המפתח בידי הנשיא: במשכן נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נערכים לתחילת ההתייעצויות עם נציגי הרשימות השונות, לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד המועמדים, מוקדם ככל האפשר, אולי כבר ביום ראשון הקרוב. בבית הנשיא הדגישו כי החלטה על כך תתקבל בתיאום עם יו”ר ועדת הבחירות המרכזית ובכפוף לתוצאות הרשמיות. בלשכתו של ראובן (רובי) ריבלין המתינו אתמול להודעה מהשופט מלצר על סיום ספירת כל הקלפיות הרגילות, שהן כ־95% מהקולות, בטרם תתחיל ספירת קולות החיילים והמעטפות הכפולות.
 
אבל לנשיא תזדמן האפשרות לשוחח היום קצרות בנושא גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, שכן השניים אמורים להשתתף בשעה 11:00 באזכרה השנתית לנשיא התשיעי שמעון פרס, שתתקיים בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. גנץ הוזמן לאזכרה יחד עם כל חברי סגל א'.
 
שלשום, בעקבות פרסום מדגמי הטלוויזיה השונים, נמסר מבית הנשיא כי ריבלין יכנס את הסיעות לסבב התייעצויות לאחר שיקבל את תמונת המצב המדויקת ביותר ובהקדם האפשרי. עוד נמסר כי הנשיא יעשה זאת בתיאום מלא עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, ולאחר שישמע את עמדת הסיעות כולן וישקול את כלל השיקולים העומדים על הפרק.

גנץ, נתניהו. צילום: פלאש 90

 

"מול עיניו של הנשיא יעמוד הצורך לכונן ממשלה בישראל מהר ככל הניתן ולממש את רצון העם, כפי שבא לידי ביטוי בתוצאות הבחירות, לצד הצורך להימנע מסיבוב נוסף של בחירות. בהתאם, יטיל הנשיא את המנדט להרכבת הממשלה, לאחר התייעצות ושיח עם נציגי הסיעות וראשי המפלגות הרלוונטיים", נאמר בהודעה.
 
אתמול ציין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שמסתמן כלשון המאזניים בעקבות פרסום תוצאות הבחירות, כי "המפתח נמצא בידי הנשיא. הוא חייב לקחת חלק פעיל יותר בהרכבת הקואליציה. אני סבור שהוא צריך לקרוא עוד השבוע לראש הממשלה נתניהו ולח"כ גנץ אליו לפגישה, שממנה ייצא מסר של אחדות".
 
לאחר פרסום המדגמים, קרא ליברמן לנשיא לזמן אליו את בני גנץ ואת בנימין נתניהו לשיחות בארבע עיניים כבר ביום שישי הקרוב, ולא לחכות לפרסום הרשמי של תוצאות הבחירות, משום שלדבריו יש רק אופציה אחת והיא הקמת ממשלת אחדות חילונית בהשתתפות הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו.
 
כזכור, הנשיא העלה השבוע סרטון לרשתות החברתיות שבו אמר: "אני, מצדי, אעשה כל שביכולתי במסגרת החוק והסמכות שניתנה לי, מתוקף תפקידי ועל פי החוק, על מנת שתקום ממשלה נבחרת בישראל מהר ככל הניתן, ושנימנע חלילה ממערכת בחירות נוספת". "במסגרת ההתייעצויות, אני אשאל את נציגי הסיעות על איזה חבר כנסת הם ממליצים. בתום ההתייעצויות, תוך שבעה ימים לכל המאוחר, עליי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך", הוסיף ריבלין.