על רקע המבוי הסתום המסתמן בהרכבת ממשלה בעקבות תוצאות הבחירות, ראשי סיעות הימין הגיעו לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. לאור המצב הפוליטי בעקבות תוצאות הבחירות, ראש הממשלה הודיע כי שינה את תוכניתו ולא יטוס לעצרת האו"ם בניו יורק בשבוע הבא. שר החוץ ישראל כ"ץ ינאם באו"ם במקומו.



בישיבת סיעת הליכוד הצהיר הערב (רביעי) נתניהו כי גוש הימין הסכים פה אחד לקיים משא ומתן יחד לממשלה בראשותו. "החלטנו פה אחד ללכת למו"מ להקמת ממשלה בראשותי אתו ננהל מתוך נציגות משותפת לכל המפלגות. השר לוין יעמוד בראשה עם נציגים מכל אחת מהמפלגות. לאחר הקמת הגוש, יש שתי אפשרויות - ממשלה בראשותי או ממשלה מסוכנת שנשענת על המפלגות הערביות ובעת הזו יותר מאי פעם בייחוד מול האתגרים על הפרק", אמר נתניהו בהצהרתו.



עוד הוסיף נתניהו כי "אסור שתקום ממשלה שנשענת על המפלגות הערביות האנטי ציוניות. נעשה מאמץ למנוע את זה".


בפגישה עם ראש הממשלה נתניהו מוקדם יותר השתתף השר יריב לוין וראשי הסיעות: יעקב ליצמן, משה גפני, נפתלי בנט, איילת שקד, בצלאל סמוטריץ׳. בפגישה התחייבו ראשי סיעות הימין על בלוק ימין אחד בהובלת ראש הממשלה נתניהו, שיפעל יחד לכינונה של הממשלה הבאה. עוד נמסר כי הוחלט להקים צוות מו״מ משותף לכל סיעות בלוק הימין.



נתניהו בישיבה עם ראשי סיעות הימין. צילום: דוברות הליכוד



סגן השר יעקב ליצמן אמר בכניסה לישיבה ותקף את יו"ר ישראל ביתנו: "לא יודע מי זה ליברמן. הוא שר?!" לשאלה מה דעתו על תנאי הסף של יו"ר ליברמן לישיבה עם המפלגות החרדיות, ענה: "מוכן לשבת איתו אם יניח תפילין וישמור שבת".


 
 

במשכן הנשיא נערכים לתחילת ההתייעצויות עם נציגי הרשימות השונות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד המועמדים, מוקדם ככל האפשר, אפילו כבר ביום ראשון הקרוב. בבית הנשיא הדגישו כי החלטה על כך תתקבל בתאום עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ובכפוף לתמונת התוצאות הרשמיות. בלשכתו של ריבלין המתינו להודעה מהשופט מלצר על סיום ספירת כל הקלפיות הרגילות, שהם כ-95% מהקולות, בטרם תתחיל ספירת קולות החיילים והמעטפות הכפולות.



אבל כבר מחר תזדמן לנשיא האפשרות לשוחח קצרות בנושא גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, שכן השניים אמורים להשתתף באזכרה השנתית לנשיא התשיעי שמעון פרס, שתתקיים מחר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. גנץ הוזמן לאזכרה יחד עם כל חברי סגל א'. אתמול בעקבות פרסום מדגמי הטלוויזיה השונים נמסר מבית הנשיא כי הנשיא ריבלין יכנס את הסיעות לסבב התייעצויות לאחר שיקבל את תמונת המצב המדויקת ביותר ובהקדם האפשרי. עוד נמסר כי הנשיא יעשה זאת בתיאום מלא עם יו״ר ועדת הבחירות המרכזית ולאחר שישמע את עמדת הסיעות כולן וישקול את כלל השיקולים העומדים על הפרק.



"מול עיניו של הנשיא יעמוד הצורך לכונן ממשלה בישראל מהר ככל הניתן ולממש את רצון העם, כפי שבא לידי ביטוי בתוצאות הבחירות, לצד הצורך להימנע מבחירות שלישיות. בהתאם, יטיל הנשיא את המנדט להרכבת הממשלה לאחר התייעצות ושיח עם נציגי הסיעות וראשי המפלגות הרלוונטיים", נאמר בהודעה.


אתמול שב יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שמסתמן כלשון המאזניים בעקבות פרסום תוצאות הבחירות, ואמר כי "המפתח כרגע נמצא בידי הנשיא. הוא חייב לקחת חלק הרבה יותר פעיל בהרכבת הקואליציה. אני סבור שהוא צריך לקרוא עוד השבוע לרה"מ נתניהו ולח"כ גנץ אליו לפגישה, שממנה יצא מסר של אחדות".



לאחר פרסום המדגמים קרא ליברמן .לנשיא לזמן אליו את בני גנץ ואת בנימין נתניהו לשיחות בארבע עיניים כבר ביום שישי הקרוב ולא לחכות לפרסום הרשמי של תוצאות הבחירות משום שלדבריו יש רק אופציה אחת והיא הקמת ממשלת אחדות חילונית בהשתתפות הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו. כזכור, הנשיא העלה השבוע סרטון לרשתות החברתיות בו אמר: "אני, מצידי, אעשה כל שביכולתי במסגרת החוק והסמכות שניתנה לי מתוקף תפקידי ועל פי החוק, על מנת שתקום ממשלה נבחרת בישראל מהר ככל הניתן ושנימנע חלילה ממערכת בחירות נוספת", אמר.



"במסגרת ההתייעצויות, אני אשאל את נציגי הסיעות על איזה חבר כנסת הם ממליצים שאטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. בתום ההתייעצויות, תוך שבעה ימים לכל המאוחר, עליי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך".