ברקע חידוש השיחות וההתקדמות במגעים לאחדות בין הליכוד לכחול לבן, יו"ר יש עתיד-תל"ם, ח"כ יאיר לפיד, הגיש היום (חמישי) לכנסת הצעת חוק שמטרתה להקפיא למשך שישה חודשים את לוח הזמנים הפוליטי, זאת על מנת לאפשר למוסדות המדינה להתמודד עם מגפת הקורונה.

ח"כ לפיד יניח על שולחן הכנסת הצעת חוק ברוח זו עליה חתומים כלל חברי סיעתו. על פי ההצעה הממשלה הנוכחית תמשיך לכהן כממשלת מעבר למשך שישה חודשים ורק לאחריה יתחדשו המהלכים להקמת ממשלה חדשה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "בימים אלה מתמודדת ישראל עם מגפה חסרת תקדים, אשר השפעתה על המשק והחברה בישראל טרם ידועה, אך צפויה להיות קשה". 

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

"צו השעה מחייב את כלל נבחרי הציבור להתגייס יחד, כדי לסייע לאזרחי ישראל בהתמודדות עם המשבר״, נכתב בתוכן ההצעה, ״ועל-כן עולה הצורך להקפיא את ההליך הפוליטי על מנת לאפשר למוסדות המדינה להתמודד עם המגפה". 

עוד נאמר בדברי ההסבר כי "הוראת השעה המוצעת נועדה להתאים את לוח הזמנים הפוליטי הנגזר מהוראות חוק יסוד: הממשלה למצב הדברים יוצא הדופן בו שרויה מדינת ישראל, באמצעות "הקפאה" למשך חצי שנה של התקופה המנויה בסעיף 10 לחוק יסוד: הממשלה". 

בנוסף, הציג לפיד, בנאום במליאת הכנסת, את ״המתווה שימנע מישראל בחירות נוספות״, ואמר כי "לאור אירועי היממה האחרונה, החודש המביש האחרון, השנה האחרונה. אני רוצה לשים הצעה מול הבית הזה: מספיק עם הפוליטיקה. בנסיבות האלה, הקמת ממשלת שחיתות מנופחת היא אסון לאומי. הרעיון שאנחנו נגרר לבחירות רביעיות, הוא מחריד. זה ניתוק גמור מהמציאות״.

לפיכך אני חוזר להצעה שכבר העליתי״ הוסיך לפיד ״הצעה פשוטה, נקיה. ללכת לששה חודשי הקפאה. הבית הזה יצביע על הוראת שעה לתיקון סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה ונלך להקפאת מצב. זה נבדק משפטית, הצעת החוק הוגשה מוקדם יותר היום. המדינה צריכה יציבות. חייבים למנוע בחירות רביעיות. נלך לששה חודשים של הקפאת המצב הפוליטי. בעוד ששה חודשים נחזור בדיוק למצב הנוכחי. בששת החודשים האלה, במקום להתעסק בפוליטיקה, נלך להציל את הכלכלה ואת מערכת הבריאות ואת חייהם של אנשים״.

עוד אמר לפיד: ״לאנשים אין מה לאכול. עסקים מתמוטטים. בבתי החולים אנשים מתים. אנחנו צריכים לפתור את משבר הבדיקות, להתחיל לטפל – כי עוד לא התחילו לטפל – במשבר הכלכלי. בששת החודשים האלה. ממשלת המעבר תמשיך. זו ממשלה רעה בעיני, אבל היא לא תוכל לעשות מה שהיא רוצה. מפני שהפעם אנחנו ננהל את הכנסת. יהיה לכנסת שיניים ויהיה לה רוב. נניח את החוקים למניעת השחיתות. נוודא שהממשלה לא מנצלת את הקורונה בשביל פוליטיקה. הממשלה והכנסת יעבירו יחד תקציב״.

״הקפאה זה לא מצב אידיאלי״ הוסיף לפיד וסיכם כי ״זה לא מה שרצינו. אבל זה יותר טוב מזחילה לממשלת שחיתות. זה בטח יותר טוב מבחירות רביעיות. אזרחי ישראל במצוקה. הם צריכים לדעת שהפוליטיקאים לא עסוקים בעצמם, אלא בהם״.

בהתאם לתיקון המוצע לא יוכל נשיא המדינה להטיל על מועמד כלשהו את התפקיד להרכיב ממשלה במשך שישה חודשים.