בחודשים האחרונים התראיינו המועמדים לראשות הממשלה בכל אמצעים התקשורת. כל דבר שהם אמרו, וגם הדברים שלא אמרו נבדקו בזכוכית מגדלת. ד"ר לירז מרגלית, מומחית בקבלת החלטות ובפסיכולוגיה פוליטית מהמרכז הבינתחומי, התארחה הבוקר (ראשון) בתכניתה של איילה חסון ב-103FM וניתחה את התנהלותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בראיונות שהעניקו לתקשורת.



כמה משפיע, והאם בכלל משפיע, היחס האישי שלך ליכולת שלך לנתח את שפת הגוף של אדם?


"זו שאלה שהיא במקום. כמובן שלתחושות וסלידה אישית יש השפעה אך אני משתדלת לנתק את זה."



הניתוק הזה אפשרי? לאדם הממוצע זה מאוד קשה.


"זה נכון אך אם עוקבים אחרי הניתוחים שלי אפשר לראות את האיזון שבי. אני אכן מצליחה לנתק".



הריאיון עם גנץ היה באולפנים והריאיון עם נתניהו היה בביתו, כפי שבדרך כלל נהוג. מה זיהית בראיונות עם נתניהו?


"הספקתי כבר לקרוא את העיתונים הבוקר ואני חייבת לומר שאני לא מסכימה עם הניתוחים שקראתי. בהשוואה לבחירות הקודמות נתניהו נראה פחות לוחמני ויותר מותש. הוא נראה באפיסת כוחות. הנחישות המאפיינת אותו, שפת הגוף, תנועות הידיים - משהו אבד שם. לנו כבני אדם יש יכולת לשלוט בהמון דברים. אנחנו יכולים להכין את עצמנו היטב לריאיון אך אין לנו שליטה על האינטונציה והטון".



לדבריה נתניהו נראה באפיסת כוחות בניסיון לאסוף את כוחותיו האחרונים ולשדר עסקים כרגיל. "הוא עדיין הנואם הכי טוב שהיה פה אך השאלות התוקפניות של רינה מצליח כבר לא מעוררות בו להט להשיב מלחמה כמו בעבר. היה חשוב לו להבהיר דבר אחד – ליכודניקים: צאו להצביע. הוא הראשון שהפסיק עם הלוחמה הפסיכולוגית והפסיק להיות לו אכפת מהתדמית שלו בעיני המתמודדים שלו. מבחינתו לומר שהמצב לא טוב. זה שינוי מהותי בדרך".



מה לגבי בני גנץ? היו לו כמה שגיאות מאוד חריפות. הוא אמר 'אני נגד כל הציבור'.


"נכון. עם גנץ יש בעיה. הוא היה נמצא במצבי לחץ קיצוניים שגורמים לחוסר סנכרון בין המסרים שרוצים להעביר למה שמועבר. אצל בני גנץ זה נובע משני דברים מרכזיים: המסרים שהוא מעביר אינם בהכרח שלו, הוא מדקלם מסרים שהוחלט עליהם עם שאר חבריו למפלגה. הצורך הזה מכניס אותו לסוג של שיתוק בניגוד לביבי שהמסרים כולם שלו".