במליאת הכנסת נפתח הבוקר (שלישי) מרתון של דיונים לקראת אישור בקריאה שנייה ושלישית של התיקונים לחוק יסוד "הממשלה", שנועדו לאפשר את ממשלת הרוטציה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ. 

ראשון הנואמים בדיון היה יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, שאמר: "תפרדו מהשולחן הזה. משולחן הממשלה. הנגרים באים. הם כבר הוזמנו כדי להגדיל אותו. חגיגה מושחתת של ג'ובים בחסות הקורונה. פה יבנו את השולחן הגדול בתולדות ממשלות ישראל. שולחן ל-36 שרים ושולחן נוסף לעוד 16 סגני שרים. רק שתי קבוצות ירוויחו ממנו: שרים ונגרים".

"החוק הראשון של הג'ונגל הוא שבג'ונגל אין חוקים. החוק שמונח כאן הוא החוק הראשון של הג'ונגל. ההיסטוריה תבחן את הימים האלה. ההיסטוריה תשאל דבר אחד: מי נאבק ומי שתק כשבחסות המגיפה ניסו לפגוע בשלטון החוק, בשיוויון בפני החוק וברשויות החוק. זו לא ממשלה, זו עיסקה. בשחיתות אי אפשר "להלחם מבפנים". אם אתה בפנים, אתה חלק ממנה. אי אפשר להפסיק להיות אדם ישר לשנה וחצי ואז לחזור. אם הלכת, אין לאן לחזור", הוסיף לפיד.

בהמשך עלה יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ואמר: "ראיתי הרבה הסכמים בבית הזה, דבר כזה עוד לא היה. אין תקדים עולמי שבו משביעים בו זמנית שני ראשי ממשלה. התקדים היחיד שמצאתי שקצת מזכיר את זה היה בדרום סודן, ושם זה נגמר במלחמת אזרחים. על רקע מיליון מובטלים וכל המצוקות הכלכליות, מדברים על עוד מעון שרד ועוד 15 סגני שרים שיקבלו לשכה ורכב. יש פה אטימות וזלזול באינטליגנציה".

"כל מי שראה את מסיבת העיתונאים אמש הבין את המסר הברור היחידי: הולכים לבחירות! לא היה שום מסר אחר. אני מכיר מספיק טוב את בנימין נתניהו. המסר הוא 'אנו הולכים לבחירות'. לא במקרה אין פה באולם אנשי כחול לבן. גם הם מבינים שהולכים לבחירות ולא לממשלה. מכינים את דעת הקהל. מבחינת נתניהו אין מצב יותר טוב מללכת לבחירות על רקע עימות עם בית המשפט העליון", הוסיף ליברמן.

"נתניהו מנסה להימלט מהמשפט שאמור אי שם בסוף מאי להיפתח עם הקראת כתב אישום, ומוועדת חקירה ממלכתית בנושא הקורונה. אתמול פתאום שמענו נתונים כמה מעט מתים. הבוקר יש 237 מתים וזה הישג גדול...היה פה מחדל גדול. כמה מתים יש אצל השכנים שלנו בירדן? תשעה מתים. כמה ברשות הפלסטינית פה לידנו? שניים. אצלנו מתו 237 וכל בן אדם שמת זה עולם ומלואו וחבל על כל נפטר. אבל למה זה קורה? קודם כל מחדל בתי האבות", המשיך.

בכחול לבן לא מוותרים על החוק הנורבגי

לאחר ששופטי בג"ץ, שדנו בהסכם בין כחול לבן לליכוד, מתחו אתמול ביקורת על החוק הנוורגי המדלג, במפלגתו של גנץ הוחלט היום לפעול לניסוח נוסח מרוכך יותר של החוק. בליכוד ובכחול לבן אמורים למסור היום לבג"ץ הבהרות עד השעה 14:00 לגבי ההסכם הקואליציוני. ההבהרה המרכזית היא "אמירה המובנת מאליה שהמינויים בשירות הציבורי יתבצעו בהתאם לדין״.

על פי גורמים בליכוד, אלה התיקונים המוצעים: ביטול חוק ברוב של 70 ולא של 75, ויתור על חוק הנורווגי, ולגבי מנויים יוחלט כי השר החדש בכל משרד יוכל למנות כפוף להסדרים בהסכם בנוגע למינויים הדורשים הסכמה בהסכם הכללי, בלי קשר למגבלת חצי השנה. בכיר בליכוד אמר: "ברור שבסוגיית הליבה, כולל מינוי שופטים וכל מה שנוגע לרוטציה והמשך כהונת נתניהו אחריה כראש ממשלה חלופי לא תהיה שום תזוזה,  להפך, זו תהיה עילה לבחירות מיד".

"לא ירדנו מהחוק הנורבגי, אבל אנחנו עובדים על נוסח מרוכך יותר", הסביר גורם בכחול לבן, שהוסיף: "שמענו את הערות השופטים ואנו בהחלט לוקחים זאת לתשומת לבנו אבל לא יורדים מהרעיון".

הנוסח המרוכך לא אמור להיות מוגש היום לבג"צ משום שלא מדובר בתנאי להקמת הממשלה, הסבירו עוד בכחול לבן. כמו כן, במפלגה טרם הוחלט האם השבעת הממשלה תיערך ביום חמישי השבוע או בשבוע הבא לאחר שחוק הרוטציה יאושר. 

בנוגע לביקורת על הכוונה להקפיא את כל החקיקה בחצי השנה הראשונה לאחר הקמת ממשלה, חוץ מחוקים הנוגעים לקורונה, אמרו אתמול  באי כוח ראש הממשלה והליכוד בבג"ץ, כי כל חוק ותקנת משנה שחייבים לחוקק על פי כל דין בתקופת השישה חודשים - יובאו לכנסת. הנושא יובהר שוב בהבהרות שימסרו היום לבג"ץ.

בתוך כך, אמש סיימה הוועדה המיוחדת העוסקת בהכנת החוק את ההצבעה על 9,400 הסתייגויות שהעלו סיעות האופוזיציה. מרביתן היו הסתייגויות סרק. למשל, ההסתייגות שביקשה להחליף את שם החוק ל"חוק להקמת ממשלת שחיתות". כל ההסתייגויות שהוגשו על ידי סיעות האופוזיציה נדחו, ובכלל זה הסתייגות של ח"כ איילת שקד (ימינה), שביקשה להכניס להצעת החוק סעיף של פסקת התגברות לחוק המסתננים, שתאפשר לחברי הכנסת ברוב של 61 לחוקק חוקים שנפסלו על ידי בית המשפט.

הדיון במליאה בחוק ממשלת החילופים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
הדיון במליאה בחוק ממשלת החילופים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"בג"ץ לא מאפשר לממשלות ליישם מדיניות הגירה, וכל פעם שיש איזשהו פתרון, כולל חוק למניעת הסתננות, כולל מתווה מדינה שלישית וגם חוק הפיקדון, בג"ץ התערב, לכן הפתרון הוא פסקת התגברות מצומצמת רק על המסתננים", אמרה שרת המשפטים לשעבר. אולם חברי הכנסת של סיעות הקואליציה העתידית, ובכלל זה הליכוד וכחול לבן, הפילו את ההסתייגות.

במקביל התנהל אתמול בוועדה המסדרת של הכנסת ויכוח נוקב סביב סדרי הדיון של אישור הצעת החוק במליאה. בשלב מסוים ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), להפעיל את סעיף 98 בתקנון, שמאפשר לו לכפות סדרי דיון קצרים ככל הניתן, סעיף שהשימוש בו נעשה רק לעתים רחוקות.

לבסוף הגיעו הצדדים להסכמה, שלפיה הדיון ייפתח הבוקר בשעה 10:00 ויימשך ברציפות עד מחר בשעה 16:00. לאחר מכן יחלו הצבעות על לא יותר מאלף הסתייגויות שהוגשו להצעת החוק על ידי סיעות האופוזיציה, וכן עוד 20 הצבעות נוספות השמורות לסיעות הקואליציה.

הדיון במליאה בחוק ממשלת החילופים (צילום: עדינה ולמן)
הדיון במליאה בחוק ממשלת החילופים (צילום: עדינה ולמן)

עוד סוכם כי ייערכו 16 הצבעות שמיות, שמונה לכל צד. כמו כן, נקבע כי בכל ערב בין השעות 19:00 עד 20:15 יהיו הפסקות בדיונים ובהצבעות לצורך שבירת צום הרמדאן.

בכנסת מעריכים כי ניתן יהיה להשלים את אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית עד מחרתיים בצהריים, מה שיאפשר לליכוד ולכחול לבן להגיש לנשיא המדינה ראובן ריבלין מכתב החתום על ידי 61 חברי כנסת, המבקש ממנו להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה. מכתב כזה חייב להגיע לנשיא עד מחרתיים בחצות. אם זה יקרה - הכנסת תתפזר ויוכרז על בחירות.