נישואים, גירושים, שבת במרחב הציבורי, גיוס חרדים, גיור והמונופול האורתודוקסי של הרבנות הראשית. ענייני הדת במדינת היהודים תוארו במשך שנים רבות כ"חומר נפץ" בתחום הפוליטי, שיש לטפל בהם בעדינות - אם בכלל. אולם ככל שהמדינה הלכה והתבגרה, הדרישה לשנות את ה"סטטוס קוו" הלכה והתחזקה ונעשתה עקשנית יותר.



עד הבחירות ביום שלישי האחרון, הגרסה הרווחת הייתה שלמרות שהציבור היהודי בישראל תומך ברובו בליברליזציה של נושאי דת ומדינה, לא היה מספיק אכפת להם בשביל לתעדף עניינים אלה בקלפי. ייתכן שהגיע הזמן לשנות את התפיסה בנושא.



בבחירות באפריל, גוש הימין של הליכוד, כולנו, המפלגות החרדיות והמפלגות הציוניות דתיות זכה ל-60 מנדטים. ישראל ביתנו הימנית, אך חילונית, זכתה לחמישה מושבים ואילו מפלגות המרכז, שמאל והערבים קיבלו 55 מושבים. בין הבחירות באפריל לבחירות הנוכחיות, כולנו הימנית המתונה של משה כחלון, שהערימה מספר קשיים על חלק מהחקיקה של המפלגות הדתיות בממשלה האחרונה, וקיבלה ארבעה מנדטים באפריל, התכנסה לתוך מפלגת הליכוד.



משה כחלון. קרדיט: פלאש 90



במהלך מערכת הבחירות האחרונה, ליברמן הפך את נושא דת ומדינה לנושא הדגל שלו, ותקף ללא הפסק את החרדים והליכוד. התוצאה היא שגוש הימין ירד בחמישה מושבים וישראל ביתנו עלתה בארבעה מנדטים לתשעה. האם מצביעי הימין המתון שהצביעו באפריל לכחלון עברו לישראל ביתנו? זה בהחלט נראה ככה. בכל דרך שנסתכל על זה נראה כי המסקנה היא שההימור הגדול של ליברמן בנושא הדת עשה את ההבדל בבחירות האחרונות.



כן. הקמפיין של ליברמן היה גס, מחלק ולעיתים קרובות לא נעים. וכן נראה כי פעולותיו של ליברמן הן ציניות למדי בהתחשב בכך שישב במספר רב של ממשלות עם החרדים ומאמציהם לחסום כל ליברליזציה בענייני הדת. אבל נראה שזה לא הפריע לבוחרים בהצבעה ביום שלישי. נראה כי מספר לא מבוטל של מצביעים היה קשוב לקמפיין של ליברמן, לאחר שנמאס לו לבסוף מהשמרנות הדתית של ממשלות הימין.



הבחירות ביום שלישי לא הניבו זוכה מובהק, אך מנעו את הרוב הקל ממנו נהנה הימין בשנים האחרונות, מכיוון שליברמן דרש בהתעקשות ובקולניות ממשלת אחדות ליברלית בלי הדתיים והחרדים. אם נתניהו אכן ירד מהשלטון בשבועות או בחודשים הקרובים, נראה שזה יהיה בגלל שציבור רחב הגיע לנקודת רתיחה בכל הנוגע למפלגות הדתיות והחרדיות בענייני דת ומדינה.