חבר הכנסת איימן עודה מ"הרשימה המשותפת" חשף אמש בחשבון הפייסבוק שלו כי חבר הכנסת עופר שלח מ"כחול לבן" ביקש ממנו כי בל"ד לא תמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ לראשות הממשלה בפני נשיא המדינה, ראובן ריבלין. לטענת עודה, הבקשה לפיה רק 10 ח"כים ימליצו על גנץ ולא 13 -  נועדה להבטיח שלגנץ לא יהיה רוב של ממליצים כך שהמנדט להרכבת הממשלה יוטל קודם על ראש הממשלה בנימין נתניהו. חה"כ שלח הכחיש את הדברים בתוכנית הקבינט ב-103FM, ואמר כי "הסיטואציה הייתה שנתניהו יקבל את המנדט ראשון בכל מקרה. אם וכאשר הוא ייכשל בהרכבת הממשלה, האדמה תתחיל לזוז והיכולת להרכיב ממשלה אחדות בראשות גנץ תהיה גדולה יותר".




לאיזה מודל כחול לבן יהיו מוכנים ללכת?
"ממשלת אחדות בראשות בני גנץ עם הגרעין של כחול לבן והליכוד. על זה דיברנו כל הזמן. זה לא היה אפשרי במשא ומתן שכלל חצאי השיחות. הליכוד נכנס לחדר עם שתי דרישות. את 55 חברי גוש הימין כשכחול לבן מצטרפים לממשלה של בנימין נתניהו יחד עם כל מיני טריקים, כדי שביבי יגיע לכתב האישום כשהוא ראש הממשלה".

אם תקבלו שניים את המנדט ונתניהו יהיה מספר 2, תהיו מוכנים שיהיה שר בממשלה?
"ברגע שיוגש כתב אישום הוא לא יוכל לכהן כשר. החוק לא מאפשר זאת. אם בני גנץ יהיה ראש הממשלה הראשון למשך שנתיים, בנימין נתניהו יוכל לטפל בענייניו המשפטיים עד שיגיע זמנו של נציג הליכוד. זה הדבר ההגיוני ולצערי זה לא מונח על השולחן".

 

העדפתם שנתניהו יקבל את המנדט ראשון?
"היה לנו די ברור שנתניהו יקבל את המנדט ראשון מכיוון שהגיע עם 55 מנדטים. הנשיא אמר בצדק שאנחנו הגענו עם 44".

איימן עודה טוען שביקשתם להסיר את ההמלצה של בל"ד.
"הנושאים האזרחיים שנוגעים בחברה הערבית, בראשם מיגור הפשיעה, הם נושאים שכחול לבן תתמוך בהם. אנחנו לא אמרנו לרשימה המשותפת אם להמליץ עלינו וכמה להמליץ. הסיטואציה הייתה שבנימין נתניהו יקבל את המנדט ראשון בכל מקרה. אם וכאשר בנימין נתניהו ייכשל בהרכבת הממשלה, האדמה תתחיל לזוז והיכולת להרכיב ממשלה אחדות בראשות גנץ תהיה גדולה יותר".

אתה לא חושש שליברמן ומפלגת העבודה יחברו לנתניהו?

"אני לא יודע. שמעתי שנתניהו רוצה להחזיר את המנדט תוך ימים. הצעד הזה של נתניהו והליכוד מתנהל בחוסר תום לב אל מול התהליך הפוליטי. איום של החזרת המנדט תוך שלושה ימים משמעותו שאין משא ומתן ושיש ראש הממשלה שמתמרן את לוח הזמנים לקראת ההחלטה אם להגיש נגדו כתב אישום באופן סופי וזה מה שמניע אותו".

אתם מנהלים את המשא ומתן עם הליכוד בתום לב? אנחנו לא יודעים אם יוגש או לא יוגש נגד ראש הממשלה כתב אישום. אנחנו גם לא יודעים מהם לוחות הזמנים של הפרקליטות. אם מפריע לכם שראש הממשלה יהיה עם כתב אישום, תקבעו איתו שברגע שיש לו כתב אישום הוא יוצא לנבצרות.
"הליכוד לא מגיע למשא ומתן בידיים נקיות אלא מצוות את שותפיו הטבעיים שאיתם הם רוב בקואליציה".

אז חד משמעית נתניהו לא מוותר על הגוש?

"יותר מזה, הזמינו אותנו למשא ומתן שיתקיים מחר. אם הליכוד ימשיך להחזיק בבלוק 55 מנדטים, הפגישה הזו תהיה מאוד קצרה. אני לא יודע אם הליכוד מתכוון בכלל לנהל משא ומתן או להחזיר את המנדט לנשיא. לדעתי השיקול היחידי של ראש הממשלה הוא השעון המתקתק של נתניהו. זה הדבר היחיד שמניע את ראש הממשלה. רואים זאת בהתנהלות הפוליטית. אנחנו מצפים שהמנדט יגיע לגנץ".


בנט ושקד הבהירו שלא יצביעו בעד פיזור הכנסת לבחירות נוספות.
"נוכל ללכת לבחירות גם ללא פיזור הכנסת אם יפקע הזמן להרכיב ממשלה. אנחנו מתכוונים, אם יוטל המנדט על בני גנץ, לעשות מאמץ אמיתי. אנחנו מקווים שאם וכאשר נתניהו ייכשל והמנדט יהיה אצלנו, הסיטואציה הפוליטית תהיה אחרת".

אי אפשר להתעלם מהמהלכים שנוהלו עם הציבור הערבי בשבועות האחרונים. מהתמיכה חסרת התקדים של שני שליש מהרשימה המשותפת בכם והעובדה שנתן אשל נפגש עם נציגי בל"ד ותיאם איתם עמדות. אתה באמת רואה סיכוי להתחיל להתייחס לערבים כאזרחים שווי זכויות?

"הציבור הערבי הוא 20% מהציבור בישראל ומגיעות לו זכויות. האינטרס שלי בתור אזרח ישראלי הוא שזה יקרה. המתקפה המגונה וחסרת התקדים של נתניהו על הציבור הערבי בשבועות שלפני מערכת הבחירות האחרונות הביאה לעלייה בהצבעה של הציבור הערבי בקלפי, ולא הביאה לעלייה של מצביעי הליכוד. זה לא עובד על הציבור. ברור לכולנו שהחברה הערבית צריכה להיות חלק מהשיח הציבורי.

יו"ר בל"ד, חבר הכנסת אמטאנס שחאדה מ"הרשימה המשותפת" כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לדבריו של חה"כ עודה: "החלטתנו שלא להמליץ על גנץ התקבלה במוסדות המפלגה מיד אחרי הבחירות והיא החלטה עקרונית, עקבית ועצמאית שנובעת אך ורק מעמדותנו הידועות והמוצהרות. בל"ד לא מקבלת החלטות לפי גחמות טקטיות, לא של כחול-לבן ולא של אף אחד אחר".