ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) התראיין הבוקר (חמישי) לתכנית 'הקבינט' ב-103FM והתייחס לאירוע מהשבוע האחרון בו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הפסיק את נאומו בזמן כנס בחירות באשדוד בעקבות אזעקה: "הציבור נחשף למה שחווים תושבי הדרום. בדרך כלל אנחנו לא רואים בשידור ישיר את סיפור האזעקות. מי שחי וחווה את זה הם תושבי הדרום. כשזה קורה מתפנה האולם".
זו תמונה קשה ברמה הלאומית שאזרחים רואים את ראש הממשלה שלהם מתפנה. בשבועיים האחרונים הירי לדרום לא מפסיק.
"זו לא תמונה קשה. הירי לא מפסיק כבר 18 שנה. לוחמינו כבר נשלחו בעופרת יצוקה, צוק איתן ועמוד ענן. מה שמקומם אתכם זו העובדה שנכון לרגע זה שעדיין לא נמצא התרופה. זה הדבר המעיק עליכם ועל כך אזרח".
 
אם הג'יהאד האיסלמי הוא שיורה למה לא פועלים כנגד הארגון הזה?
"אלו היבטים מבצעים שאני לא רוצה להתייחס אליהם. אתם מכירים את המגבלות ואת הייחודיות של הג'יהאד. זה נכון שחמאס בחודשים האחרונים צמצם באופן משמעותי את הפעילות שלו. כבר אין לנו את תופעת הבלוני תבערה, מטעני הנפץ על הגדר וההפגנות של ימי שישי הפכו למרוסנות. נראה שחמאס לא מצליח וגם לא מנסה להשית את מהותו על הארגונים הסוררים. אלו דברים שאנחנו לא עוברים עליהם לסדר היום. אנחנו רואים בחמאס כריבון".

 


מה שמקומם זה שהשרים מאיימים חדשות לבקרים שיתקפו, זה נשמע כל כך שחוק.
"כשנשלח לוחמים לתוך עזה, לא תושבי עזה ישלמו את המחיר אלא כלל אזרחי ישראל. זו החלטה אסטרטגית לאומית. כולנו הבהרנו שמתוך אילוץ הבנו לפני שנה שאנחנו נתקעים במלחמת התשה אינסופית ולכן נערכנו למערכה רחבה ומוחצת. האם זה יספיק כדי להבהיר לחמאס שהגיעו מים עד נפש? לא ברור. בינתיים לא נראה שחמאס עשו שינוי. המערכה מוכנה ואנחנו נקבע את העיתוי בהתאם לאינטרסים שלנו". 
 
הפיטורים של ג'ון בולטון היא בוודאי לא בשורה טובה לישראל. ומה לגבי הדיבורים על ביטול הסנקציות על איראן? זו מכה למדיניות שהוביל נתניהו. 
"זו לא מכה ולא דבר עם אפקט מכונן. בתחילת הקדנציה שלו, הנשיא האמריקאי לא רצה את בולטון. עברו שנתיים עד שהיה מוכן לשקול את המינוי הזה. בשנתיים האחרונות הנשיא קיבל את ההחלטות המהותיות ביותר בנושא איראן. החל מהיציאה בהסכם, נאום 12 הנקודות של פומפיאו והמשך הסנקציות האפקטיביות. בולטון הוא לא רק ידיד ישראל אלא גם של ההשקפה הישראלית הנוקשה".
 
האיתות כאן ברור, שהאמריקאים הולכים לקראת פגישה עם האיראנים. זה לא מטריד אתכם?
"אף אחד לא באמת מאמין שאיראנים בעקבות הפקודה שקיבלו מוושינגטון יפסיקו לחלום על פצצה גרעינית. זה תהליך שדורש גיבוש של הסכם חדש".
 
פגישה של ארה"ב ואיראן יכולה לשרת אותנו?
"תלוי מהם הנסיבות. אם הפגישה תנוצל להבהרת הנחישות האמריקאית אז זה מצוין. צפון קוריאה דרשה כל השנים שלפני שיהיה מפגש – שיסירו את הסנקציות. טראמפ לא הסכים וגם אחרי שתי הפגישות הסנקציות נשארו במקומם. זה מה שאנחנו מאמינים שיהיה עם האירנים. לכן בעינינו הפגישה תצביע על כך שאין תוחלת ושהם חייבים לחזור למשא ומתן. זו המשאלה של טראמפ ושלנו".
 
אחרי שבני בגין הודיע שלא יצביע לליכוד גם מיקי איתן הודיע שלא יצביע לליכוד. מה אתה רואה שהם לא?
"גם בני בגין, גם מיקי איתן וגם דן מרידור היו נבחרי הליכוד. כעת, פעם אחר פעם הם לא נבחרו לליכוד. בני בגין אפילו לא התמודד. כנראה שיש אצלם תחושה של מועקה אחרי שהליכוד בעט אותם ולכן בוחרים להגיב איש איש בדרכו".
 
הם לא חסרים לך ברשימה?
"120 אלף איש בחרו את הרשימה, לא אני. אנחנו מפלגה דמוקרטית".
 
זה לא צובט לך?
"לא. בני בגין לא שיחק את כלכלי המשחק. הוא לא הבין שבפוליטיקה אתה לא מורם מעם".

בני בגין. צילום: מרק ישראל סלם
בני בגין. צילום: מרק ישראל סלם

 
בני בגין מורם מעם? הוא נוסע באוטובוס.
"הוא אמנם צנוע אך בפוליטיקה אתה חייב לעבוד לפי הכללים. הלוואי והיו לנו עוד עשרה בני בגין, דן מרידור ומיקי איתן, אבל אנחנו לא מפלגה שבה יושב אדם ומכתיב את הרשימה".
 
לא מפריע לך הצליל של הדברים שהם אומרים? על ההתנהלות? על ההסתה?
"אני מכבד את דעתם אך הציבור שלנו לא חושב כמוהם. בבחירות האחרונות זינקנו ל-35 מנדטים. הציבור הישראלי לא מזדהה איתם".
 
אתה תומך בהודעה שיצאה ברשתות החברתיות מהליכוד שכל הערבים הם האויבים שרוצים להשמיד אותנו?
"אתם יודעים שזו הייתה תקלה. גם בבחירות הקודמות היו לנו תקלות. כולם יודעים שהיחיד שמצייץ בעצמו הוא טראמפ, לשאר יש צוותים ולפעמים נופלות תקלות. ברגע שזה נודע לראש הממשלה הוא מיד הורה למחוק את הטמטום הגזעני הזה מסדר היום".