מעט יותר מ-24 שעות לפני סגירת הקלפיות, ביום שייקבע האם ההימור שנטל יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן שלא להצטרף לממשלה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיתוף עם המפלגות החרדיות היה הצלחה גדולה או גזר דין מוות פוליטי, ישבתי עם ליברמן לראיון מיוחד. לקראת פתיחת הקלפיות ליברמן נראה היה נינוח ואף צפה הישג שיא למפלגתו. הוא חזר על התחייבותו שלא לשבת עם המפלגות הקיצוניות כהגדרתו - החרדים, הבית היהודי ומרצ, וקרא לנתניהו: "לפני שאתה מחיל ריבונות על בקעת הירדן, תתחיל באשקלון, אשדוד ועוטף רצועת עזה".

אנחנו רואים את קמפיין הגעוואלד של הליכוד וגם של מפלגות נוספות. ואיפה ישראל ביתנו בהצגה הזאת? אין לכם געוואלד גרסת ליברמן?
תראי, יש יותר מדי געוואלדים. אתמול החרדים פתחו בגעוואלד, גם מפלגת העבודה לא נשארה בצד. כולם עושים געוואלד ולדעתי הציבור לא קונה את זה יותר. אחרי כול הקמפיינים שהיו, להערכתי, הציבור פשוט עייף וזעקות השבר סתם מרגיזות אותו. 

כפי שזה נראה, לנתניהו זה דווקא עובד בהצלחה. 
נראה לפי התוצאה. עוד פעם למכור "הערבים נוהרים..".

הפעם זה "ליברמן עבר לשמאל".
כן, ליברמן חבר לשמאל ונתניהו מפסיד בחירות. הוא מבטל את הכנס בבת ים וכל מיני דברים כאלה.
 
אתה לא מאמין לנתניהו?
זה לא עניין של מאמין או לא מאמין, צריך לקחת עובדות. גם לגבי השמאל, גם לגבי כל מה שראינו בשבוע האחרון. נתניהו לא שייך לימין, הוא לא חירותניק, לא מפא"יניק – הוא כדאיניק. נתניהו מסר את חברון לערפאת, הוא הצביע בעד גירוש יהודים מגוש קטיף, נתניהו טירפד את חוק עונש מוות למחבלים. הוא ניסה להקים ממשלה עם אבי גבאי. הוא ניהל מגעים קדחתניים עם הערבים אחרי הבחירות. 
 
אתה כל הזמן חוזר לאותה הססמה לפיה נתניהו הוא לא ימין. למי אתה פונה כאשר אתה קובע זאת? הרי הקהל הנוסף ששוקל להצביע לך הפעם – הוא אינו קהל ימני במיוחד. ואת הגרעין הקשה של הליכוד אמירות מסוג זה ממילא לא משכנעות.
קודם כול גם מבחינת האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל נתניהו נהג בהפקרות בשבועיים האחרונים. הוא הקריב את האינטרסים הביטחוניים והמדיניים לטובת הקמפיין שלו. למשל, הוויכוח הסוער שהיה בקהילת המודיעין בקשר לקיום מסיבת העיתונאים בנושא איראן ואתר הגרעין שהוא חשף. רוב מערכת הביטחון היה חד משמעית נגד החשיפה הזאת. ומה קרה סביב הכרזתו על החלת הריבונות על בקעת הירדן? גם כמעט מבצע ברצועת עזה. כל זה נועד אך ורק לצורך תעמולת הבחירות. 

"קיבל נזיפה ממשרד החוץ". נתניהו נפגש עם פוטין בסוצ'י, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
"קיבל נזיפה ממשרד החוץ". נתניהו נפגש עם פוטין בסוצ'י, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

 
אתה לא מאמין להבטחת נתניהו להחיל ריבונות על הבקעה?
אין לזה שום סיכוי. לפני שהוא יחיל ריבונות על בקעת הירדן, כדאי שיחיל ריבונות על אשדוד, אשקלון ועוטף עזה. גם הנסיעה שלו לרוסיה חמישה ימים לפני הבחירות. גם הנסיעה הקודמת שלו לגמרי "במקרה" הייתה ב-4 באפריל, חמישה ימים לפני הבחירות הקודמות. הפעם הוא טס אחרי שקיבל נזיפה ממשרד החוץ הרוסי. בסוצ'י הוא נאלץ להמתין שעתיים וחצי עד שקיבלו אותו. ודבר המטריד ביותר שיצא משם - ראיתי את שר החוץ הרוסי, לברוב, מסביר לתקשורת הרוסית שנתניהו התחייב לכבד את הריבונות הסורית. יש לזה רק פירוש אחד בעיניי: הוא התחייב לא לתקוף שם יותר. זה עומד בסתירה מוחלטת להודעת נתניהו לפיה ישמר חופש פעולה מלא. 
 
ללברוב אתה מאמין יותר?
שוב, זה לא עניין של אמון. אלה העובדות. 
 
ואחרי כל מה שאמרת כרגע על נתניהו, עדיין קיים סיכוי שאתה תמליץ עליו אחרי הבחירות?
אנשים מתבלבלים: ההכרעה תהיה לא בין נתניהו לגנץ. זה בין ישראל ביתנו לבין ישראל של גפני, דרעי, ליצמן וסמוטריץ. מה שחשוב לנו זה להרכיב ממשלת אחדות, ללא חרדים וללא משיחיים.
 
אבל לפני זה יש פרוצדורה – אתה צריך להמליץ על מישהו. תהיה מוכן להמליץ על נתניהו?
אני לא חייב להמליץ על אף אחד. זאת גם אופציה. אם לא נראה שיש התחייבות ברורה של אחת המפלגות להקים ממשלת אחדות , בלי חרדים , בלי משיחים, בלי הרשימה המשותפת ובלי מרצ – אנחנו לא נמליץ.
 
אז אתה שואף להמליץ על בני גנץ – הוא אמר כמה פעמים שיקים ממשלה ללא חרדים וקיצוניים.
בינתיים גנץ אמר בדיוק ההיפך. הוא אמר כבר כי לא פוסל את החרדים. שהם יוכלו להצטרף כי יש לו שלבים. שלב א', שלב ב' וגם שלב ג'. לכן אני חוזר ואומר: אם אני לא אשמע אחרי הבחירות התחייבות ברורה וחד-משמעית לממשלת אחדות רחבה ללא כל אלה שכבר הזכרתי אותם - אנחנו לא נמליץ על אף אחד. אצל כחול לבן ממשלת אחדות חילונית – זה רק קמפיין. אצלנו זאת התחייבות. זאת ועוד: איני בטוח שכחול לבן שורדים את הבחירות כמסגרת אחת. אני מהמר שהם יתפרקו מיד לאחר הבחירות. 

"אצלו ממשלת אחדות חילונית זה קמפיין, אצלי - התחייבות", גנץ, צילום: אבשלום ששוני
"אצלו ממשלת אחדות חילונית זה קמפיין, אצלי - התחייבות", גנץ, צילום: אבשלום ששוני

 
כלומר הפעם לא תכבה את הפלאפון שלך למחרת הבחירות, כמו שעשית בפעם הקודמת? לפחות כדי לשמוע התחייבות להקים ממשלה רחבה.
בכל מקרה, ב-18 , 19, 20 ו-21 בספטמבר אני לא אצא מהבית. אני לא צריך לשמוע שום הבטחה בטלפון. אני רוצה לשמוע אך ורק התחייבות פומבית. מה שאומרים בטלפון בשתי אוזניים בדרך כלל גם נשאר בשתי אוזניים ולא מחייב . אם לא אשמע התחייבות פומבית בתקשורת – אין מה להתקשר אלי, לתשומת ליבם של המעוניינים בכך.

קיבלת פניות, גישושים ראשוניים בנושא ההמלצה לנשיא או בעניין קואליציה הבאה?
האנשים מכירים אותי היטב, יודעים שמה שאמרתי זה ברזל. לכן לא מנסים לפנות אלי.
 
אתה לא חוסך ביקורת על בנימין נתניהו, מאשים אותו בחוסר אחראיות. בני גנץ בעיניך הוא אדם אחראי?
לא יודע. הוא מעולם לא תיפקד כראש ממשלה, מעולם לא תיפקד כשר. אני מכיר אותו כרמטכ"ל, אבל אין שום קשר בין תפקודו כרמטכ"ל לבין כישוריו המיניסטריאליים. כבר ראיתי רמטכ"לים טובים שהגיעו לפוליטיקה והפכו לשרים כושלים. 
 
בוא נחזור לזמן אמת. מצבך בסקרים האחרונים לא היה הכי טוב, המפלגה ירדה אחרי השיא של 11 מנדטים שהסוקרים נתנו לכם לפני כמה שבועות. אתה מודאג?
מבחינתי הסקרים היו מצויינים. קיבלנו 9 מנדטים בערוץ 13 אצל קמיל פוקס, 9 מנדטים בסקר של Ynet , 8 אצל מנו גבע ו-7 בערוץ 11. מניסיון הקודם שלי, מלפני 5 חודשים, לפני 9 באפריל רוב הסוקרים טענו כי אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה ומקבלים אפס מנדטים. אז כרגע אני מלומד ניסיון ולכל מה שמתפרסם אני מוסיף 5 מנדטים. מבחינתי בין 12 ל-14 זאת תהיה תוצאה מצויינת. העיקר זה אחוז ההצבעה. אנשים צריכים להבין כי אם לא יגיעו להצביע – יקבלו ממשלת חרדים ומשיחיים. 
 
בקמפיין הנוכחי העליתם על הדגל את הסיסמה "חיה ותן לחיות", אתם מדברים בעד סטטוס-קוו ומתריעים בפני ממשלה חרדית, כמו שאמרת לפני רגע. יש מאשימים אותך בעידוד שנאת החרדים ברחוב. אתה לא חושב שהקמפיין באמת גרם לשנאה?
ל: אני חושב בדיוק ההיפך. גם היום אני אומר: מבחינתי גפני – הוא לא אויב, הוא יריב פוליטי שאיתו יש לי ויכוח מר על החזון, על איך תיראה מדינת ישראל בעוד 40 שנה. הוא לא האויב שלי. אני לא אומר על החרדים רבע ממה שהם אומרים עליי. דווקא מצידם יש שיח של שנאה. השוואות להיטלר ולעמלק – כל מה שספגתי מהחרדים בימים האחרונים. אנחנו רוצים סטטוס – קוו, אנחנו דורשים רק דברים הגיוניים. אם מרכול באשדוד היה פתוח בשבתות במשך 20 שנה, אין שום סיבה לסגור אותו יום אחד לפני הבחירות המוניציפליות. אני הראשון שאתנגד לפתיחת חנויות בשבת בבני ברק. השיח של שנאה קיים בקרב הפוליטיקאים החרדים. לא שמעו את השיח של שנאה מהפעילים שלנו או מהח"כים שלנו. אנחנו מדגישים בכל הזדמנות כי אין בכוונתנו לכפות דבר על החברה החרדית. אנחנו דורשים דבר אחד: גם לא לכפות שום דבר עלינו. אנחנו בית הלל , אנחנו לא נגד דת, אנחנו נגד כפיה דתית.