ח"כ מיקי זוהר התייחס היום (שני) לפרסום אמש בחברת החדשות על המגעים שמתנהלים בליכוד עם יו"ר מפלגת עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשילובו בממשלה שתקום לאחר הבחירות תמורת פרישתו מהמירוץ. "המהלך המבורך הוא שבן גביר לא יתמודד לכנסת, ימצא מפלגה שהוא חושב שהוא יכול לקרוא לחבריו לתמוך בה, והמפלגה הזו תשתף אותו בעשייה", אמר זוהר בכאן ב'.

עוד הוסיף זוהר: "אני בעד שנגיע למצב שהוא לא יתמודד, כי אם הוא יתמודד לא יהיה רוב. את סוגיית מינויו לשר נשאיר למשא ומתן. ראש הממשלה לא מעורב בעניין, לא כל מה שאני עושה ראש הממשלה מעורב בו. למשל כשגייסתי את גדי יברקן לשורות הליכוד לא שאלתי את ראש הממשלה, הבאתי לו את התמונה הברורה והוא הכריע. גם כאן אביא לו את התמונה, ואם הוא יגיד לא אז לא".

בן גביר. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90
בן גביר. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

בן גביר עצמו התייחס בכאן ב' גם הוא לפרסום ואמר כי "זה לא מרגש אותי כל כך, ג'ובים זה דבר חשוב אבל זה לא עושה לי את זה, הערכים יותר חשובים. אני מאוד אוהב ומעריך את המפלגות החרדיות, אבל אנחנו מייצגים הרבה יותר מהם, אנחנו לכלל ישראל. נעשה את זה פשוט: יש ישיבת מזכירות של עוצמה יהודית ונעדכן". 

בנוגע להודעת יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין כי בכוונתו לכנס את מליאת הכנסת ביום שלישי בשבוע הבא, כדי לאשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו להעניק לו חסינות מפני העמדה לדין, אמר ח"כ זוהר כי הוא אינו מבין את ההחלטה. "היה נכון מבחינתו למנוע מהכנסת להפוך לכלי פוליטי בידי כחול לבן בתקופת בחירות. הוא עצמו אמר את זה. בסופו של יום, למרות שעמדתו שונה ממה שהוא החליט, הוא בחר בהחלטה הלא נכונה. אם כל פעם שיועץ מוסר חוות דעת, היו"ר מקבל אותה בלי לחשוב על ההשפעה שלה, לדעתי יולי אדלשטיין טעה. אני לא הייתי מכנס את המליאה, לא הייתי הופך דיון מעין שיפוטי שצריך להיות בלב פתוח ובנפש חפצה. כמעט לכל חוק יש אינספור פרשנויות, כל אחד מפרש את החוק כפי שנוח לו". 

בכך נענה אדלשטיין לדרישה שהופנתה אליו על ידי יו”ר סיעת כחול לבן ח”כ אבי ניסנקורן, שהחתים לצורך זה 25 חברי כנסת. בעקבות ההודעה מתכוונים בכחול לבן להתחיל בדיונים כבר בשבוע הבא. “כפי שאמרתי לפני שבוע – הליך הדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה הפך למזוהם”, אמר אדלשטיין. “סיעות הבית יהפכו את דיוני ועדת הכנסת לתעמולת בחירות אסורה, ובית המחוקקים יהפוך לג’ונגל. טעימה מרה מכך הורגשה בדיון שהתקיים בוועדה המסדרת לפני מספר ימים”.

“במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר הצהרתי כי לא אעכב ולא אזרז את הדיון”, הוסיף. “את כל ההחלטות אקבל על פי אותם ערכים שבהם אני דוגל כל חיי, ובהתאם להוראות החוק, תקנון הכנסת ופסיקה משפטית קיימת. כך בדיוק פעלתי כעת. אף שאני חולק על עמדת היועץ המשפטי לכנסת, אני סבור שכדי לשמור על אמון מוסד יו”ר הכנסת על ידי כל סיעות הבית, קיימת חשיבות לקבלה”.

הודעת אדלשטיין באה לאחר שבכחול לבן הפעילו עליו מכבש לחצים בדרישה לכנס את מליאת הכנסת לאלתר, לצורך הקמת ועדת הכנסת. זאת לאחר שהנושא אושר כבר ברוב קולות בוועדה המסדרת. הם דרשו כי אדלשטיין יימנע מסחבת מכוונת ויורה על כינוס הכנסת כבר היום, ואף איימו לנקוט הליכים להדחתו אם יסרב.

אלא שאדלשטיין הסביר בהודעה שפרסם אתמול: “בשבוע מדיני חשוב בישראל, שבמהלכו מגיעים למדינה וגם לכנסת עשרות מנהיגים מהעולם, לא אאפשר במשכן הכנסת התכתשות, שבכל מקרה היא פסולה ומהווה ביזוי בית המחוקקים. קל וחומר שלא אאפשר לקיים דיון בכנסת בנושא השנוי במחלוקת ביום השואה הבינלאומי, שיחול ביום שני הבא”. לפיכך, הדיון המיוחד במליאה יתקיים רק ביום שלישי הבא.

מקורביו של רה”מ אמרו אתמול: “עצוב לראות כיצד אדלשטיין נופל למלכודת של השמאל. הוא מאפשר במו ידיו להפוך את הכנסת לקרקס פוליטי בזמן בחירות, בכך שהוא נותן את ידו לתחבולות השמאל, שמנסה להשתמש בכנסת רק כדי לנטרל את נתניהו. החלטתו קובעת דה פקטו שענייניו של ראש הממשלה יוכרעו פוליטית ולא באופן ענייני ומעין שיפוטי כפי שהחוק דורש. אין חולק שהכל בידיו של אדלשטיין. הוא עדיין יכול למנוע את העוול הנורא שייגרם לרה”מ, לימין ולמדינה כולה. עוד לא מאוחר לתקן”.

ואילו בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, מיהר לצייץ על אדלשטיין: “אבא של אשתו הוא ליאוניד נבזלין, אוליגרך שמבוקש על רצח ברוסיה והבעלים של עיתון ‘הארץ’. רק בזכות הכסף הרב שהוא מזרים העיתון לא פושט רגל”. כעבור זמן קצר הסיר נתניהו הבן את הציוץ. 

לעומתם, סיפוק בכחול לבן מההחלטה. מהמפלגה נמסר אמש: “נתניהו מפעיל כל לחץ אפשרי בניסיון למנוע את הדיון בבקשת החסינות, אבל למרות מאמצי העיכוב - דיוני החסינות יחלו בשבוע הבא, יתנהלו בענייניות ובהוגנות ויסתיימו לפני הבחירות”.
יו”ר כחול לבן ח”כ בני גנץ אמר: “נתניהו ביקש דיון בחסינות - נתניהו יקבל. נמנע מקואליציית החסינות הקיצונית להמשיך ולדרדר את ישראל אך ורק למען האינטרסים האישיים של נתניהו. חייבים להתקדם”. בוועדת הכנסת מתכננים לפתוח כבר בשבוע הבא במרתון של דיונים כדי לסיים את פרשת החסינות של נתניהו בתוך שבועיים־שלושה.

ל"מעריב" נודע כי בכוונת ניסנקורן, שיעמוד בראש ועדת הכנסת, להביא לאישור במליאה את הרכבה של הוועדה כבר ביום שלישי הבא, כדי שניתן יהיה לפתוח בדיוני החסינות למחרת, או לכל המאוחר ביום חמישי בשבוע הבא. אז ייפתח מרתון של דיונים מקבילים בבקשות החסינות של נתניהו וגם של ח”כ חיים כץ. הכוונה היא לסיים את הדיונים בתוך שבועים עד שלושה, כאמור, רחוק ככל האפשר ממועד הבחירות, כדי שעורכי דינו של נתניהו והפוליטיקאים בליכוד לא יוכלו לטעון שהדיונים הסתיימו סמוך מדי לבחירות ולכן יש לעצור אותם.

כדי למנוע משיכת זמן מיותרת, הודיע ניסנקורן כבר לפני כשבועיים לפרקליטי נתניהו כי הוועדה תחל בדיוניה מיד לאחר שהקמתה תאושר במליאת הכנסת, וביקש מהם להיערך בהתאם. יצוין כי בדיוני חסינות בכנסת, בניגוד לכל דיון אחר בוועדות הכנסת, מותרת הופעת עורכי דין, שמייצגים את חבר הכנסת המבקש לשמור על חסינותו. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להופיע בעצמו בפני הוועדה ולשטוח בפניה את טיעוניו. בהצבעה בתום דיוני החסינות יוכלו להשתתף רק חברי ועדת הכנסת שנכחו בכל הדיונים. כמו כן, כל חבר ועדה יהיה חייב להיות נוכח לפחות במחצית הזמן של כל יום דיונים, ומזכירת הוועדה תמדוד את משך הזמן שבו ח”כ יוצא להפסקה.