מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה ראשונה, ברוב של 72 תומכים מול 40 מתנגדים, את הצעת חוק יסוד: הממשלה (ממשלה חלופית) שנועדה לאפשר את הקמת ממשלת הרוטציה. כעת חוק הרוטציה, חוזר לוועדה המיוחדת להכנתה לקריאה שנייה ושלישית. במהלך הדיון בתיקון לחוק יסוד בנוגע לממשלת החילופים, צפויים לדון גם בהצעת חוק נפרדת, שהתפצלה מחוק היסוד, הנוגעת למימון המפלגות, מה שאמור לאפשר לחברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר לקבל מימון עבור סיעתם, דרך ארץ.

כמו כן, על סדר היום במליאה דיונים במתווה החזרה לשגרה במערכת החינוך וכן בתיקון מתווה הסיוע לעסקים העצמאים בצל התפשטות נגיף הקורונה.

המליאה תקיים מרתון דיונים בנוכחות 69 ח"כים, זאת במטרה לסיים את הקריאה הראשונה בחוק ממשלת החילופים, ומיד לאחריה להתחיל בהכנות לקריאה שנייה ושלישית, זאת על מנת להספיק להעביר את החקיקה עד לחצות ביום חמישי בשבוע הבא, אז יסתיים מועד ה-21 ימים שהוקצה לעניין. הבהילות להעברת החקיקה מתחזקת נוכח העובדה כי עד לאותו המועד, יצטרכו 61 חברי כנסת להודיע לנשיא כי מטלת הרכבת הממשלה תוטל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מה שיתאפשר על ידי הבטחת הרוטציה.

בפתח הדיון, נשא דברים חה"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, יו"ר הוועדה המיוחדת בכנסת, והדף את הביקורת כלפי החקיקה וכן לקריאות שספג מצד חברי המליאה, ואמר כי "האחריות שלנו - למנוע בחירות רביעיות. להקים ממשלה שתדאג למצוקות, שתזכה לאמון הכנסת והציבור. שתהיה מושתתת על אחדות, שיח ושת"פ בין יריבות פוליטיות". 

"יש בינינו חילוקי דעות, אבל לצדדים תהיה אחריות משותפת. אנחנו מדברים על קיום שיח, הידברות, תהיינה פה פשרות. לא החלטה של צד אחד באופן שרומס את הצד האחר. זה דורש החלטות מנהיגותיות לא פשוטות אך זה מה שנדרש כעת לאזרחי המדינה. רב המאחד על המפריד, גם בבית הזה. אחרי כל מה שעברנו, עלינו לנסות להידבר, כל צד יאלץ להתפשר". 

בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך עלתה חה"כ איילת שקד וציטטה את השופט חשין: "הוא אמר כי הוראת חוק זו אנטי דמוקרטית בעליל - משליטה את המיעוט על הרוב. אני אומרת לכם, אני מקווה שלפחות לשופט חשין הקשבתם. לא היה דבר כזה בכנסת ישראל. אני מאד מקווה גם שלא יהיה. אתם למעשה מאפשרים בעתיד למיעוט לשלוט על הרוב. אני גם אומרת לכם - זה ייפסל בבג"ץ. חבל שאתם מביאים אותנו לשם". 

אחריה עלה יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לשאת דברים, ותקף בחריפות כשאמר: "אני חייב לציין, איילת, איך תצביעי בהצעת החוק הזאת. מעבר לכך אמר אחד ממנהיגנו הדגולים שבקואליציה הזאת יש רק גועל. רק גועליציה. אין עקרונות. אין ישראל לפני הכל. רק ג'ובים ותעסוקה לכחול לבן. אתם עשיתם הסכם בזוי .יש לכם מקסימום ג'ובים ומינימום השפעה. הכרנו ממשלות של יותר משלושים שרים, אבל לא גם רוטציה וגם מעון שרד לראש ממשלה חלופי וגם סגני שרים. זה עוד לא היה". 

"אתם מייצרים פה הוצאה בלתי סבירה של יותר ממיליארד שקל. מעולם זה לא היה. אתם מייצרים ג'ובים ודואגים רק לעצמכם. אין שום דוגמה אישית. אני שומע שליצמן לא מנהל מו"מ. הוא מודיע לרה"מ שהוא לא רוצה להיות שר הבריאות, ורוצה להיות שר השיכון", המשיך.

"יש לנו את ליצמן במשרד השיכון. דרעי במשרד הפנים וגליל, נגב וגפני בכספים. מה זה אומר לגבי דיור בר השגה לזוגות צעירים ששרתו בצבא, עושים מילואים עובדים ומשלמים מסים? חלום דיור בר השגה שלהם הולך ומתרחק. שוד לאור היום. ראינו לאחר הצלחות ליצמן במשרד הבריאות מה תהיה הצלחה שלו במשרד השיכון ולאיזה כיוון הוא יקח את זה", הוסיף. 

לבסוף חתם את דבריו ואמר כי "שני רמטכ"לים מאמצים את הגרסה של מועצת גדולי התורה לחוק הגיוס. לנתניהו אין כוונה להקים ממשלה. צ'רציל אמר פעם - או בושה או מלחמה. אתם קיבלתם גם בושה וגם ממשלה. תקבלו בחירות".

ליברמן (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
ליברמן (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

גם יו"ר יש עתיד, חה"כ יאיר לפיד, על לנאום ואמר: "אני מכיר את ההסכם הזה. הוא נכתב בספטמבר. לא הייתה אז קורונה. אנחנו שילמנו לאבי ליכט כדי שיכתוב את זה. אתם רוצים למכור לציבור שטויות כאילו הלכתם להסכם הזה בגלל הקורונה. אני מכיר כל שורה בהסכם הזה. הוא נכתב אחרי בחירות ספטמבר. לא היה אז משבר חירום. לא משבר בריאותי. כבר אז היו אנשים בכחול לבן שנורא רצו לזחול לממשלת נתניהו ועכשיו ניתן להם התירוץ לכך". 

"בתשובת כחול לבן לבג"ץ נאמר כי בתקופת החירום שבו נמצאת ישראל מבקשים הצדדים שהממשלה תמקד כל משאביה למאבק במשבר. כל משאביה. 36 שרים ו-16 סגני שרים. זה יעלה 900 מיליון שקל. מרמים גם את הציבור וגם את העליון כשאומרים לו שהברירה היא בחירות רביעיות. מונח על שולחן הכנסת מתווה הקפאה לשישה חודשים. זה אושר בקוקפיט על ידי בני גנץ ואשכנזי. אמרו שזה רעיון מצוין. אתם רוצים לרמות את הציבור בסדר. תשמעו הצעה משחקן ותיק - אל תעשו את זה מול המצלמות", אמר.

יאיר לפיד  (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

לקראת הדיון, אמרה חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד כי "הצעת החוק הזו, כמו ההסכם הקואליציוני כולו- נולדה בחטא. היא מעוותת את כל העקרונות שעליהם נבנתה מדינת ישראל ומשנה את שיטת המשטר שהייתה נהוגה כאן 72 שנה מהיסוד, רק שכחול לבן יוכלו לתפור לעצמם חליפות בשקט. לא נאפשר להם למחוק את האופוזיציה, לסרס את הכנסת ולהלך אימים בוועדה למינוי שופטים, רק כדי שגנץ יוכל לרצות את נתניהו. אסור לתת להם להרוס את הדמוקרטיה הישראלית". 

לצד העתירות הנפיצות שהוגשו לבית המשפט העליון ביחס לפסילת ההסכם הקואליציוני, והדיונים שיחלו בנושא בתחילת השבוע הבא, הצפויים להקשות על ניסיונות החקיקה, האופוזיציה, מצידה, צפויה לנסות ולהערים מכשולים נוספים.

השר פרץ הגיב לביקורת על חוסר המוכנות

בתחילת הדיונים במליאה עסקו בהצעת סדר היום ללמידה מרחוק בבתי הספר בעת משבר הקורונה, במהלכם עלה שר החינוך, רפי פרץ לשאת דברים. במהלך הדיון התמודד עם הביקורת שהוטחה במשרד והטענות לחוסר מוכנות בלמידה המקוונת. 

"יש לנו מגוון עצום של עושר ברשת. מורים ומורות יודעים כיצד להפנות את התלמידים לסביבות התוכן הלימודי, שם אפשר לבצע משימות בליווי ובמעקב המורה. בנוסף, רתמנו מערכת השידורים הלאומית לצורך העניין, שידורים שמעבירים שיעורים במדעים, מתמטיקה, חינוך גופני, הכנה לבגרות. כל אלו מוקרנים  בערוצי הטלוויזיה, וזה פתרון למי שאין ברשותו מחשב. חברות הטלוויזיה נרתמו לכך, ומתאפשרת צפייה בשידורים באמצעות השירותים השונים". 

"פתחנו אופציה למיליון משקי בית. לא אמרתי שכולם משתמשים בזה, אבל זו אופציה אלטרנטיבית למחשב, למי שיש לו טלוויזיה ואין לו מחשב. אתם יכולים לבקר את ההחלטה הזו וזה בסדר גמור, אך העובדה היא שהקמנו לא מעט אולפנים לצורך הנושא הזה. יש לנו היום מענה כל הזמן לדבר הזה, שידורים חוזרים שנוכל לנצל", הוסיף.