הדרמה הפוליטית הגדולה של אמש, בשלב סגירת הרשימות לכנסת ה-23, עדיין מסעירה את הימין. רגע לפני המועד האחרון בחר הרב רפי פרץ לנטוש את ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, לטובת חבירה לימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד, אליהם הצטרף עוד קודם לכן בצלאל סמוטריץ'.

בסביבתו של ראש הממשלה עדיין מקווים כי ניתן יהיה למנוע ריצה של שתי מפלגות מימין לליכוד ושבן גביר יודיע על פרישתו מהמרוץ. "הוטו של נפתלי בנט על בן גביר העמיד בסכנה את כל שלטון הימין", אמרו הגורמים, "ראש הממשלה משבח את המנהיגות שגילה השר הרב רפי פרץ שעל אף המחיר האישי הכבד פעל ומזער את הנזק של בנט לגוש הימין והציל קולות לגוש".

"עכשיו מצפה ראש הממשלה מבן גביר, עם כל הקושי שבדבר, שיפרוש מהמירוץ כדי להבטיח את שלטון הימין", נמסר, "כפי שסתו שפיר פרשה על מנת להבטיח את ניצחון השמאל ועקירת ישובים, כך בן גביר צריך לפרוש ולהבטיח את ניצחון הימין ומניעת עקירת ישובים".

רפי פרץ, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רפי פרץ, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מעוצמה יהודית נמסר בתגובה: "גם ראש הממשלה יודע שרק עוצמה יהודית לא תבגוד בגוש הימין ותיכנס לממשלת גנץ. בנט רצה לשבת עם גנץ, סמוטריץ' תמך בממשלת אחדות, וגם נתניהו עצמו חתר לכינון ממשלה עם לפיד, גנץ ומפלגת העבודה. בפעם הקודמת ראש הממשלה הלך על הראש של עוצמה יהודית, ומנע הקמת ממשלת ימין. אם ראש הממשלה חפץ בהקמת ממשלת ימין, אנו קוראים לו לגלות אחריות, לתת לעם להחליט, ולא לנסות לפגוע בעוצמה יהודית. אם ראש הממשלה היה פורש מתפקידו הייתה מוקמת ממשלה - שלא יטיף לבן גביר לעשות מה שאינו עושה בעצמו, ובצדק".

עו"ד בן גביר טען לאחר הסערה, והאכזבה בעקבות כך שנשאר מחוץ לאיחוד הגדול בימין, כי "בנט בסוף ילך עם כחול לבן". בימינה הגיבו ופרסמו כי "האפשרות היחידה להקמת ממשלת ימין חזקה ובטוחה בכנסת הבאה היא עם מפלגת ימינה גדולה ומשמעותית. נמליץ אך ורק על בנימין נתניהו לראשות הממשלה".

בן גביר מצדו לא נשאר חייב ועקץ את יו"ר הבית היהודי, רפי פרץ, כשכתב בתגובה להודעת ימינה כי "מילה זו מילה", כפי שכתב פרץ עצמו בחשבון הטוויטר שלו אתמול בערב, בהקשר לזה שנתן את מילתו ליו"ר עוצמה יהודית בקשר לכך שירוצו ביחד, ומיהר למחוק לפני כששינה את דעתו והחליט ללכת לאיחוד עם הימין החדש והאיחוד הלאומי.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הייתה הראשונה שדרשה מבן גביר לפרוש, כאשר פרסמה פוסט בדף הפייסבוק שלה, בו נכתב כי "אמש ניסה בנימין נתניהו לעשות הכל כדי למנוע את תרחיש בחירות 92. אבל עוד לא מאוחר לתקן! אני קוראת לעוצמה יהודית לקבל על עצמה מנהיגות אחראית ולפרוש מן המירוץ כדי שלא נחזור על שגיאת העבר".

היא הוסיפה כי "הבחירות של 92 עמדו בסימן הרהב, האגו והפנטזיות של הימין. לא פחות מ-6 מפלגות ימין שונות התמודדו באותה מערכת בחירות: מולדת, צומת, מפד”ל, תחיה, גאולת ישראל והתורה והארץ. הימין הסרוג אז כמו היום חווה משבר. הימין התפנה אז להתחרות על הקול הימני, תוך ירי בנגמ״ש. איך זה נגמר? תחיה, גאולת ישראל, התורה והארץ לא עברו את אחוז החסימה וגרמו לבזבוז של כ-48,500 קולות".

כאמור, אמש התנהלה דרמה בדקות האחרונות לפני תום מועד הגשת הרשימות. בנט ופרץ לא הצליחו להגיע להסכמות במהלך ישיבה שניהלו בקרייה בתל אביב ובעקבות זאת זימן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את שני יושבי הראש למשרדו, ובסופו של דבר הצליח להפעיל לחץ על פרץ שיפר את ההסכם עליו חתם עם בן גביר. 

ההחלטה של פרץ עוררה סערה, והובילה לזעם מצדו של בן גביר שתקף בחריפות את שר החינוך ואמר כי הוא "תקע לי סכין בגב". בנוסף הודיע חבר הכנסת מטעם הבית היהודי, מוט יוגב, כי הוא לא יתמודד בבחירות הקרובות. יוגב, ששובץ במקום ה-11 ברשימה המאוחדת תקף אף הוא את ההחלטה של פרץ ואמר שהוא "לא ראוי להיות שליח ציבור".