המערכת הפוליטית רועשת לקראת נאומו של בני גנץ היום (שלישי) הרץ לבחירות עם מפלגתו "חוסן לישראל", ועד כה נמנע מלהביע את דעותיו ועמדותיו באופן ברור, דבר אשר מעמיד את נאומו באור הזרקורים באופן משמעותי. לקראת הנאום, הביעו את דעותיהם היועץ האסטרטגי לבחירות בישראל ובאירופה משה קלוגהפט, ודובר צה"ל לשעבר ופובליציסט "מעריב" אבי בניהו, בתכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM, כיצד לדעתם על גנץ לנהוג.


תחילה דיבר קלוגהפט והצהיר כי כדאי לגנץ לא לדבר על החקירות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "היום אנחנו מאבדים את החלק הכי רומנטי של בני גנץ, וזו השתיקה שלו ונעבור לעולם האמיתי. גנץ לא צריך לדבר על חקירות נתניהו, זה יהיה לטובתו של נתניהו אם יעשה כך כי בזה נתניהו מתעסק כל הזמן. האסטרטגיה של נתניהו היא לשמור על המתח של החקירות, מנדלבליט והתקשורת, זה מה שמביא לו קולות. הוא כן צריך לומר שהוא רץ לראשות הממשלה, אחדות העם וסוגיית המדינית ביטחונית. במקומו הייתי מוריד את זה מסדר היום ואומר שהוא נצמד לנאום בר אילן של נתניהו. אז יהיה לנתניהו קשה לתקוף אותו על כך".

בניהו הוסיף לדבריו של קלוגהפט והחמיא לגנץ, "הוא איש טוב וראוי שמעז לקפוץ לבריכה הזו עוד לפני שהוא יודע כמה מים יש בה. אני חושב שבני גנץ נקלע למצב שהוא מועמד לראשות הממשלה, ואני לא בטוח שהוא תכננן את זה כי הוא דיבר בהתחלה על תיק החינוך או הביטחון. אנחנו נמצאים במצב די דומה לשנת 1999 בה יש כמיהה להחליף את בנימין נתניהו מהשלטון, וגם אז היו חקירות".

בניהו המליץ לגנץ "לשמור על חוכמת הפשטות. לא הייתי עושה מסיבת עיתונאים בשמונה בערב ולא בפני אולם עם אלף איש שיריעו על כל משפט. הוא צריך לכוון לכך שאחרי 70 שנה צריכים לעשות תיקון ליסודות הבית הזה. אין שמאל - ימין כי אין חלוקת ירושלים, התנתקות מיהודה משומרון או נסיגה מהגולן. כולנו, השמאל והימין, החילונים והחרדים מצטופפים במחלקות הפנימיות של בתי החולים, בפקקי התנועה, סובלים מיוקר המחיה ומקריסת החקלאות וצריך לאחד אותנו. גנץ חייב יהיה להציג תוכניות שניתן לקמט בזמן. לעשות זאת ללא עניבה, עם צווארון פתוח כמי שבא לעבודה".

נתניהו. "לא כדאי לו לעסוק בחקירות". צילום: רויטרס


קלוגהפט ציין בהמשך הראיון את חשיבות נאומו של גנץ לא רק עבורו, אלא עבור שאר המפלגות הרצות בבחירות. "בני גנץ הוא לא היחיד שנערך להיום בערב, כל המפלגות מכינות את הסרטים כדי לרכב על האירוע התקשורתי הזה. אני מרשה לעצמי להמר שהשבוע הזה יהיה השבוע שלו, והאתגר יהיה בשבוע הבא. בני גנץ יכול לעשות את מה שלא עשו גבאי, בוז'י, לבני ואחרים, וזאת בתנאי שידבר על הנושאים החברתיים יותר. את הפלאפלים אף אחד לא ייקח לו מהכתף ולכן הוא יכול לדבר גם על דברים אחרים".

למה בנט תוקף את גנץ?
אבי בניהו: "כיוון שגנץ יכול לקחת לו קולות. אין לי ספק שמהיום בערב בני גנץ יצטרך הרבה מאוד שכפ"צים. לפני המון שנים אמנון ליפקין שחק אמר שביבי מסוכן לישראל, למחרת נסע לשוק התקווה וחטף עגבניות ומאז לא קם עוד מבחינה פוליטית. היום עם הרשתות החברתיות המצב הוא הרבה יותר חמור, אין סבלנות לשגיאות".

להערכתך נראה מיזוג בין גנץ, לפיד, אשכנזי ובוגי?
אבי בניהו: "אני מעריך שיש לזה סיכוי".

משה קלוגהפט: "גנץ צריך לקטוף את השמאל, אסור לו ליפול באמירה שתבריח את השמאל, הוא יכול לשתות את המנדטים של יאיר לפיד, אורלי לוי ומה שנשאר ממפלגת העבודה. לאחר מכן עליו להגיע לתפוחי הליכוד. הוא צריך להיזהר שלא ליפול במשהו שיעצבן את השמאל".