בנימין נתניהו - "זה הישג בלתי נתפס" צהל הלילה נתניהו כשעמד חבוק עם רעייתו שרה על בימת היכל שלמה בתל אביב. "זה לילה של ניצחון אדיר" הוסיף כשהקהל החוגג של אנשי הליכוד קורא "הוא קוסם, הוא קוסם". הניצחון של נתניהו הוא קודם כל הישג אישי מרשים. עם נתוני פתיחה נוראים של שלושה כתבי אישום, של שימוע בדרך, של התמודדות עם מפלגה בראשות שלושה גנרלים שהכו בו ללא הרף בפרשת הצוללות, עם ניסיון להדביק לו תווית של שחיתות אישית נתניהו השאיר אבק לכל יריביו וזכה באמון בוחרי הליכוד, שלא קנו את כל אלה.
 
מהרגע הראשון נתניהו לקח על כתפיו את ניהול קמפיין הבחירות של הליכוד בצלמו ובדמותו וירד עד לרזולוציות הנמוכות ביותר. בעזרת צוות יועצים צעירים הוא ניווט את הקמפיין, קבע את תוכנו, לא היסס לרדת נמוך, הכה ביריביו העיקריים בני גנץ ויאיר לפיד ללא רחם, לא עשה חשבון ל"תקשורת העויינת" והשתמש ברשתות החברתיות ובליכוד TV כדי לעקוף אותה.
 
נתניהו, יש לזכור, ניהל מערכה לא רק מול "כחול לבן" אלא גם מול 7 מפלגות ימין שביקשו לנגוס בקולות הליכוד. בסופו של דבר התברר כי קמפיין הגעוואלד, נשק יום הדין שכבר הוכיח את עצמו בעבר, עבד גם הפעם ושלח את הליכודניקים בהמוניהם לקלפיות. עבור נתניהו הבחירות היו בעצם סוג של משאל עם שהוא במרכזו. התוצאות יאפשרו לו לנהל ביתר שאת את הקרב המשפטי מול היועץ לממשלה בעזרת רוח גבית של הציבור ובעזרת "קואליציית כתב האישום" שתתגייס לסייע לו לשרוד גם לאחר השימוע. אומרים שאין שמחה כמו שמחה לאיד.

בבלפור חגגו הלילה שמחה כפולה ומשולשת – בנט ושקד וגם פייגלין גמרו בחוץ. ועוד דבר: נתניהו עומד להיכנס לדברי ימי הפוליטיקה הישראלית כראש הממשלה שכיהן לאורך התקופה הארוכה ביותר, כשהוא חולף על פני דוד בן גוריון.
 

בני גנץ – רק לפני פחות מחודשיים הפציע הרמטכ"ל לשעבר בשמי הפוליטיקה הישראלית, הקים את "חוסן לישראל" וחבר בהסכם רוטציה ליאיר לפיד לצורך הקמת מפלגת "כחול לבן".
 
גנץ רשם לזכותו הישג כביר – נכון להבוקר המפלגה החדשה שהוקמה יש מאין זכתה ב-35 מנדטים, מספר זהה לזה של הליכוד, אבל על כך נאמר בדיוק עוד ניצחון כזה ואבדנו. המטרה שלשמה הוקמה המפלגה, החלפת ממשלת נתניהו, התנפצה. נשען על הסקרים שהחמיאו אתו אמש יתר על המידה, מיהר גנץ לשאת נאום ניצחון מוקדם מדי, בלי להמתין לתוצאות האמת, נאום שיכנס לפנתיאון הבחירות הישראלי לצד ההכרזה המוקדמת מדי על ניצחונו בבחירות של שמעון פרס.

נתניהו חוגג עם שרה. צילום: AFP

 
הפעם גנץ לא הלך לישון עם פרס וקם עם ביבי. הבשורה הקשה הכתה בו כבר בלילה כשהתברר שקואליציית הימין מובילה בבטחה. גנץ משלם מחיר על קמפיין אנמי וממלכתי. רק לסיום מערכת הבחירות נטל יאיר לפיד את ההובלה וניסה להוביל קמפיין יותר אגרסיבי נשכני, אך זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. לסיכום גנץ אומנם רשם הישג פוליטי משמעותי כשהוביל את "כחול לבן" למספר מנדטים פנטסטי, אך במבחן התוצאה הוא כשל ויצטרך להסתפק לכל היותר בתואר יו"ר האופוזיציה ולהמתין לצ'אנס נוסף בעידן שלאחר נתניהו.
 
בנט ושקד – לא עזר סרטון ה"פרפיום הפאשיסטי", גם לא הדואט המוזיקלי. הימין החדש הוא הכישלון המהדהד ביותר של מערכת הבחירות הנוכחית. נכון לעכשיו נותרו שר החינוך לשעבר ושרת המשפטים המוערכת מחוץ לכנסת ה-21. מפלה בקנה מידה היסטרי. ההחלטה לפרק את הבית היהודי, להפנות את הגב לסמוטריץ' וחבריו, לטובת מיזם חדש, מתבררת כטעות פטאלית. הציבור הדתי לאומי לא קנה את השטיקים האלה, לא אהב את הפילוג בציונות הדתית ולמרות היותה של שקד השרה הפופולרית ביותר, הבוחרים הפוטנציאלים הצביעו ברגליים. לא עזר הרכש של אלונה ברקת גם לא הקריצה לציבורים חילוניים שלא באו וגם לא קמפיין ה"אכלו לי שתו לי" של הישורת האחרונה. הסטרטאפ של בנט ושקד הוכרז הלילה רשמית ככשלון צורב, גם אם קולות החיילים יעבירו אותם בסופו של דבר את אחוז החסימה.
 
משה פייגלין – כגודל הציפיות גודל האכזבה. נראה שהלגליזציה של הקנאביס תצטרך לחכות לימים טובים יותר. מי שהסתמן כהפתעת הבחירות וכבר נישא על כנפי סקרים שניבאו לו 7 מנדטים התרסק על קרקע המציאות. לא סטלנים ולא נעליים. הניסיון של פייגלין להפוך את הליברטריאניזם לטרנד הפוליטי החם בישראל נכשל כישלון חרוץ. בסופו של דבר ציבור המצביעים נרתע ממנו ברגע האחרון ולא קנה את ניסיונו להציג עצמו כאביר החירויות. 
 
עוד ידובר בעלייתו ובנפילתו של פייגלין אבל אין ספק שתרומה ישירה להתרסקותו הובילו התמונות ההזויות שלו סוטר על כפות הרגליים בתכנית הסאטירית "קבלן קולות" של דודו באוכנר. התוצאה מלמדת כי פייגלין אומנם סטר לכפות רגליו של באוכנר אבל הובילו לכך שהוא עצמו חטף סטירה כואבת ביותר מציבור התומכים הפוטנציאלים שנטה להצביע עבורו בסוג של הצבעת מחאה.
 
אריה דרעי – יו"ר ש"ס מפציע הבוקר הזה כאחד המנצחים הגדולים של מערכת הבחירות עם הישג של 8 מנדטים בניגוד מוחלט לסקרים שהציבו סימן שאלה סביב הישרדותה של תנועתו. דרעי, השועל הפוליטי הותיק, הוכיח יכולת הישרדות מרשימה והוביל את ש"ס אל חוף מבטחים. מי יודע, אולי ההסתייעות ברוחו, בדמותו ובמורשתו של הרב עובדיה יוסף המנוח, התפילה על ציון קברו של הרב והתגייסות הרבנים, עזרה לו להחזיר עטרה ליושנה.
 
אבי גבאי – כשגבר בפריימריז של העבודה על יריבו מבית, גבאי יצא לדרך עם שאיפות להיות ראש הממשלה הבא. את הקמפיין הוא מסיים כשעל שמו רשומה ההתרסקות המביכה ביותר בתולדות מפלגת העבודה, 6 מנדטים שהביאה אותה אולי אל סיום תפקידה ההיסטורי. הספר האוטוביוגרפי שפרסם אבי גבאי לקראת הבחירות נקרא "הכול אפשרי", מסתבר שלא. גבאי ניסה לשדר סיפור הצלחה אולטימטיבי עם נגיעות זהב כמנכ"ל בזק ואיש שעשה לביתו הון של מיליונים. היום התבררה האמת הכואבת. בפוליטיקה הוא כישלון גדול. 
 
אומנם מפלגת "כחול לבן" הלכה לו על הראש ושתתה לו באכזריות מנדטים אבל הכישלון הסתמן עוד הרבה לפני הופעתו של גנץ בזירה. איתן כבל קרא הלילה לגבי להסיק מסקנות ולהתפטר. יש לצפות לכך שהקריאות רק ילכו ויתגברו. מה שיזכר בסופו של דבר הוא שהמפלגה שהקימה את המדינה הפכה תחת מנהיגותו בבחירות 2019 להערת שוליים מביכה.

מינה צמח – מדגם מביך שפרסמה בחדשות 12 ושניבא תיקו גושי מטיל צל כבד על קריירה מפוארת. 

אורלי לוי אבקסיס – כשיצאה לדרך והקימה את מפלגת "גשר" היא הסתמנה כהפתעת הבחירות והסקרים נבאו לה 7 מנדטים ביום רע. היא כבר דברה על עצמה כלשון המאזניים ואף סימנה לעצמה תיק בממשלה אבל המציאות טפחה על פניה. מפלגת "גשר" הגיעה לשיא מוקדם מדי ובסופו של דבר הייתה לגשר אחד רחוק מדי.
 
היא אולי רכשה לעצמה מוניטין כחברת כנסת חברתית מובילה אבל ההתנהלות הפוליטית של התגלתה כבעייתית לאורך כל הדרך. מרגע שנפלטה מישראל ביתנו של ליברמן היא כלאה את עצמה מבלי יכולת להצטרף לרשימה קיימת. אורלי לוי אבקסיס גם לא השכילה לחבור למפלגת "כחול לבן" והיא מסיימת את מערכת הבחירות כאפיזודה חולפת.
 
ציפי לבני – מישהו זוכר?