לאחר שהתקבלו הדיווחים הראשונים על כך שיושב ראש כחול לבן בני גנץ, החליט להעניק את תיק התפוצות עבור ח"כ עומר ינקלביץ', חברת הכנסת החרדית תושבת בית שמש, צפויים מנהיגי התנועות הפלורליסטיות ויהדות התפוצות לגייס מהומה.

אבל ינקלביץ', שהתחנכה במערכת החינוך החרדית בבריטניה ובבני ברק, אינה האישה החרדית הטיפוסית. היא חברה ותיקה בקבוצות דיאלוג בין מגזרים בחברה הישראלית וחברה פעילה בוועידת העם היהודי של הכנסת, שם היא פוגשת מנהיגים רפורמיים וקונסרבטיבים.

גורמים בכחול לבן בקרבת היו"ר גנץ אמרו היום (שלישי) ל"ג'רוזלם פוסט" כי אלמלא שינוי דרמטי של הרגע האחרון, ינקלביץ' אכן תקבל את התפקיד, ותחליף את השרה הנוכחית ציפי חוטובלי מהליכוד.

מכיוון שהמינוי עדיין לא היה סופי, מנהיגים פלורליסטים ובתפוצות דיברו בזהירות. ליו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, היו רק דברים חיוביים לומר על ינקלביץ', שלדבריו הוא הכיר היטב. "לא נתערב בשום החלטה", אמר הרצוג. "אנו מברכים את כל מי שמשרת את אחדות העם היהודי".

אמר דברים חיוביים. יצחק הרצוג (צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90)
אמר דברים חיוביים. יצחק הרצוג (צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90)

הרב ג'וש וויינברג, המשמש כמנכ"ל ARZA, איגוד הציונים הרפורמיים באמריקה, אמר כי אם ינקלביץ' תקבל את התיק, הוא היה מצפה לבנות קשר איתה. "אנו מקווים כי השר הבא לענייני התפוצות יהיה מישהו שמקרב ניסיון, מומחיות ועניין מסוים לקרב את ישראל ויהדות העולם ואנחנו מצפים לעבוד איתה".

מנהיגים יהודיים שבחרו להתייחס למינוי בעילום שם, דיברו בצורה גלויה יותר על ינקלביץ', וכינו אותה "חכמה, אכפתית" ואמרו כי "היא באמת יכולה לעשות שינוי". הם ציינו כי הוריה הם חילונים לשעבר ואין לה שום בעיה לפגוש מנהיגים פלורליסטים, שלא כמו חרדים אחרים. אחד מהם  אמר "אף אחד לא התלונן. חשוב שמישהו כמוה ידבר לכל הזרמים."

הרב גלעד קריב, העומד בראש התנועה הרפורמית בישראל, אמר שמעולם לא פגש את ינקלביץ' ולא היה מודע אילו רבנים רפורמיים נפגשו עימה. מנהיג יהודי אחר כי "הייתה היסטריה לפני שחוטובלי קיבלה את התפקיד", מכיוון שהיא אורתודוקסית והעירה הערות ביקורתיות על יהודי אמריקה, אך היא נפגשה עם מנהיגי התפוצות ברחבי הקשת הדתית והפתיעה אותם לטובה. חוטובלי צפויה להישאר בקבינט כשרה לענייני ירושלים ומורשת, עם אחריות לנושאים הקשורים לציונות הדתית שהייתה הולכת לימינה לו היו נכנסים לקואליציה.

כמו חוטובלי, ינקלביץ' למדה על יהדות התפוצות כשגרה בחו"ל. לפני שלמדה תואר ראשון במשפטים במכללה האקדמית אונו ותואר שני באוניברסיטת בר אילן, למדה ינקלביץ' תואר ראשון בהוראה באוניברסיטת קיימברידג'.

בשנת 2015 הקימה את קרן Just Begun כדי לסייע בעידוד פיתוח ב"פריפריה חברתית "של ישראל, במיוחד בחברה החרדית, כולל יוזמות לעידוד ועזרה לאמנים חרדים ולקידום "מנהיגות אישית וציבורית" בקהילה.

מלשכתה של ח"כ ינקלביץ' נמסר: יהדות התפוצות חשובה לח"כ ינקלביץ' והיא פעלה רבות בתחום. איננו מתערבים בקבלת ההחלטות והיכן שח"כ ינקלביץ' תשובץ, היא תפעל למען עם ישראל.