בבית הספר "היובל" בשכונת נאות לון בבאר שבע, אחד ממעוזות הליכוד, לא הייתה תנועה גדולה לקלפיות. ורד הגיעה לקלפי עם בתה הקטנה וסיפרה לה שהיום בוחרים ראש ממשלה. "יש ביבי ויש גנץ", אמרה לה. פעילי הליכוד ישבו צמודים לשער הכניסה, מנסים לשכנע את המתלבטים של הרגע האחרון. לידם נתלתה תמונתו של יו"ר מפלגת העבודה־גשר, עמיר פרץ.



גם פעילי עוצמה יהודית וימינה בלטו במיוחד בבירת הנגב. כוכבה התנדבה "להציל" את ראש הממשלה כדבריה, והיא תלתה פוסטרים של בנימין נתניהו על רכבה הפרטי. "צריכים להיענות לקריאת ביבי לצאת לקלפיות ולהצביע נגד השמאל והערבים", אמרה. "ביבי מלך ישראל. אני אוהבת אותו. כל החיים שלי אני ליכודניקית".



לא מטעם



ההצבעה במגזר הערבי התבצעה גם הפעם בעצלתיים. כזכור, בבחירות הקודמות, מתוך 60 היישובים ברחבי המדינה ששיעור ההצבעה בהם היה הנמוך ביותר, 57 היו ערביים. מצביעי המגזר הבדואי נאלצו להתמודד עם החלטת ועדת הבחירות המרכזית, שקיבלה בתחילת השבוע את עתירת מפלגת הליכוד והקפיאה את מערך ההסעות שתכנן ארגון "זזים – קהילה פועלת" להסעת מצביעים בדואים מהכפרים הבלתי מוכרים בנגב לקלפיות המרוחקות מביתם.



ביישוב הבדואי אבו תלול בנגב נמנעו כמה נשים מלהצביע כי דרשו מהן להסיר את הרעלה מהפנים. "זה מתוכנן", קבל סלמאן אבו סבילה. "מייבשים את הנשים בטענה כי אין אישה שתוכל לבדוק את הזהות של האישה, עד שהן מתייאשות והולכות הביתה". ביישוב לקייה הייתה תחושת כאוס כאשר מצביעים גילו בקלפי שהחליפו להם את מיקום ההצבעה.



ביישוב הבדואי ביר הדאג' ניכרה תנועה ערה בקלפיות. בבחירות הקודמות הגיע שיעור המצביעים ביישוב ליותר מ־80%. ליד בית הספר התיכון שגב שלום, יישוב מגוריו של מועמד מספר 11 ברשימה המשותפת, ח"כ לשעבר סעיד אל־חרומי, נצפו מצביעים רבים. "אנחנו עושים הכל על מנת להפיל את הממשלה הפשיסטית הזו", אמר אל־חרומי.



שייח' חמאד אבו דעאבס, ראש התנועה האסלאמית בארץ, ערך אתמול סבב להעלאת המוטיבציה בקלפיות ברחבי רהט. כך זכינו לראות מגמה חדשה ברהט, כאשר יותר מתנדבים נצפו מסביב לקלפיות, מסבירים למצביעים כיצד להגיע לקלפי ועל הדרך מוסרים להם את הפתק "ודעם" של הרשימה המשותפת. "מוכרחים לפעול כדי לשפר את המצב של האוכלוסייה הערבית במדינה", אמר איברהים אבו ג'אבר. "בשל הפעילות שלנו, עד שעות הצהריים הגיעו לקלפי בבית הספר 40% ממספר המצביעים". מיעוט הבאים לקלפיות בתחילת היום ברהט הדאיג את הפעילים, אולם אחרי השעה 16:30 התחילו המצביעים להגיע.


"אני חושב שהמצב הוא הרבה יותר טוב מאשר בבחירות הקודמות", אמר שייח' ג'מאל אל־עוברה, תושב רהט. "אני מסתובב בכל הקלפיות ומרגיש שיש אכפתיות".



בכניסה לבית הספר "אל־אחאא" ברהט ישבו שני צעירים, שהתנדבו לכוון מצביעים. "אני עושה את זה לשם שמיים, לא מטעם אף אחד", אמר חוסיין.


מהומה זוטא התרחשה במקום כאשר שני פקחי ועדת הבחירות נכנסו עם מצלמות לתוך מתחם הקלפי, למרות חוק המצלמות שלא קיבל את אישור הכנסת. האחראי האזורי הוזעק למקום והסביר לשניים שאסור להם לצלם בתוך הקלפי. "לא צילמנו בתוך הקלפי", אמרה אחת מהן.


"אני מקווה שנפילת החוקים של נתניהו מצביעה על נפילת ממשלתו", סיכם את הסערה הזו אחד הנוכחים.