יו"ר ישראל ביתנו, חה"כ אביגדור ליברמן, התראיין היום (ראשון) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס להרכב האופוזיציה בממשלה שתוקם, מתח ביקורת על ההסכם הקואלציוני בין ראש הממשלה נתניהו לבין יו"ר כחול לבן, וכן התייחס להצהרתו לגבי נכותנו להתמודד לראשות הממשלה בעתיד. "מבחינת הניסיון, הוותק והיכולות - יש לי את הכישורים. זו אופציה, אני מקווה שנשלש את כמות המנדטים ונוכל לדבר על ראות הממשלה ברצינות", אמר ליברמן.

בן: ימינה כנראה נשארת יחד איתך באופוזיציה. הממשלה קמה כנראה ביום רביעי. יש תובנות חדשות? איפה טעינו?
"צריך להבין איזו ממשלה קמה. זאת הפעם ראשונה בהיסטוריה המודרנית שלנו שקמה ממשלה ללא קווי יסוד. קודם מחלקים את הכיסאות, ואחר כך ינסו לנסח את קווי היסוד, וגם זה לא בטוח. זה אומר שקמה ממשלה שחילקה ג'ובים. נתניהו יקבל את החסינות שלו, ממשלת חסינות לנתניהו וממשלת ג'ובים לכחול לבן. לקרוא לזה ממשלה?"

אריה: פעם היינו באותה סיעה בכנסת ואני התבקשתי לכתוב את המצע. רציתי להדפיס אותו ב-50 אלף עותקים, ואמרת שממילא אף אחד לא קורא את זה. למה קווי יסוד זה חשוב?
"זה חשוב. זה חשוב לאותם אנשים שהולכים ביחד, כדי להבין שבינם לבין עצמם הם משדרים על אותו גל. פה ברור שיש אוסף של אנשים שונים. כל אחד משדר בגל שונה לחלוטין, ואפשר להיזכר בכל הדברים הנחמדים שאמרו אחד על השני.

מעבר לזה, מבחינת התפיסה, הרי אשכנזי וגנץ דיברו שהם מקדשים את החוק ושלטון החוק, ועכשיו רואים שמעולם לא הייתה הסתערות כזאת על אותו יועץ משפטי, שנתניהו מינה אותו בעצמו".

בן: אם אתה מזכיר כבר את הפרשה, מה באמת אתה חושב, מול הפרסום של אילה חסון, על זה שלכאורה היה שיבוש באותה שיחת טלפון שניהל מנדבליט, ההסתערות המחודשת על היועץ, הקריאות שהוא צריך להשעות את עצמו. 
"צר לי לאכזב אותך, אבל לא ראיתי את התכנית של אילה חסון ולא תוכניות אחרות. אני לא רואה בטלוויזיה כלום חוץ מספורט, וגם זה כרגע שידורים חוזרים. מעבר לזה, נתניהו הכיר היטב את מנדלבליט שגדל בבית בית"רי, בחור חובש כיפה. להאשים אותו שהוא שמאל, שהוא נגד נתניהו? זה נראה לי מאוד ציני. נתניהו מאוד נהנה מעבודתו כמזכיר ממשלה, ואחרי שלוש וחצי שנים שהוא כבר יודע מי האיש הוא מינה אותו להיות יועץ משפטי. 

לפתע פתאום הוא מאשים אותו שהוא תופר לו תיקים ושולף כל מני פרשיות. זה נראה לי ממש לא סביר. אני כבר לא מדבר על כל הממשלה המיועדת, אתה זוכר בוודאי כמה התחייבויות נתניהו פיזר, ניר ברקת שר האוצר, משה פייגלין שר כלכלי בכיר, רפי פרץ שר החינוך. אלו חלק מהתחייבויות שנתניהו אמר קבל עם ועדה והתחייב לגביהן לא מזמן, והכל מתועד".

אביחי מנדלבליט (צילום: משה ביטון)
אביחי מנדלבליט (צילום: משה ביטון)

אריה: היו כבר כמה ממשלות בהן התחלת באופוזיציה ואחר כך הייתה הזדמנות והצטרפת לממשלה. פעם אחת עם אולמרט ופעם אחת עם נתניהו.
"עם אולמרט לא הייתה הזדמנות, אתה זוכר בוודאי שזה היה אחרי מלחמת לבנון השנייה. הכל קרס, השלטון המרכזי, המקומי והצבא.  כשהצטרפתי, אמרתי שאני עושה מעשה שהוא בניגוד לאינטרס האלקטורלי שלי, אבל אין מה לעשות כי חייבים לתת פסק זמן לצה"ל להשתקם ואכן כך היה.

אחרי שנה, צה"ל התחיל להשתקם ואולמרט נסע לאנאפוליס. באותו רגע, ברגע שאדם חוזר לסורו - קמתי ועזבתי. זאת לא הייתה הצטרפות זאת הייתה הצלה. אני חושב בדיעבד עשיתי נכון מאוד, במיוחד שפעלתי בניגוד לאינטרס האישי האלקטורלי שלי ואני זוקף את זה לזכותי".

בן: האם נתניהו יספח?
"קודם כל אני רוצה להזכיר שרק שבוע שעבר ביום רביעי, אותה ממשלה מיועדת של נתניהו והליכוד הצביעו יחד עם הרשימה המשותפת נגד הצעת ישראל ביתנו להחלת ריבונות ישראלית בבקעת הירדן. אם באותו רגע נתון לנתניהו יהיה עניין בהחלת הריבונות על מנת להסיח את הדעת מהעניינים המשפטיים שלו הוא יעשה את זה. מי שייכנס לאתר הרשמי של משרד ראש הממשלה יראה את התמונות של נתניהו עם דורית בייניש, כאשר הוא משבח את בית המשפט העליון, ואומר שמערכת המשפט ובית המשפט העליון בפרט הם אבן יסוד של הדמוקרטיה הישראלית".

בן: אתה מאמין שמשפטו אכן יתנהל אל מול מה שקורה סביבנו?
"דומני שבסוף החודש אמור להיות בבית המשפט הקראת כתב האישום. אני לא רואה דרך שבן אדם לא יתייצב בבית משפט. נראה מה יהיה, אצלנו כל דבר הוא אפשרי. אגב לגבי מצב החירום, צריך להבין שממשלה הזאת בזמן הקורונה, קבעה 70 תקנות לשעת חירום - בזמן מלחמת יום הכיפורים כשעמדנו מול חורבן הבית השלישי, הממשלה התקינה רק 11 תקנות לשעת חירום".

בן:  האם אתה רואה דרך שהממשלה נופלת אחרי חצי שנה או שנה?
"הכל תלוי במה שיקרה במדינה. הדבר הכי חזק הוא רצון העם ודעת הקהל. הממשלה תצטרך להתמודד עם שלושה משברים בו זמנית: המצב הכלכלי, משפטו של נתניהו וכנראה גם בתחום הביטחוני והמדיני אנחנו הולכים לעבר לתקופה לא פשוטה. איך כל המרכיבים יסתדרו? קשה לי להאמין שיש שם מכנה משותף כלשהו חוץ מהרצון להיות בשלטון".

השבעת הכנסת (צילום: חיים צח, לע''מ)
השבעת הכנסת (צילום: חיים צח, לע''מ)

אריה: ובינתיים, מה יש לעשות באופוזיציה?
"כדאי תמיד לזכור מה שאמר בגין, שהיה רק 29 שנה באופוזיציה: 'זאת זכות גדולה לשרת את עם ישראל באופוזיציה'. כך אני מתייחס לזה, והייתי לא מעט שנים באופוזיציה. לא אמכור את העקרונות תמורת כיסאות".

בן: בפעם הבאה את המתמודד על ראשות ממשלה?
"זה לא עניין של להתמודד לראשות ממשלה. אני חושב שמבחינת ניסיון, הוותק, היכולות והביצוע יש לי את הכישורים, אבל אתה יודע, אני חוזר ואומר זה רק אופציה. אצלנו אין בחירה ישירה, מצביעים למפלגה. אני מקווה שנשלש את כמות המנדטים בפעם הבאה ונוכל לדבר על ראשות הממשלה ברצינות".