יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע היום (רביעי) כי המאמצים לפתיחת הכנסת ולהקמת ועדות הכנסת לא נשאו פרי, ועל כן הוא נעל את ישיבת המליאה להיום. אדלשטיין ציין כי לא יהיה מנוס אלא להביא את הנושא להצבעה במליאת הכנסת בהמשך. 

לפני נעילת הישיבה אמר אדלשטיין: "ביליתי לא מעט שעות גם אתמול וגם היום בניסיון להגיע להסכמה בין סיעות הבית. כל המאמצים האלה לא נשאו פרי, הפשרה שלי נדחתה ולכן לא יהיה מנוס אלא להביא את הנושא הזה להצבעה במליאה. גם לי מאוד לא נעים שראיתי עכשיו חברי כנסת שלא יכולים להיכנס למליאה אבל אלה ההנחיות. למען הסר ספק יתקיים כל ההליך הדמוקרטי וכל הפיקוח הפרלמנטרי ברגע שאנחנו נהיה ערוכים לכך. אין לי כל כוונה למשוך את הנושא הזה".

בכחול לבן תקפו את החלטתו של יו"ר הכנסת:  "יולי אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים. נעתור לבג״ץ כדי לעצור את הטירוף".

פיצוץ במגעים

מוקדם יותר נפגשו השר זאב אלקין מטעם סיעת הליכוד ויו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן במשכן הכנסת על מנת לדון בהקמת הוועדות. הפגישה הסתיימה בפיצוץ, כאשר הרקע לכך הוא דרישתה של סיעת כחול לבן לעמוד בדרישתה ליתרון מספרי של חברים בוועדות. הנשיא ראובן ריבלין שוחח עם אדלשטיין, ואמר לו כי "כנסת מושבתת פוגעת ביכולת המדינה לתפקד בחירום".

בתגובה לכישלון הדיונים, הגיש ניסנקורן בקשה רשמית לאדלשטיין, בה נכתב כי 61 חברי כנסת דורשים שהמליאה תכונס עוד היום לצורך הצבעה על הקמת הוועדה המסדרת ובחירת יו״ר כנסת. בהמשך לבקשה, פורסמה הודעה מטעם כחול לבן, התוקפת את התנהלות הליכוד בימים האחרונים.

"ידעו אזרחי ישראל הנצורים בבתיהם וחרדים לבריאותם ולעתידם הכלכלי כי בשעת משבר זו עסוקים בכירי הליכוד בדבר אחד: שימור הכאוס וגריסת הדמוקרטיה הישראלית. אני קוראים לחברינו בליכוד: חישבו על המדינה. אנחנו מבטיחים מחד לסייע בכל מה שצריך, כמו שעשינו עד כה ולקפח על על פעילות הממשלה כנדרש, מנגד. עיצרו את הניצול הציני של המשבר והפסיקו להשבית את הכנסת ולפגוע באזרחי ישראל", נמסר מגורמים במפלגה.

מסיעת הליכוד הגיבו בביטול לטענות והטילו את האשמה על בחוסר הנכונות של נציגי כחול לבן בפשרות. לטענתם, בקשתם לרוב בוועדות הכנסת הגיונית נוכח הנסיונות להחלפת יו"ר הכנסת וכן המהלכים לחקיקת חוקים נגד ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו. עוד טוענים בליכוד כי הפשרה שהציע אדלשטיין במהלך הפגישה נדחתה על ידי נציג כחול לבן וכי הם אינם מוכנים לחידוש המגעים.

הפגישה התקיימה בעקבות קריאתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, להגיע בדחיפות להסכמה בנושא על מנת להבטיח תפקוד
מלא של הכנסת כמפקחת על עבודת הממשלה הקדם האפשרי. בהמשך, אמר אדלשטיין כי המליאה לא תפתח עד ליישוב המחלוקת.

מדוברות הכנסת נמסר מוקדם יותר כי המליאה תצא להפסקה מיד עם פתיחתה, זאת כדי לאפשר לצוותי המשא ומתן של הסיעות השונות להגיע להסכמות. עוד ציינו כי במידה והפגישה תצלח - תתכנס המליאה במהלך היום. 

אדלשטיין אמר כי "כרגע יושבים אצלי בלשכה נציגי כחול לבן והליכוד, בתקווה שיגיעו לסיכומים ונוכל להתניע את הכנסת. כרגע לצערי הם לא מגיעים לסיכום. אני כבר מוכן לומר שהצעתי הצעת פשרה שלדעתי מנטרלת את כל המחלוקות הפוליטיות החשובות ומאפשרת לנו להתניע את העבודה של הוועדה המסדרת, חוץ וביטחון, כספים ואולי גם ועדה לפיקוח על הקורונה".

"מהסיבות הללו אני לא נועל את הישיבה", הוסיף אדלשטיין ואמר כי "אני רוצה להשאיר את הישיבה פתוחה ומכריז עכשיו על הפסקה עד להודעה חדשה, בתקווה ובתפילה שהשכל הישר יגבר ואנחנו עוד היום נוכל לעבור לעבודת פיקוח פרלמנטרית כפי שנדרש".

נשיא המדינה, כאמור, בטלפון עם יו"ר הכנסת על חשיבות שמירת עבודת המשכן השוטפת בזמן חירום והתעדכן אודות האתגרים לאור משבר הקורונה. ריבלין אמר לאדלשטיין כי "כנסת מושבתת פוגעת ביכולת של מדינת ישראל לתפקד בחירום בצורה טובה ואחראית - צריך לעשות הכול כדי לטפל במשבר, אבל מתוך זהירות שלא לפגוע פגיעה אנושה בתשתית הדמוקרטית שלנו".

זעם בשמאל

במחנה השמאל הגיבו בחריפות להחלטתו של יו"ר הכנסת. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר: "מה שקורה עכשיו בכנסת הוא ‏שיא הביזיון. אדלשטיין מסרב לפתוח את המליאה כי לנתניהו אין רוב, אז הכנסת מושבתת. אין ועדות, אין תקציב, אין הסדרים למאבק בקורונה, אין פיקוח על מערכת הביטחון".

"אסור לנצל את משבר הקורונה כדי לסגור את הדמוקרטיה. דווקא בזמן חירום, הפיקוח הפרלמנטרי הוא הכי דחוף והכי הכרחי. אם הכנסת לא תיפתח היום, נפנה לבג"ץ", איים הורוביץ.

ניצן הורוביץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ניצן הורוביץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

חברי הכנסת מטעם הסיעות הוסיפו להגיב לכישלון הפגישה. ח"כ איתן גינזבורג מטעם כחול לבן הטיח מילים קשות בסיעת הליכוד ואמר כי "מבחינת הליכוד - אם אין להם רוב, שהכנסת לא תעבוד. זו טקטיקה של לוזרים". גם חה"כ מאיר כהן הצטרף לדבריו וצייץ: "הליכוד משתק את הכנסת, מנסה לשנות את החלטת האזרחים. מדינה בשעת חירום - ללא כנסת". 

לאור ההתלהמות והביקורת, מלשכתו של אדלשטיין נמסר כי "נוכח הפייק ניוז שמופץ בשעה האחרונה על ידי גורמים חסרי אחריות, אנו מבקשים להבהיר כי יו"ר הכנסת פתח את מליאת הכנסת בשעה 11:00. הוא אף הבהיר כי מליאת הכנסת יוצאת להפסקה ולא ננעלת, כדי לאפשר למצות את המו"מ בין נציגי הליכוד לכחול לבן בתיווכו. יו"ר הכנסת שב וקובע כי על הכנסת להקים בהקדם האפשרי את הוועדות הרלוונטיות ולקיים פיקוח פרלמנטרי מלא על הממשלה".

כאמור, הדיון בין נציגי הסיעות עוסק במתן פתרונות להקמת הוועדה המסדרת ויתר הוועדות הנחוצות לתפקוד ממשלתי תקין. אדלשטיין הוסיף והזכיר לנציגי הסיעות כי בכל המקרים עד כה, הוועדה המסדרת הוקמה בהסכמה.

סלע המחלוקת בין הצדדים הוא הרכב הוועדות בפועל. בכחול לבן טוענים כי מאחר והמפלגה מייצגת כעת את הגוש הגדול יותר, עליה להוות את הרוב בוועדות הכנסת. בליכוד מתנגדים לטענה ודורשים מנגד שבכל ועדה יהיו 10 חברים לכל היותר, בהתאם למגבלות הקורונה, ביחס שווה בין המפלגות.

חילופי הדברים בין המפלגות נמשכים גם בזירה הווירטואלית. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר ישירות ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, כששיתף פוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק הרשמי שלו, בו כתב: "כשזה מגיע לחיי אדם- אין פוליטיקה, ישראל מעל הכל". נתניהו בחר להסכים וכתב בקצרה: "חשוב מאד! תודה, בני". 

בכחול לבן ציננו את ההתלהבות משיתוף הפוסט וטוענים כי הדבר לא מעיד על כל התקרבות במגעים, אלא מצביע על העובדה שבנושא המלחמה בבלימת התפשטות מגיפת הקורונה, אין ימין ושמאל ושיש להישמע להנחיות משרד הבריאות באופן שוטף.

כזכור, אמש התכנסו ראשי כל סיעות הכנסת ה-23 לראשונה לישיבה בלשכתו של אלשטיין, במטרה לקדם את הנושא. בהמשך היום שוחח יו"ר הכנסת עם השר אלקין ועם ח"כ ניסנקורן, ודרש מהם לראשונה להגיע באופן דחוף להסכמה בנושא הנידון היום. "בייחוד בתקופה זו, חשוב לפעול בהבנות מצד כל סיעות הבית. אין לנו את הפריווילגיה להתכתש בוויכוחים מיותרים", אמר אדלשטיין.