגה לעתידה של הבקעה שלנו, אני מודה שהרגע הזה הוא אחד החשובים והמרגשים ביותר שחוויתי כראש המועצה. אני מודה מעומק ליבי לראש הממשלה בנימין נתניהו שהפך את הרגע הזה, בהכרזתו בכפר המכביה, ללא פחות מאשר רגע היסטורי למדינת ישראל. בל נשכח כיצד הוא עמד בנחישות מול הלחצים של ממשל הנשיא אובמה לוותר על הבקעה, והנה – בהזדמנות הראשונה שיכל, נתניהו שוב מפגין מנהיגות, נחישות ואומץ לב של מדינאי ופטריוט אמיתי ומממש לא רק לנו – תושבי הבקעה – את החלום, אלא לרוב המכריע של תושבי מדינת ישראל. תודה לך ביבי, ואם הציניקנים יגידו שאתה עושה זאת בגלל הבחירות, אל תתרגש מהם, הם כנראה לא מבינים איזה מהלכים מקדימים חייבים היו להיעשות כדי שהצהרה דרמתית כזו תבשיל ותתרחש", אמר.

במחנה הדמוקרטי בתגובה להצהרת נתניהו: "כל מהלך חד צדדי של סיפוח פוגע בביטחון המדינה ומונע את חידוש המו״מ להסדר. מוזר שחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים נזכר במהלך כל כך דרמטי פחות משבוע לפני הבחירות. נתניהו שוב מספסר בדברים רציניים על מזבח הישרדות אישי. כמו כל הבטחה ריקה של נתניהו היא נאמרת תחת אזהרה".

לאולם בכפר המכביה הגיעו הערב עשרות צוותי תקשורת ובכירים בליכוד, בהם השר יריב לוין וחברי הכנסת, גדעון סער, דוד ביטן ושרן השכל. גם יו"ר זהות משה פייגלין, שפרש מהמירוץ לאחר הסכם עם נתניהו, נכח למקום.

צילום: מרק ישראל סלם


במחנה הדמוקרטי פחות התרשמו ועתרו ליו"ר ועדת הבחירות, השופט מלצר, לאסור על שידור ישיר של מסיבת העיתונאים, בשל תעמולה אסורה, ולהסתפק בשידור שיעוכב בעשר דקות, כפי שנעשה במערכות בחירות קודמות. עתירה שנדחתה זמן קצר לפני הצהרת נתניהו.

כזכור, בצה"ל ובמוסד ביקרו את מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה אתמול, שבה הציג מתקני גרעין איראניים, אחד מהם לא היה מוכר קודם לכן למערב. הביקורת מתייחסת גם לעובדה שסדרת החשיפות של ראש הממשלה וגם של זרועות הביטחון בתקופה האחרונה, גם אם חלק מהן מוצדק מקצועית, מייצרת אווירה לא נעימה ומערבבת את צה"ל והמוסד בקמפיין הבחירות של נתניהו.