רק שבוע נותר לבחירות לראשות הליכוד והרוחות במפלגה סוערות. בעוד שני המועמדים חורשים את השטח במאבק על כל קול, עסוקים שני המחנות גם בהאשמות הדדיות, ביוזמות חקיקה ובעתירות למוסדות המפלגה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לדלג מכנס לכנס, רוב הכנסים סגורים לתקשורת, ואנשיו דואגים לתעד הכל ומעלים סרטונים לרשת. הסגנון המוכר נשמר היטב: הקהל הנלהב ונתניהו, מלווה בבכירי המפלגה, הלוחץ ידיים. 



נתניהו קיים כנס הערב בפתח תקווה, אליו הגיעו מאות מתומכיו. בנאומו בכנס לא התייחס ראש הממשלה ליריבו סער ולפריימריז בליכוד. "גנץ וכחול לבן אומרים לנו אנחנו מוכנים לשבת עם טיבי אבל לא עם ביבי אנחנו אומרים תודה רבה לכם נסתדר בלעדיכם. נביא רוב מוחלט בממשלת ימין בראשותנו", קרא נתניהו והוסיף: "מי יפעל אל מול דעת הקהל? בני גנץ? הוא ישפיע על אמריקה? מי? יאיר לפיד? אתם רוצים שאמשיך לתוך הליכוד? אני עוצר".



יריבו, ח”כ גדעון סער, אמר הערב בכנס פעילים שערך בחיפה כי "בחירה בנתניהו - היא בחירה בראש האופוזיציה הבא. בחירה בי - היא בחירה בממשלה חזקה ויציבה בראשות הליכוד. הימין לא איבד את הרוב בעם. וגם בכנסת יש לנו רוב. ולמרות זאת פעמיים השנה לא הורכבה ממשלה.היום זה ברור: אני מגדיל את גוש הימין. נתניהו מקטין אותו. הוא מגדיל את גוש השמאל ואני מקטין אותו. זהו רגע קריטי. זה הרגע האחרון לעשות שינוי. אם לא נחולל שינוי בהנהגת הליכוד בשבוע הבא - יהיה שינוי בהנהגת המדינה ב-2 במרץ. מחנה השמאל יעלה לשלטון".



סער בכנס בחיפה. צילום: פרטי


סער התייחס הבוקר לשינויים הנדרשים במערכת המשפט ואמר כי מי שלא טיפל בסוגיות הללו בעשור האחרון, כבר לא יוכל לעשות זאת. ״אם לא נעשה את השינוי בעוד שמונה ימים, כל מה שאנחנו מאמינים בו יהיה בסכנה. בנוסף ציטט את בגין ואמר כי "מאחורי הפרגוד כולנו בני חורין". סער סיכם את דבריו: ״אני סומך על חברי התנועה. יותר ויותר חברים מבינים מדי יום שהבחירה בי היא הבחירה היחידה שתשמור על הליכוד בשלטון". 

סער הגיע בבוקר למשרדי הליכוד שבמצודת זאב בתל אביב והגיש את מועמדותו לראשות התנועת ולראשות הממשלה. לאחר מכן מתח ביקורת על הניסיונות לחבל לכאורה בבחירתו ואמר: "מנסים למנוע את זכות הבחירה מרבבות חברי תנועה. ניאבק למען בחירות הוגנות ודמוקרטיות. לצערנו, יש בימים האחרונים מספר בעיות ביכולת לקיים בחירות הוגנות. בעיה ראשונה היא גריעה של אלפי חברים מספר הבוחרים בשבועיים האחרונים. נקודה שנייה היא הפרת סיכום שהושג על ידי יו"ר המרכז ח"כ חיים כץ. הסכמנו לקיים תאריך מוקדם במהלך החג, רק על בסיס הסיכום, שכמקובל בליכוד בכל העשור האחרון. הבחירות תתקיימנה כך שכל חבר ליכוד יוכל להצביע בכל אתר הצבעה ברחבי הארץ. מכיוון שהבחירות מתקיימות ביום חופש, יש לזה חשיבות יתרה. אם זה לא יקרה, המשמעות היא שבפועל תישלל אפשרות הבחירה מרבבות חברי הליכוד".



על סדר היום הליכודי עלה נושא נוסף שעלול לטרוף את הקלפים ולהכניס את חברי המפלגה למרוץ נגד הזמן. בית הדין העליון של הליכוד דן אתמול בעתירה נגד ההחלטה של מרכז המפלגה לביטול הבחירות לרשימה. מרכז הליכוד כבר החליט בתחילת החודש, ארבעה ימים לפני פיזור הכנסת ה־22, שלא לקיים פריימריז ולהקפיא את רשימת הליכוד שהתמודדה בבחירות הקודמות.



כעת בית הדין מתבקש להכריע בהקדם בעתירה שהגישו פעילים בכירים במפלגה נגד המהלך האמור. בקרב חברי הכנסת מהליכוד עולה חשש כי נתניהו עשוי לתמוך ברעיון של קיום הפריימריז להרכב הרשימה כדי לנסות להדיח את חברי המפלגה שתמכו בסער.



ש"ס השיקה קמפיין


בתך כך פתחה ש”ס בקמפיין הבחירות שלה לשנת 2020 ומתעתדת להשיק מחר מסע לפרסום חוצות גדול שיישא את המסר “אריה צריך ביבי חזק - שומרים על גוש הימין”. זאת, בהמשך לקו העקבי של ש”ס, בראשות השר אריה דרעי שהוביל את התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו כמועמד גוש הימין לראשות הממשלה בשתי מערכות הבחירות האחרונות, וכמי שיזם והוביל את בלוק הימין לאחר הבחירות, המהלך האסטרטגי המוצלח שאיחד את כל מפלגות הגוש הימני סביב נתניהו ומנע הקמת ממשלת שמאל. במפלגה מציינים כי בתקופה זו במיוחד, נוכח ההתנגדות שקמה בגוש הימין בניסיון לערער את מנהיגותו של נתניהו כמועמד גוש הימין לראשות הממשלה, ש”ס מדגישה את תמיכתה החזקה בו כמועמד היחיד שיכול ללכד סביבו את מפלגות גוש הימין ולהוביל להקמת ממשלה ימנית, חזקה ויהודית.



בתוך כך גוברים המאבקים בציונות הדתית בסוגיית הפריימריז. עו”ד איתמר בן גביר, מראשי מפלגת עוצמה יהודית, האשים את איילת שקד ואת בצלאל סמוטריץ’ בבלימת הפריימריז. “יש להצטער שרעיון הפריימריז נופל וששקד וסמוטריץ חוזרים בהם מהרעיון”, אמר. “אני סבור שהיה נכון לפתוח את השורות ולתת לציבור להחליט. מדובר במהלך שהיה גורם לסחף רב והיה מביא להצלחת הימין. אני קורא לכל הגורמים לשבת עוד הלילה בחדר סגור ולסגור על ריצה ברשימה משותפת לכנסת. כולנו חייבים לגלות אחריות - גורל ארץ ישראל ועם ישראל מונח על הכף”. בתגובה הכחיש סמוטריץ’ כי ויתר על הפריימריז ואמר כי הוא “פועל במרץ לאיחוד הציונות הדתית על כל גווניה. על הפרק מספר רעיונות וביניהם עדיין רעיון הפריימריז, אותו אני מוביל בשבועיים הקרובים”.



במקביל עוד מפלגה מהציונות הדתית חזרה לזירה. מפלגת נעם, המזוהה עם הזרם החרד”לי, הודיעה כי מנהיגיה החלו לבחון אפשרות להתמודדות בפריימריז העתידיים לרשימה המאוחדת של הציונות הדתית. לדברי גורמים בציונות הדתית, לא מן הנמנע שראשי נעם מתואמים עם יו”ר הבית היהודי, השר רפי פרץ, ומתכננים לפעול בניסיון להכניס לרשימה “הסרוגה” המאוחדת את נציגי הזרם החרד”לי, על חשבון נציגים של זרמים נוספים. וברקע המאבקים בימין, שאלת שקד עדיין פתוחה. לפי גורמים בסביבתה היא קיבלה הצעה מראש מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, להצטרף למפלגתו כמספר 2 ברשימה. לדברי מקורביה, שקד סירבה ואמרה כי היא “נשארת בימין החדש ועדיין מקווה לאחדות בימין”. מישראל ביתנו נמסר בתגובה: “אם איילת שקד תרצה להצטרף לישראל ביתנו - נשקול. כל השאר: מדע בדיוני”.