נשיא המדינה ראובן ריבלין נפתח היום (ראשון) בסבב התייעצויות עם נציגי כל הסיעות שנבחרו לכנסת ה־22, שבסיומן יחליט על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה - על ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו או על יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ. לפי דיווחים שונים, ריבלין מעוניין לקיים פגישה משולשת עם נתניהו וגנץ, לפני שיחליט למי להעניק את המנדט להרכבת הממשלה.



לאחר דיונים רבים בנושא, חברי הרשימה המשותפת הגיעו הערב לבית הנשיא כשהם מחויבים להמליץ על בני גנץ להרכבת הממשלה על מנת ליצור גוש חוסם שימנע מנתניהו להקים קואליציה. "אנחנו הפכנו לקבוצה לא לגיטימית בפוליטיקה הישראלית. בעידן נתניהו הפכנו ללא לגיטימיים בפוליטיקה. אף אחד לא ייתן לנו את הלגיטימציה, אנחנו ניקח אותה", אמר יו"ר המפלגה ח"כ איימן עודה לנשיא ריבלין, "אנחנו עומדים על כתפיהם של אנשים גדולים. מי שהיה גוש חוסם בשנות ה-90, רצו להשפיע ואכן השפיעו. המצביעים הערבים רצה להחליף את השלטון במדינה. גם רוב הציבור הישראלי אמר את דברו - לא לשלטון בנימין נתניהו. אנחנו בדרך כלל לא ממליצים ולכן יש פן היסטורי במה שאנחנו עושים עכשיו. נמליץ על בני גנץ להרכיב את הממשלה הבאה".



על רקע הגעתם של חברי המשותפת לבית הנשיא, הודיעה מפלגת בל"ד כי היא מתנגדת להמלצה על בני גנץ כמועמד להרכבת הממשלה. "אין להמליץ על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו", מסרו בבל"ד, "גנץ מתכוון להקים ממשלת עם הליכוד וליברמן. המלצה עליו היא המלצה על ממשלת אחדות, שהיא גרועה יותר ממשלת ימין".


"לשים קץ לשלטון נתניהו". טיבי ועודה בבית הנשיא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


על רקע תמיכת הרשימה המשותפת בבני גנץ, בישראל ביתנו הודיעו רשמית לנשיא כי לא יתמכו באף מועמד.  ח"כ עודד פורר, שעמד בראש המשלחת לבית הנשיא, אמר לאחר הפגישה עם ריבלין כי "מאחר ואף אחד מהצדדים לא מחויב להקמת ממשלה ליברלית רחבה אז אנחנו לא מוצאים כרגע לנכון להמליץ על אף אחד מהמועמדים שמנסים להקים ממשלה צרה, תוך שהם נכנעים לדרישות. הנשיא לא כל כך שמח מכך. הרשימה המשותפת יכולה להקים ממשלה ברמאללה, בוודאי שלא נוכל לשתף איתם פעולה בשום מקרה. אנחנו רואים שותפות בממשלה שתורכב מהליכוד, ישראל ביתנו וכחול לבן".

הראשונים שהגיעו לנשיא היו חברי סיעת כחול לבן שכצפוי המליצו על ראש רשימתם בני גנץ. בראש משלחת כחול לבן עמד שר הביטחון לשעבר ח"כ משה בוגי יעלון, והשתתפו בה גם חברי הכנסת אבי ניסנקורן, צבי האוזר, פנינה תמנו־שטה, מירב כהן וקארין אלהרר. במהלך פגישתם, אנשי כחול לבן אמרו לנשיא כי אם לא יצליחו להרכיב את הממשלה הם יחזירו לו את המנדט. יעלון, שנשא דברים לאחר ההתייעצות, אמר כי "גנץ הוא האדם הנכון לאחד את עם ישראל באמצעות המנהיגות השקטה והממלכתית שלו, לאור האתגרים העומדים בפנינו. זהו רצון הבוחרים וזהו גם צורך השעה. יעלון הוסיף: "בכוונתנו להנהיג את המדינה באחריות ולהקים ממשלת אחדות שתפעל למען כל אזרחי ישראל. הציבור אמר את דברו, הוא צמא לאחדות, לדרך ממלכתית ולממשלה שתעבוד עבורו. אנחנו מתחייבים לפעול כך וקוראים לכל המפלגות הציוניות, כולל הליכוד להצטרף אלינו להקמת ממשלה רחבה. הניצחון שלנו בבחירות בהובלתו של בני גנץ בלם את ההידרדרות. עכשיו הגיעה עת לאחדות".

משלחת הליכוד להתייעצויות בבית הנשיא כללה את השרים יריב לוין וזאב אלקין ואת ח"כ דוד ביטן, שאליהם הצטרפה מנהלת הסיעה עליזה בראשי. השר לוין פנה לנשיא ואמר כי נדרשת פגישה בין ראש הממשלה ליו"ר כחול לבן. "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ בין מה שרצינו לבין מה שהצגנו לציבור למציאות. אנחנו סבורים שבמצב שנוצר שנלך לממשלה עם השותפים שהיו איתנו קודם ובעקבות המצב שנוצר גם כחול לבן, שתוכל להביא עמה גורמים נוספים בגוש. מי שמשנתם היא קיום דיאלוג עם הגדולים שבאויבינו לא מוכנים אפילו לדבר עם ראש הממשלה. אני חושב שאנחנו נמצאים במצב שיש לנו חובה עליונה למצות כל אפשרות להקים ממשלה. כדי להתניע מהלך של אחדות נדרש דבר אלמנטרי - פגישה בין נתניהו לגנץ ויפה שעה אחת קודם". בנוסף, בליכוד ענו לשאלתו של ריבלין ואמרו כי יחזירו את המנדט לנשיא במידה ומועמדם לא יצליח להרכיב ממשלה. גם סיעת ש"ס הודיעה כצפוי על המלצה על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה.

בתוך כך, אביגדור ליברמן הודיע כי ישראל ביתנו לא תמליץ על אף אחד מהמועמדים להרכבת הממשלה. "כל התחייבויות שלנו לבוחר הם התחייבויות ברזל", אמר ליברמן והסביר מדוע לא יוכל להמליץ מי מהמועמדים: "הליכוד ונתניהו החליטו לסגור גוש עם החרדים, ולכן נתניהו לא יכול להיות המומלץ שלנו. גנץ משמר את האופציה להקים ממשלה עם החרדים ועם הרשימה המשותפת. החרדים אינם אויבנו, הם יריבנו הפוליטיים". 

חברי הליכוד בבית הנשיא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי כחול לבן עם ריבלין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


נתניהו צפוי לזכות להמלצות של 55 חברי כנסת של גוש הימין: 31 ח"כים של הליכוד, 9 של ש"ס, 8 של יהדות התורה ו־7 של ימינה. לעומת זאת, לגנץ יש כרגע 57 ממליצים: 33 מכחול לבן, 13 חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, 6 מהעבודה־גשר ו־5 מהמחנה הדמוקרטי.

בסיבוב הקודם של הבחירות, שהתקיימו ב־9 באפריל, 65 חברי הכנסת של מפלגות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, איחוד מפלגות הימין וכולנו - המליצו על נתניהו. מפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ המליצו לנשיא על בני גנץ, ואילו הרשימות הערביות, רע"ם־בל"ד וחד"ש־תע"ל, החליטו שלא להמליץ על אף מועמד. כזכור, נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, ובמקום להחזיר את המנדט לנשיא הוביל לפיזור הכנסת ולבחירות חדשות.

בכחול לבן יש הגורסים כי מוטב שנתניהו יקבל ראשון מהנשיא אפשרות להרכיב ממשלה, משום שההנחה היא שהוא ייכשל במשימה ואז הנשיא יטיל על גנץ את הרכבת הממשלה, כשבינתיים הולך ומתקרב מועד השימוע של נתניהו אצל היועץ המשפטי לממשלה ובעקבותיו ההחלטה בדבר הגשת כתבי אישום נגדו. בכחול לבן מעדיפים ממשלת אחדות לאומית עם הליכוד אך ללא נתניהו בראש המפלגה. ההערכה היא שאם יוחלט בסופו של דבר על הגשת כתב אישום, יהיה ניסיון בליכוד להחליף את העומד בראש המפלגה.

ריבלין כאמור החל היום את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, וזאת בתיאום עם יו״ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר. לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות מידי השופט מלצר ביום רביעי השבוע, ישקול הנשיא את הצורך בהשלמת סבב ההתייעצויות אם יידרש לכך. בבית הנשיא הסבירו את הליך ההתייעצויות הצפוי ואמרו כי מרגע שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. עם זאת, הנשיא אינו מחויב להעניק את כל הארכה או אף חלק ממנה.

כפי שהתבצע לראשונה בבחירות הקודמות, הנחה ריבלין על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי, בכל פלטפורמות המדיה השונות, וזאת מתוך רצון לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל. בנוסף, כבכל סבב התייעצויות, יוקם בבית הנשיא מרכז תקשורת גדול. ראשי סיעות שיבקשו למסור הודעה רשמית לתקשורת, יעשו זאת מיד בתום הפגישה עם הנשיא במרכז התקשורת, שם יעמדו לרשות העיתונאים האמצעים הטכניים הנדרשים וכן עמדות לשידור חי מהמשכן.