שר העלייה והקליטה, יואב גלנט, התראיין הבוקר (ראשון) לתוכניתם החדשה של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM, ומתח ביקורת על שר הביטחון, נפתלי בנט, ועל חה"כ מכחול לבן, גבי אשכנזי.

גנץ אמר אתמול בריאיון שלא תהיה ממשלת אחדות עם הליכוד כל עוד נתניהו עומד בראש.
"לא ראיתי את הריאיון אבל הדבר הוא די פשוט. כשעושים את האריתמטיקה הפשוטה ולא חשבונות שרק בני גנץ מכיר אותם אז לגנץ ביחד עם פרץ, מרצ וליברמן יש להם 50 מנדטים בערך, כדי להקים ממשלה הם צריכים להביא את הערבים".

מבחינת מספרים זה אותו הדבר גם בצד השני, זה לא מתכנס גם לצד של הליכוד.
"העובדות הן שאנחנו במערכת בחירות שלישית משום שהדברים לא התכנסו ואין ממשלת אחדות אבל המציאות היא שברוב היהודי שאנחנו רוצים בממשלה, בלתי אפשרי לצערי לעשות אחרת. לבני גנץ יהיה עם ליברמן, שהצהיר שיילך איתו, כ-50 מנדטים בעוד שלליכוד יש הרבה יותר, 60 לערך, ואני חושב שעם מאמץ אפשר יהיה להגיע גם ל-61 מנדטים. זה בלתי אפשרי להגיע לזה בצד השמאלי של המפה, מאחר והבלוק החוסם שעליו הם מנסים להישען יש בו 13 חברי כנסת ערבים".

אילה: השר בנט התראיין אתמול והתייחס לביקורת שהטחת בו כשר ביטחון, לדבריו זה בגלל שאתה ממורמר ומקנא.
"לא ידעתי שהוא הפך לפסיכולוג. הדבר העיקרי הוא ששר ביטחון עם גישה יהירה ללא קבלות זה דבר מדאיג וזה מה שאני מזהה פה. זה אדם שנמצא בראש מערכת הביטחון של מדינת ישראל, שאומר שדין קאסם כדין בלון ודין בלון כדין קאסם, ולמחרת בבוקר עפים עשרות בלוני נפץ ודבר לא משתנה. אם הוא לא היה מדבר אז זה בסדר, יש דברים שהתהליכים שלהם ארוכי טווח לפעמים, אבל כאשר שר ביטחון במדינת ישראל אומר את זה יש לעניין הזה השלכות. צריך להיות ברור לכל אזרח שזאת פגיעה בהתרעה".

אילה: אז זה לא מונע ממניעים אישיים?
"אני פועל רק משיקולים לאומיים, אני שם את מדינת ישראל בראש ואת צה"ל ומערכת הביטחון לאחר מכן ורק לאחר מכן את הליכוד ובסוף את עצמי. תבדקי אותי לאורך כל הדרך. לכן, כל העניין הזה של להתחבא מאחורי פרשנויות אישיות, במקום לבוא ולענות על הדברים - היה טוב אילו היה שותק. נאה דורש נאה מקיים".

אילה: נמתחה עליו ביקורת אדירה מהשב"כ על כך ששחרר פעיל ימין קיצוני. אולי כדי לקושש קולות בימין של עוצמה יהודית, מה דעתך?
"שירות הביטחון הכללי מקנה חיים, פשוטו כמשמעו, לאזרחי מדינת ישראל. כל יום נמנעים פיגועים והציבור לא יודע מכך. זה קורה לאורך שנים. שיקולי הדעת שלו הם מקצועיים וממלכתיים בלבד, אני מכיר טוב מאוד את האנשים המצוינים והצנועים האלה, ולכן כשהם באים עם המלצה מקצועית מן הראוי לקבל את המלצתם".

גולן: הוא טען שבמקרה הזה הם טועים.
"במקרה הזה הוא מתכוון שבועיים לפני בחירות"

גולן: מדובר פה בהחלטה פוליטית לדעתך?
"אני חושב שאת המלצות השב"כ בנושאים האלה חייבים לקבל".

אילה: לדעתך, גם המינוי של בנט פוליטי? גולן: מישהו מההנהגה הבכירה מהליכוד אמר לך למתן את הביקורת או להפך?
"אני לא זוכר שבנט הוא חבר בתנועת הליכוד, הוא מתחרה על אותם קולות שלנו. כל מה שאני מקבל או לא מקבל אני שומר לעצמי אבל באופן כללי אין פה בעיה. בסופו של דבר כולם מבינים שנפתלי בנט והקבוצה הקטנה שאיתו, איילת שקד ונוספים, הם יחידה נתיקה שיכולה ועלולה לעבור לצד השני".

אילה: אתם לא סומכים עליהם? 
"תראו, בואו נגיד את העובדות כפי שהן. אילו נפתלי בנט ואיילת שקד לא היו מקימים מפלגה חדשה, ימינה, אז ברור לגמרי שהם והבית היהודי היו עוברים בבחירות הראשונות את אחוז החסימה והייתה לנו היום ממשלה יציבה. אני מזכיר שהיינו על 60 מנדטים בלי שהם עברו את אחוז החסימה".

אילה: היו חסרים להם רק 1400 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה.
"הכול הגיע מתוך שאיפות ויומרות אישיות ולא מתוך אידיאולוגיה, לאחר מעשה הם חזרו בחזרה ועשו עוד פעם סיבוב פרסה. חזרו, איימו ונפלו. מדובר פה על השחתה מוחלטת של כל אידיאולוגיה אישית או קבוצתית וניסיון להתחפש כל פעם בתחפושת אחרת. הדבר הזה הוא מסוכן מבחינה עניינית במדינת ישראל, וזה מזיק לגוש הימין. זה הנזק הכי גדול שהיה. אם הם לא היו עושים את המהלך הזה היינו יושבים היום בממשלה של 62-3 מנדטים ובטח אחרים היו מצטרפים גם. כולם מבינים את זה. עכשיו הם מלינים על זה שתוקפים אותם? הם היו ימינה, הימין החדש, הבית היהודי ואני לא מדבר מאיפה הם התחילו, הכל קרה בשנה אחת".

התחלתם בקמפיין למגזר הערבי ומצד שני נתניהו מתריע כל הזמן שגנץ ילך עם טיבי. תסביר את הפער.
"יש בעיה במגזר הערבי, הייצוג שלו איננו מייצג את הצרכים האמיתיים שלו ומי שדואג לצרכים האמיתיים שלו היא ממשלת ישראל, לא חברי הרשימה המשותפת. מאחר והם מדברים בשפת האנשים ומבינים את מנהגיהם ותפיסתם, הם הולכים ומתפארים במה שהממשלה עושה. אני כשר הבינוי והשיכון השקעתי מיליארד וחצי שקלים במגזר הערבי, אני רואה בהם אזרחים שווי זכויות במדינת ישראל ואני מוכן לעשות כל דבר בשביל הערבים. יש לי חברים, לא רק ראשי ערים, אלא אנשים בכל הסביבה שאני גר בה".

גולן: זו המפלגה שהם בחרו, הציבור הערבי אומר אלה הנבחרים שלנו - תלמדו לעבוד איתם.
"כאשר האידיאולוגיה שמובילה את הנבחרים על מנת להיבחר היא הקצנה נגד מדינת ישראל עד לכדי קריאות ומעשים שהם מעשי בגידה, כפי שהיה בעבר עם הברחת טלפונים לכלא, אוניית המרמרה וכן הלאה, הדבר הזה לא מקובל על ערביי ישראל. הם לכודים עם מי שהם בוחרים כי הם בוחרים חלק מאיזשהו מנגנון שלתפיסתם מייצג אותם, אני חושב שהבעיה היא ההנהגה שלהם לא בערים. ראש עיריית נצרת, ראש העיר הערבית הגדולה ביותר, סולד מחברי הרשימה המשותפת ומבין שהם לא מייצגים את האזרחים. אנחנו אומרים כן לציבור הערבי במדינת ישראל אבל שיבחנו את המנהיגות שבוחרים בה ובמה היא מתעסקת".

אילה: גנץ אמר שבכחול לבן כולם נקי כפיים וישרי דרך, הוא הטיל דופי בראש הממשלה ובמרומז גם בכמה מחברי הסיעה שלו.
"זכור לי זה שמי שהקים את כחול לבן ואיחד בין גנץ ללפיד היה אשכנזי, מדובר פה על אדם שאסור שיהיה בציבוריות הישראלית. אדם שכתב מסמך מזויף בנסיבות מחמירות והפיץ אותו בתוך צה"ל, עקב אחר שר הביטחון וצותת לו ולאלופים נוספים, גם צילם אותם ועסק בענייניהם הפרטיים והעביר באופן בלתי מוסמך סודות מדינה לעיתונאים. כל הדברים האלה ידועים למשטרת ישראל ולפרקליטות וכנראה שגם לבני גנץ אז כדאי שיעשה סדר בתנועתו לפני שהוא בא בביקורת לאחרים. אני מציע להסתכל על החלטת השופט הנדל והנשיאה נאור על יואב גלנט, אחרי שלאחר המינוי לשר הבינוי והשיכון הוגש בג"ץ. האמירה המסכמת הייתה ש'יואב גלנט יכול לבצע במדינת ישראל כל תפקיד אליו נושא את עיניו'".