בניגוד לכל השמצות העבר, הפריימריז בליכוד, עצם עריכתם, הדרך בה בוצעו וכמובן התוצאות הן תעודת כבוד למפלגה הזו ולחברים שלה. אלו הוכיחו שהם לא רק דמוקרטים יותר ממרבית חברי המפלגות האחרות, לא רק שהם נבונים ואחראים בבחירת הרשימה, אלא שהם גם בעלי מחשבה ופעולה עצמאיים. באופן משתמע גם התברר שאמנם חברי המפלגה אוהבים מאוד את ראש הממשלה ואפילו מגבים אותו, אבל, למעשה, הם הוציאו לו כרטיס צהוב.



התופעה הבולטת היא ההצלחה המרשימה של גדעון סער, למרות החוזה עליו מצד נתניהו - תופעה שדובר עליה אתמול לאין קץ. אבל מעטים הבחינו שגם מי שזכה במקום הראשון ברשימה, יולי אדלשטיין, הצליח באופן מסחרר למרות שהוא לא נכלל ברשימה שהפיץ ראש הממשלה ופורסמה במהלך השבוע ב"ישראל היום". אחרי הפרסום אמנם הכחיש נתניהו, כדרכו, שההנחיה הזו יצאה מסביבתו וטען שהוא תומך בכל חברי הכנסת המכהנים. אבל ספק אם מישהו מהמצביעים האמין להכחשה הזו, ובכל מקרה הרוב פעלו הפוך ממנה.
 
גם הכישלון של ענת ברקו הוא במידה רבה כישלונו של נתניהו. ראש הממשלה היה זה שהצניח אותה לפני ארבע שנים לרשימה וטיפח אותה במשך כל הקדנציה. הוא אפילו השתמש בה כדי לשלוח בלון ניסוי מסוכן, תוכנית שהיא פרסמה שנועדה לתת לפלסטינים חלק לא מבוטל מהשכונות הערביות של ירושלים. מה בוחרי הליכוד חושבים על התוכנית שלה ועל הגיבוי של נתניהו, למדנו מהתוצאות. 

הזוג נתניהו. ראש הממשלה עשה טעות גדולה

 

חשוב לשים לב שבחירת המתפקדים בגדעון סער היא אנטי-תזה להתנהגות של חברי סיעת הליכוד בקדנציה האחרונה. הח"כים והשרים יישרו קו עם ראש הממשלה בכל דבר, מענייניו האישיים ועד סובלנות אין קץ לעיוות האידיאולוגיה של התנועה. והנה באו המתפקדים והעבירו מסר ברור לנבחרים – נא לא לעבור לדום מול כל גחמה, השמצה או הוראת חיסול שתבוא מבלפור.

עכשיו גם ברור עד כמה מבחינת נתניהו, ההתנהלות שלו מול סער הייתה טעות חמורה. הוא רצה לדכא אלטרנטיבה יחידנית שמסתמנת למנהיגות שלו, אבל דווקא בנה אותה. הוא שבר את הטאבו של המריית פיו, ובד בבד נטע בסער עצמו מוטיבציה גדולה לנקמה, בעת הנכונה. 
 
מעל הכל, בוחרי הליכוד המחישו עד כמה הם לא מתרשמים מגימיקים, ליצנים וגורמי שוליים מטורללים. עד כמה הם מעריכים נאמנות לדרך, מכובדות ורצינות. פריימריס, כידוע, הם סחרחרה מסוכנת ולכן הפכו למצרך נכחד במקומותינו. אבל הפעם יש לליכוד את כל הסיבות לגאווה על הבחירה הזו, ולראש הליכוד סיבות נוספות לדאגה.