אפקט הנאום: אמש, יו"ר מפלגת חוסן לישראל, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, הכריז על מפלגתו באירוע תקשורתי ראוותני שיצר ציפייה רבה בזירה הפוליטית, וכן גם תגובות לנאום שלא איחרו לבוא. מנחם לזר, סוקר "פאנלס פוליטיקס" אמר היום (רביעי) לבן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על איך הסקרים משתנים בהתאם להכרזתו של גנץ. "הוא היחיד שמצליח לקחת קולות מהליכוד".
מה תוצאות הסקר אומרות?
"גנץ מדלג מ-15 מנדטים ל-19, הליכוד ירד, בתרחיש כזה ל-29 מנדטים. גנץ מתרומם, מה שמראה שיש אפקט לנאום שנשא אתמול".
יש חיבור מסתמן עם לפיד ואשכנזי?
"אני לא מכיר חיבור כזה, אבל הסקר מראה כי אם גנץ ילך עם לפיד ואשכנזי הוא יקבל 33 מנדטים. חיבור כזה עוקף את הליכוד עם 27 מנדטים, בתסריט הזה, ויוצר מצב שובר שוויון בגוש המרכז שמאל עם 61 מנדטים מול 59 של הימין. המשחק נפתח, ואין לדעת לאן הוא יתפתח, כי כל הזמן מדברים על עוד חיבורים".

מי הם בעצם תומכי גנץ?
"אם מסתכלים על המאזן מבחירות 2015 ניתן לראות שרוב המנדטים מסיעת המחנה הציוני עוברת לגנץ, לאחר שגבאי נשאר תקופה ארוכה על מספר מנדטים חד ספרתי. מעט מהקולות מגיעים ממפלגתו של יאיר לפיד, מכולנו של כחלון וגם מהליכוד. הנתון המפתיע הוא שגנץ הוא היחיד שמצליח, על פי הסקר, לקחת מנדטים מהליכוד. הקולות של הימין הרך בליכוד עוברים אליו, לכן הוא מטרה כל כך בולטת".
יש משהו שנתניהו יכול לעשות בהקשר הזה? אולי איחוד עם הימין?
"לא בדקנו, זה מעניין לבדוק. יש איחודים שנותנים את סך החלקים, ויש איחודים שנותנים אפילו יותר מסכום חלקיהם. אני משוכנע שיש מי שבודק בגזרת נתניהו גם אפשרות כזו".
איך אפשר לדעת אם השלם גדול או קטן מסך חלקיו?
"התשובה היא פשוטה - לשאול ולראות מה מתקבל, קשה לחזות מראש. גם בכל נקודת זמן בקמפיין יכולים לקרות דברים שישפיעו על החיבור העתידי והאפשרי הזה".

כזכור, במסגרת דבריו בנאומו אמש, תקף גנץ את הממשלה, שלדבריו, "עסוקה בעצמה", הכריז כי "ירושלים תישאר בירתנו לעד" וכי "לא נזוז מהגולן", הבטיח כי ממשלה בראשותו "לא תחמיץ הזדמנות לחולל שינוי אזורי", וביקר בחריפות את נתניהו: "עצם המחשבה שיכול לכהן בישראל ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום – מגוחכת בעיניי. לא יקום ולא יהיה".