בשיאם של אירועי פורום השואה הבינלאומי בירושלים, הטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פצצה מדינית ופוליטית. אחרי שפרסום תוכנית השלום של נשיא ארה"ב טראמפ, שמכונה "תוכנית המאה", נדחה מספר פעמים בהמתנה להכרעה פוליטית בישראל, החליטו בממשל לא להמתין עוד.

טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו, בו נכתב כי "ארה"ב מצפה לארח את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, בבית הלבן בשבוע הבא. הדיווחים על הפרטים ולוח הזמנים של תכנית השלום שלנו, שנשארת חשאית כרגע, הם ספקולטיביים לחלוטין".

מנגד, הפלסטינים הודיעו כי הם דוחים את התוכנית עוד לפני פרסומה. דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, אמר: "אנו דוחים את התוכנית  - וישראל היא האחראית לכך. ההנהגה הפלסטינית תכריז על סדרת צעדים שישמרו על החוקים הלגיטימיים של הפלסטינים. אנו מזהירים את ישראל ואת ארה"ב שלא יחצו את הקווים האדומים". ‎


בתגובה לביקורת הפלסטינית צייץ טראמפ פעם נוספת, וכתב כי הפלסטינים אולי לא אוהבים את התוכנית, אך היא טובה להם. בנוסף כתב כי יפרסם את התוכנית עוד לפני נחיתתו של נתניהו בוושינגטון בשלישי הקרוב. 

סגן הנשיא האמריקאי מייק פנס, שהשתתף באירועי פורום השואה, בישר על זימונים לוושינגטון ביום שלישי הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, שם יעודכנו השניים על פרטי תוכנית השלום שגיבש הבית הלבן, לפני פרסומה הקרב. ההערכה היא שהזימון דווקא ליום שלישי, שבו צפויים להתחיל הדיונים בבקשת נתניהו לקבל לחסינות, אינו מקרי.

ההודעה על פרסום התוכנית עוררה כצפוי ביקורת, משמאל ומימין. בשמאל האשימו כי מדובר בניסיון של נתניהו להתחמק מדיוני החסינות בעזרת טראמפ, ואילו בימין הודיעו שיתנגדו לכל תוכנית שתכלול העברת שטחים לפלסטינים. "הנשיא טראמפ, יועצו ג'ראד קושנר והשגריר דיוויד פרידמן הם חברי אמת של ישראל. ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים", אמר שר הביטחון נפתלי בנט. עם זאת הוא הדגיש כי "מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית. לאחר שיפורסמו פרטי התוכנית נתייחס לגופה".

השגריר פרידמן, פנס ונתניהו. צילום: REUTERS/Ammar Awad
השגריר פרידמן, פנס ונתניהו. צילום: REUTERS/Ammar Awad

שר החינוך הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, הוסיף: "לא נאפשר מסירת חבלי מולדת. לא כמדינה פלסטינית ולא בצעדים חד צדדים. נחלת אבותינו לא נתונה למו״מ". ראש מועצת בנימין ישראל גנץ קרא לנתניהו "להביא לממשלה באופן מיידי החלטה על החלת ריבונות בכל מרחבי ההתיישבות. הקמת מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל וההתיישבות תיאבק בה בכל הכוח".

ואילו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לעובדה שהנסיעה נופלת על דיוני החסינות והבהיר כי מפלגתו "מציעה גם החלת ריבונות וגם הסרת חסינות".

לעומתם אמר יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה: "אני יודע בדיוק מהי טרגדיית המאה. הפתרון לסכסוך ידוע כבר שנים, אבל ממשלות ישראל מעדיפות את עופרה ויצהר על סיום הכיבוש ועתיד של שלום לילדינו. דיל המאה האמיתי הוא ראש ממשלה שמואשם בשחיתות ונשיא תחת משפט הדחה שמנסים להציל אחד את השני בעזרת מהלך מדיני מסוכן, שיקבע את השליטה הצבאית על העם הפלסטיני בשטחים הכבושים לעוד דורות קדימה".

יו״ר העבודה גשר מרצ, ח״כ עמיר פרץ, אמר בתגובה: "עמדתנו היא ברורה: חייבים תכנית שתתניע מהלך מדיני אמיתי המבוססת על עיקרון של שתי מדינות לשני עמים ולא על סיפוחים חד צדדיים. המסגרת לתכנית צריכה להיות מבוססת על - הסדרי ביטחון , פינוי התנחלויות מבודדות ושמירה על גושי ההתישבות -  בנית ציר עם מדינות ערב המתונות כנגד הציר הקיצוני שמקימה איראן.  

בשלום עכשיו אמרו כי "כל מתווה שלא יכלול הקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67 ופינוי התנחלויות מבודדות הוא אחיזת עיניים, שתסתיים בפח האשפה של ההיסטוריה".

במקביל, צה"ל החליט להעלות כוננות ברחבי יהודה ושומרון לקראת פרסום עיקרי עסקת המאה, זאת מחשש שפרסום התכנית יגרום להפרות סדר קשות בשטח.

על פי הדיווחים, התוכנית תכלול הכרה בכל היישובים הישראלים ביהודה ושומרון ולא רק בבקעת הירדן. יצויין כי  בימים האחרונים דיברו בימין, בדגש על סביבת ראש הממשלה, על כוונה להוביל מהלך לסיפוח הבקעה. זאת באמצעות מליאת הכנסת המתכנסת ביום שלישי לאשר הדיון בחסינות לנתניהו. גורמים בליכוד אמרו שייפנו  ליו"ר הכנסת בדרישה שיבטל את כינוס המליאה בגלל ההתפתחות המדינית הדרמטית. אולם, בכחול לבן הבהירו אתמול כי הדיונים על הסרת חסינות ראש הממשלה יימשכו כרגיל.

על פי ההערכות הפלסטינים, שלא היו מעורבים בגיבוש התוכנית, צפויים להתנגד לה, מה שישאיר פתח לישראל לבצע סיפוחים חד צדדים של היישובים והשטחים שיוזכרו בתוכנית, שצפויה לכלול גם הזזת גבולות, הכרה במדינה פלסטינית ופיתוחה בעזרת מענק כלכלי רחב.

כמו כן דווח כי ה"גזרים" שישראל צפויה לקבל הם סיפוח של 30% משטחי יהודה ושומרון עם רצף טריטוריאלי ברוב היישובים, הכרה בירושלים כבירת ישראל, שליטה ביטחונית באזורים הרגישים לישראל ופירוז רצועת עזה ופירוק חמאס מנשקו. הפלסטינים אמורים לקבל, על פי הדיווחים, נוכחות סמלית במזרח ירושלים, קליטה מינורית של פליטים וסיוע כלכלי.

ראש הממשלה נפגש כאמור עם פנס בשגרירות האמריקאית בירושלים, שם השניים חשפו כי נתניהו יזם את הזמנת גנץ לבית הלבן. "כדי שלא נפספס את ההזדמנות ההיסטורית הזו", לטענת נתניהו. ראש הממשלה הוסיף: "הנשיא מחפש לתת לישראל שלום וביטחון שהיא ראויה להם ואני שמח לקבל את הזמנתך לבוא לוושינגטון ולשוחח על הרעיונות שלו ולקדם את זה. אנחנו צריכים להביא לקונצזוס גדול כמה שיותר ולהשיג שלום וביטחון לישראל".