שר הקליטה, יואב גלנט, התראיין היום (שלישי) לינון מגל ויואב לימור ב-103FM והביע ביקורת כלפי שר הביטחון, נפתלי בנט: "אתה לא יכול להיות שר ביטחון במדינת ישראל ולהגיד 'דין בלון כדין רקטה' ולאחר מכן לא לפעול בהתאם. זו פגיעה בהרתעה". 

אתה כתבת בטוויטר- חמאס משגר בשבועיים האחרונים עשרות מטענים באמצעות בלונים לעבר ישראל, זהו מעשה טרור והסלמה מסוכנת. מתברר כי מי שפיזר דברי רהב חסרי ערך בעבר, ובבסיסם חוסר הבנה וניסיון, לוקה בהבנת המצב ומתן מענה הולם לו. הקבינט מאפשר לשר הביטחון לפעול אחרת, צריך וניתן לשנות את המצב - אני יודע זאת. נכנסת בו ב120 קמ"ש.
"אני בסך הכול העברתי ביקורת עניינית על פגיעה בהרתעה, הרי ששר הביטחון אומר ש'דין בלון כדין רקטה' ולמחרת עפים עשרים או שלושים בלוני נפץ ומסתבר שלא כך הדברים, וזה קורה יום אחרי יום, מה קורה להתרעה של מדינת ישראל? זה דבר שאפשר לסבול אותו? לכן, סיג לחוכמה שתיקה. אם אתה רוצה לפעול – תפעל. אל תצהיר הצהרות בומבסטיות ותתנפץ אל קרקע המציאות יומיים אחרי כן כאשר האילוצים לא מאפשרים את זה. אני חושב שזו הייתה אמירה לא אחראית ומשום כך העברתי את הביקורת. כל מילה שאמרתי מדויקת".

נפתלי בנט הוא שר ביטחון טוב?
"תראה זה קשה לשפוט את זה, התהליכים הם מאוד קצרים".

לפי הציוץ שלך התשובה מאוד ברורה. יואב: מי כמוך, היית אלוף היית קרוב להיות רמטכ"ל, אתה הרבה שנים בקבינט בוודאי אתה יודע לשפוט ביצועים של שר ביטחון.
"זה לא עניין שלי, מרחק הזמן לא מאפשר. הדברים האלה לוקחים שנים זה ברור לגמרי שהוא מתחיל מעמדה מאוד נמוכה ביחס למה שנדרש. הרי מה צריך שר ביטחון במדינת ישראל? ראשית, עליו להבין היטב את תחום העיסוק. הדבר השני, צריך לזכות באמון של הצבא ושל גופי הביטחון ובמיוחד מי שעומד בראשם והדבר השלישי רצוי שיהיה לו גיבוי רחב משכבות נרחבות בציבור כולל אנשים שלא בחרו בו. לדעתי הוא לא עונה על שלושת הקריטריונים ולכן זו התחלה קשה".

אם היית צריך לתת לו ציון, מה היה המספר?
"אני לא נותן ציון כי אני לא שפטתי, בדקתי והסתכלתי. כל העניין הזה הוא עניין זמני שבא מתהליך פוליטי נקודתי".

העניין הזמני זה שהוא שר ביטחון, זה מה שאתה אומר בעצם? אחרי הבחירות זה לא יהיה?
"אינני יודע מה יהיה, מי חכם וידע, אבל דבר אחד ברור שזו פוליטורה פוליטית שהגיעה לנקודה מסוימת, אמרתי את דעתי, בסופו של דבר בניגוד לכל התפקידים אחרים במדינת ישראל, שר ביטחון זה דבר שצריך להתייחס אליו בצורה שונה ואני חושב שהאחריות המוטלת עליו, קודם כל לביטחונם של אזרחי מדינת ישראל וליציבות בכלל היא דבר מכריע ולכן ראוי שבמקום הזה יהיו ידיים בטוחות שמחזיקות בהגה".

מתבקש לשאול – אלו לא ידיים בטוחות? אזרחי ישראל צריכים להיות מודאגים ששר הביטחון שלהם הוא נפתלי בנט? זה מה שמשתמע מדברייך.
"תראה, אני הייתה לי הזכות לפעול ולהציג מבצעים ולקבל הנחיות משרי ביטחון במדינת ישראל, כל אחד לפי מעמדו ולפי יכולתו. ראיתי גם דברים אחרים וגם אתם מבינים את זה. אני חושב שהמצב הזה הוא מצב לא רצוי, זה לא המציאות הטובה מה שאנחנו רואים עכשיו".

אתה תהיה שר ביטחון טוב יותר אם תהיה שר ביטחון?
"בוא נאמר שהחיים הכינו אותי לעניין הזה בצורה הרבה יותר טובה, גם תפקידיי בצבא במשך 35 שנים וגם התהליכים שקרו לאחר מכן".

מה תגיד למי שיטען שהביקורת שלך היא אישית משום שרצית את התפקיד ולא מונית אליו?
"טענות יש בלי סוף, שיתייחס לעצם העניין ולמה שאני אומר, אני אומר דברים מאוד מפורשים ומאוד ברורים והם נוגעים ליכולות ולתהליכים ובעיקר להצהרות. אם הוא לא היה אומר דבר גם אני לא הייתי אומר דבר".

מה עיקר טענותייך כלפי שר הביטחון?
"אני בסך הכול אמרתי ציוץ אחד שאחריו הגיעה סדרה של שאלות ואני אומר לך – תסתכל מה אמרתי. אתה לא יכול להיות שר ביטחון במדינת ישראל ולהגיד 'דין בלון כדין רקטה' ולאחר מכן לא לפעול בהתאם. זו פגיעה בהרתעה. למה הדבר דומה ואף חמור ממנו? לאמירה של 'אנחנו נחסל את הנייה תוך 48 שעות'. אחרי זה מתיישב האיש הזה על כיסא שר הביטחון ובמשך שנתיים זה לא קורה. אז כל עוד הוא אמר את זה כשהוא לא שר ביטחון – ניחא. אבל כאשר הוא שר ביטחון והמושכות נמצאות בידיו וזה לא קורה – זו פגיעה בהתרעה. במקרה של הבלונים זה מקרה חמור יותר,   מפני שהעניין הזה נבחן יום יום והאיום הוא כביכול איום שניתן להסיר אותו וזה לא קורה. לכן, סיג לחוכמה שתיקה. אל תדבר על מה שלא צריך ואם צריך לפעול – תפעל. אני השתתפתי בחיי במאות מבצעים מיוחדים מסוגים שונים, אני לא זוכר שבאיזשהו מבצע קודם כל דיברו עליו ואחר כך ביצעו אותו. קודם כל ביצעו אותו לפעמים ולעיתים רחוקות גם דיברו עליו אחרי זה".

"פוגע בהרתעה", נפתלי בנט. צילום: רויטרס
"פוגע בהרתעה", נפתלי בנט. צילום: רויטרס

אז זה מילים ריקות של נפתלי בנט? הוא מאיים בשביל לאיים אבל לא מתכוון?
"אני מסתכל על העובדות, העובדות הן שאין מאחורי הדבר הזה כיסוי וכאשר זה נאמר על ידי שר ביטחון ואין לזה כיסוי זו בעיה".

אתה חושב שדין בלון כדין רקטה?
"אני חושב שאנחנו באופן כללי צריכים לעשות סדר במה שקורה בעזה, אני יודע מה לעשות אני אתן לך דוגמה מהעבר ואפשר להשליך ממנה קדימה מכיוון שאני לא רוצה לדבר על דברים אופרטיביים. לפני כשנה- שנה וחצי כאשר טרור בלוני התבערה היה בעיצומו היו הצהרות שונות והיו כאלה שאמרו או שלא ניתן לעשות דבר או שצריך לפגוע בכל חוליה שמשגרת שיש בה לפעמים ילדים בני 10 ו-12. אני אמרתי להם שזו החלטה לא נכונה, אם תפגע בילדים לא תרוויח יותר מידי בהקשר של הסיכול ובוודאי תפסיד בכל המשתמע כשנראה את התוצאה העגומה של ילדים שמישהו הפעיל אותם שנפגעים מירי ממוקד של צה"ל. לעומת זאת, בוא נעשה משהו אחד, יש חמישה או עשרה אנשי חמאס שאחראים לשיגור הזה, בוא נפגע בהם ואחרי שנפגע בהם ברור לגמרי שיהיה סיבוב אלים אבל בסופו יהיה ברור למה אנחנו מוכנים ולמה לא. אני השלכתי את הדבר הזה שעליו דיברתי בקבינט ובמקומות נוספים, מתוך מה שעשיתי כאלוף פיקוד במשך 5 שנים. אני לחמתי, בשלב מסוים היית מקבל בהנחיה מהמטכ"ל או מהממשלה לעצור ולעשות הפסקת אש, ותמיד התעקשתי אל מול מי שמעליי וקיבלתי גיבוי, כך שהפסקת האש תהיה בתנאים שמשקפים את יחסי הכוחות, הם לא יורים ואנחנו לא יורים, אבל לנו מותר לעבור את הגדר ולפעול בפרמטר הביטחוני לסכל מטענים פה הפוך. גם אתה עושה הפסקת אש וגם הם משגרים בלוני נפץ כאילו מדובר פה על איזו עצמה. החמאס זה לא הצבא האדום – אפשר לשים לזה סוף".