יו"ר ימינה, השרה לשעבר איילת שקד, הזהירה הבוקר (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני הליכה לממשלת אחדות ללא גוש הימין. "אם תהיה בגידה בציונות הדתית אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת", אמרה שקד בראיון לרדיו ירושלים.

שקד ציינה כי נתניהו יצטרך לספק לציבור הסברים על מהלך שכזה. "אם תהיה בגידה בימין האידיאולוגי ובציונות הדתית - כולם יישאו בתוצאות, אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת והליכוד יצטרך להסביר למחנה הימין מדוע הוא מפרק ממשלת ימין וזורק לאופוזיציה את מחנה הימין", אמרה יו"ר ימינה.

כזכור, הנשיא ראובן ריבלין צפוי להודיע ביום רביעי הבא, מיד לאחר ראש השנה, על מי בכוונתו להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה החדשה. בבית הנשיא מקווים כי עד אז יסתיים המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן על הקמת ממשלת אחדות ואמרו: "מקווים שעל הפודיום יתייצב לצד הנשיא מי שסוכם ביניהם שיעמוד ראשון בראש ממשלת האחדות".
 
בליכוד מציעים לכחול לבן שנתניהו יעמוד בראש ממשלת האחדות בשנה הראשונה ואחר כך גנץ יחליף אותו למשך שנתיים רצופות. בכחול לבן מתעקשים שגנץ יעמוד ראשון בראשות ממשלת האחדות. בנושא אחר דווקא יש התקדמות: ריבלין הציע לחלק את התיקים בין שתי המפלגות באופן שווה – 16 לכל אחת. במקרה כזה, אם כחול לבן תיכנס לממשלה ללא שותפים, יהיו לה יותר תיקים מאשר לליכוד. לפי הצעת הנשיא, חלוקה שווה תהיה גם בוועדות השרים, בקבינט וכו'. כחול לבן הציגה את דרישותיה בתחום הדת והמדינה, ועיקרן: חוק הגיוס, ביטול חוק המרכולים, נישואים אזרחיים וקידום פתרון מתווה "הכותל הישראלי". דרישות אלה צפויות להיתקל בהתנגדות חריפה של החרדים וימינה.

הליכוד או הגוש? 
 
אתמול נערכה פגישה ראשונה של ראשי צוותי המשא ומתן של הליכוד ושל כחול לבן - השר יריב לוין ויועצו של גנץ יורם טורבוביץ', ובמהלכה נתגלעה מחלוקת חריפה בין הצדדים. לוין טען כי הוא מייצג את כל גוש הימין, המחזיק ב־55 מנדטים, ואילו טורבוביץ' הבהיר כי מבחינת כחול לבן, לוין מייצג רק את הליכוד.
קודם לכן טענו גורמים בכחול לבן: "יש הבדל גדול בין מה שנתניהו מוציא החוצה לתקשורת, על כך שהוא מנהל משא ומתן בשם כל 55 חברי הכנסת של גוש הימין, לבין מה שהיה בחדר הסגור בלשכת נשיא המדינה, שם הוא דיבר רק בשם הליכוד. המשא ומתן הוא קודם כל בין שתי המפלגות הגדולות ורק אחר כך אפשר יהיה להוסיף מפלגות קטנות משני הצדדים. ייתכן מאוד שההכרזות של נתניהו לאחר הפגישה נועדו להשיג שקט בתוך הגוש שלו".
 
בליכוד הגיבו בזעם ואמרו: "מטרתם של התדרוכים הכוזבים בתקשורת היא לזרוע פירוד במחנה הימין ולהכשיל את המאמצים להקמת ממשלת האחדות". ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר אתמול: "אנחנו לא רוצים לוותר על אף אחד בגוש הימין. בצד השני כנראה לא רוצים באחדות מאחר שהם דורשים מאיתנו לוותר על השותפים הטבעיים שלנו, אך זה לא יקרה".

בתום פגישה שנמשכה כשעתיים פרסמו הצדדים הודעה משותפת האומרת כי היא הייתה עניינית והתנהלה ברוח טובה, אבל גם טורבוביץ' וגם לוין ציינו את חילוקי הדעות ביניהם לגבי ייצוג גוש הימין. לאחר הפגישה מיהר לוין לעדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחר כך להרגיע את ראשי מפלגות הימין בהבטיחו כי הליכוד עומד בתוקף על דרישתו לייצג את כל מפלגות הגוש במשא ומתן. גנץ פרסם אמש ברשתות החברתיות: "לאורך מערכת הבחירות שבנו והדגשנו כי אנחנו בעד ממשלת אחדות רחבה וליברלית שתייצג את כלל החברה הישראלית. הדרך לאחדות שכזו עוברת דרך מהות, דרך הדברים שהבטחנו לציבור. כחול לבן מגיעה למשא ומתן עם הליכוד בלב פתוח ובנפש חפצה. עם זאת, חשוב שכולם יידעו - לא נוותר לא על עקרונותינו ולא על השותפים שלנו לדרך. המסע עוד ארוך אך בסופו אני מקווה שנוביל להקמת ממשלה טובה שתשרת את האינטרסים של מדינת ישראל ותשים את אזרחי ישראל לפני הכל".
 
ריבלין זימן את נתניהו וגנץ לארוחה ולפגישה משותפת נוספת הערב בלשכתו. גם צוותי המשא ומתן יגיעו, ובסביבתו של גנץ אמרו אמש כי ייתכן שהמשא ומתן יתחדש היום בלשכת הנשיא.