על רקע הסקרים המצביעים על כך שישראל ביתנו תמשיך להוות את לשון המאזניים גם בבחירות הקרובות, אביגדור ליברמן מבהיר היום (ראשון) בראיון למעריב כי "אין שום סיכוי שאנחנו נתמוך בקואליציה שאנחנו לא חברים בה". כמו כן, יו"ר ישראל ביתנו טוען גם כי "לעמיר פרץ יש דיל עם נתניהו", אשר לדבריו, "אמור להימשך גם אחרי הבחירות".

בוא נתחיל מהסוף. ליתר דיוק, מהטענה של עמיר פרץ על כך שהקואליציה שהולכת לקום אחרי הבחירות תורכב מכחול לבן עם העבודה-גשר-מרצ, כאשר אתם תומכים בה מבחוץ. הוא חשף את מה שרמזת לגביו, כשאמר שלא יהיו בחירות רביעיות, והפעם תקום כאן ממשלה?
"אין ספק שלעמיר פרץ יש דיל ברור עם ביבי. הרי עמיר פרץ, כל מה שהוא מעוניין בו, זה להגיע לנשיאות. בשביל הנשיאות הוא מוכן למכור את מפלגת העבודה ואת בני גנץ ביחד וגם להוסיף את ניצן הורוביץ בתור בונוס. הוא אפילו לא קרא את ההודעה שהוא שחרר. היא נכתבה ברחוב בלפור. סתם השתמשו בו כצינור להפיץ שקרים. עמיר פרץ כבר היה במפלגת העבודה, עזב, הקים את הרשימה 'עם אחד', חזר למפלגת העבודה, עוד פעם פרש, הצטרף לציפי לבני, ועוד פעם חזר למפלגת העבודה. כך שהיום הוא נלחם אך ורק על דבר אחד - על הנשיאות. הדיל שלו עם נתניהו הוא מאוד פשוט: ביבי התחייב שיתמוך בו לנשיאות בתמורה לסייעו לו במאבק נגד ישראל ביתנו ונגדי. וגם, כערך מוסף, הוא חוסם את דרכו של יולי אדלשטיין לבית הנשיא. זה כל מה שעומד מאחורי האמירה הזאת של עמיר פרץ. והדיל הזה, שיתוף הפעולה בין עמיר פרץ לבין נתניהו, אמור להימשך גם אחרי
הבחירות. אני אומר את זה לא מתוך הערכה, אלא מתוך ידיעה ברורה".

משתמע מדבריך שישראל ביתנו בשום פנים ואופן לא תתמוך בהרכב שכזה, אם וכאשר יתגבש אחרי הבחירות?
"אין שום סיכוי שאנחנו נתמוך בקואליציה שאנחנו לא חברים בה. אנחנו לא מחלקים מתנות לאחרים".

עמיר פרץ. עמיר פרץ.
עמיר פרץ. עמיר פרץ.


ברמת העקרון, אתה רואה את ישראל ביתנו לוקחת חלק בקואליציית כחול לבן עם העבודה-גשר-מרצ?
"כרגע זה לא מעניין אותנו. קודם כל קווי היסוד, זה מה שחשוב. בלי קווי היסוד לא ניכנס לממשלה כזו או אחרת. אחרי ה-17 בספטמבר היינו יכולים להיכנס גם לממשלה צרה של נתניהו, וגם לממשלה צרה של כחול לבן. היינו יכולים לעשות זאת גם בחודש אפריל. אני זוקף לזכותנו את זה שאנחנו היינו אלו שפעמיים מנעו הקמת ממשלת הלכה בתמורה לחסינות. זה היה הדיל, ככה פשוט".

בדיעבד, אתה לא מצטער על כך שלא נתת יד לקואליציה כלשהי? הרי בסופו של דבר זה הסתיים בבחירות השלישיות.
"אני לגמרי שלם עם החלטתי. הצבנו דרישות ברורות. יצאנו לדרך עם אג'נדה חד משמעית: אך ורק ממשלת אחדות. זה מה שהבטחנו לבוחר. זה מה שתבעתי גם מנתניהו וגם מגנץ. אמרנו להם 'תקימו ממשלת אחדות, קואליציה של 65. אתם לא צריכים אף אחד בשביל זה. תקבלו את המנדטים שלנו כבונוס. תביני, לנו הרבה יותר נוח להיכנס לממשלה צרה, שם יש לנו השפעה
עצומה, הרבה יותר מכל ממשלת אחדות. אבל זה לא היה השיקול, ודווקא לכן אמרתי להם: 'חבר'ה, אנחנו מצטרפים רק לממשלת אחדות'. במקום ממשלת אחדות הם בזבזו את כל הזמן שניתן להם לוויכוח סביב השאלה מי יכהן ראשון ומי יבוא אחריו ומתי הם יתחלפו ברוטציה. אותנו מעניין מה יהיה עם התחבורה הציבורית בשבת, מה עם הסיפור של הנישואין אזרחיים, מה עם גיוס חרדים לצה"ל, מה עם הפנסיות ועם הדיור הסוציאלי. בנוסף, אנחנו בהחלט נדרוש לבטל את מדיניות ההסדרה ברצועת עזה".

אחרי שאתה פורס את משנתך ואת רשימת הדרישות וקווי היסוד של ישראל ביתנו, איך אתה רואה את המפה הפוליטית מבחינת הפוטנציאל למימוש את הדרישות האלה?
"הכל על השולחן, אין שחקנים חדשים. כולם מוכרים לכולם".

עם אילו מפלגות תסכימו להיכנס לקואליציה?
"יש שלוש מפלגות שאותן אנחנו לא רואים בקואליציה באף צד ובאף מצב - לא משמאל ולא מימין, לא מלמעלה ולא מלמטה, לא בעקיפין ולא במישרין. אני מדבר על הרשימה המשותפת, יהדות התורה וש"ס. המפלגות הלא ציוניות והאנטי-ציוניות. כל השאר מקובלות עלינו".

גפני, דרעי וליצמן.
גפני, דרעי וליצמן.


לא משנה מה יקרה, עם שלושת המפלגות האלה ישראל ביתנו לא תשב באותה הקואליציה?
"חד וחלק, ואני מציע לקחת בחשבון שתהיינה כמה הפתעות אחרי הבחירות".

המשוואה נעשית מורכבת יותר. מצד אחד, אתה מחרים את שלוש המפלגות האלה. מצד שני, יש גם מפלגות שפוסלות אותך כשותף אפשרי, ואומרות שלא ישבו איתך בקואליציה. לא ייווצר מצב שבו לישראל ביתנו לא יהיה מקום באף קואליציה שתקום?
"לא מעניין אותי מה אומרים. אנחנו נבוא עם תפיסת העולם שלנו. אני חושב שעשינו הרבה עבודות הכנה לקראת יום שאחרי הבחירות".

כמו מה למשל?
"כל דבר בזמנו. אני לא קבלן של הצלחות. במקורות כתוב: 'השתדלות עלינו, התוצאה מלמעלה'. חובתי להשתדל. עשינו 100% השתדלות בפעם הקודמת, זה לא צלח. לא קמה ממשלת אחדות והפעם היא כבר לא אופציה. אנחנו נכריע איזו ממשלה תהיה הפעם".

אם כבר הזכרת את המרוץ לנשיאות, אז בוא נלך לשם. במידה רבה, בזכותך יולי אדלשטיין ממשיך היום לכהן כיו"ר הכנסת. אתה תמשיך את הקו הזה כשנגיע לבחירות לנשיאות ותתמוך באדלשטיין גם אז?
"המירוץ טרם נפתח וכאשר ייפתח, נראה מיהם המועמדים ונחליט בהתאם. יש כל מיני שיקולים, תהיה קואליציה, תהיה אופוזיציה. מן הסתם, יהיו עוד מועמדים. מוקדם מדי לסמן העדפות. יש לזה עוד שנתיים".

יש רושם שכל מגוון הנושאים שמפלגת ישראל ביתנו קידמה בעבר נדחפו הפעם הצידה בבחירות האלה. אתם עובדים חזק על התחום של דת ומדינה. זה מה שבאמת בוער לחברה הישראלית בשנת 2020?
"זה בפירוש לא נכון. רק לפני כמה ימים דיברנו בהרחבה בנושא החלת הריבונות על בקעת הירדן. החוק שלנו בנושא מונח על שולחן הכנסת כבר חודשים ארוכים ומי שתוקע אותו הוא בנימין נתניהו. כשרק התחילו לדבר על החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, אמרנו: 'החוק מוכן, תביאו אותו לכנסת'. מתפקידי כשר הבטחון התפטרתי בגלל מדיניות ההסדרה מול עזה שקידם ומקדם בנימין נתניהו. זה נושא לא פחות חשוב מבחינת ישראל ביתנו. אנחנו באים עם אג'נדה ברורה גם בנושא הביטחון, גם בנושא החברה, וכמובן, גם בנושא דת ומדינה.

ובאשר לדת ומדינה - כל מה שאנחנו שומעים על התוכניות של גפני, סמוטריץ' ואחרים - מצביע על הניסיון שלהם לשבור את הסטטוס-קוו במדינה. להפוך אותנו למדינת הלכה. ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן - זה רק התירוץ עבורם. המלחמה שהם מנהלים היא לחנוק כל יהדות אחרת למעט היהדות החרדית. לדוגמה, אנחנו מקדמים גיור על-ידי רבני ערים. למה הם מתנגדים? דרשנו את זה גם במסגרת משא ומתן הקואליציוני והם נעמדו על הרגליים האחוריות כדי שזה לא יקרה. למה? כי מבחינתם אסור שרבני צהר, למשל, יקבלו זכות לגייר. כי הם 'לא משלהם'. כששאלתי בחדרים סגורים מה הבעיה ברבני צהר, הרי הם גם אורתודוקסים וכולם מוסמכים לרבנות באופן רשמי, נפלט להם: 'חס וחלילה שהרב סתיו ודומיו יתחילו לגייר'. כנראה כי הוא לא חרדי, זה הכל. ויש עוד דוגמאות רבות למאבק שהם מנהלים".

בוא ניקח סעיף אחד בתוך רשימת הדרישות של ישראל ביתנו בתחום דת ומדינה - לימודי הליבה. אתם דורשים להכניסם לתוכנית הלימודית של כל המוסדות של החינוך החרדי כתנאי למימון מתקציב המדינה. האם לדעתך זו הדרך הנכונה, הרי מניסיון העבר אפשר ללמוד שכשמנסים לקדם דברים כאלה בכוח, מלמעלה, התגובה בציבור החרדי היא בדיוק ההיפך מהרצוי? אתה לא חושש שזה יכול לגרום להקצנה במקום לשיתוף פעולה? אולי עדיף להשקיע במוסדות חינוך ממלכתיים-חרדיים ולתת אלטרנטיבה ראויה לאלה בתוך הציבור החרדי שמעוניינים בהשכלה הכללית עבור ילדיהם?
"אני בטוח שאסור לממן מכספי המדינה את החינוך החרדי, שלא כולל את לימודי הליבה. על חשבונם, שיעשו את כל מה שהם רוצים, אבל אסור שהמדינה תממן חינוך שמונע, זה פשוט פשע. אני חושב שזה טירוף מוחלט. אין לזה תקדים בעולם - לא בארה"ב ולא באנגליה, איפה שיש קהילות חרדיות. רק בישראל זה ככה מכל מיני סיבות. אני חושב שאסור לתת גרוש אחד לחינוך שכזה. אנחנו נחזק את מערכת החינוך הממלכתי-חרדי. זה מה שצריך וחשוב לעשות.

בנימין נתניהו.
בנימין נתניהו.

תשמעי מה אומר נגיד בנק ישראל, שהיה מינוי של נתניהו. הוא אומר שאם שיעור התעסוקה בקרב הגברים החרדיים לא יעלה לאותם השיעורים של כלל האוכלוסיה, יצטרכו להעלות מיסים ישירים לכולם ב-16%. עם הגירעון שהמדינה נמצאת בו היום ועם הצרכים של מערכת הבטחון, אנחנו פשוט לא מסוגלים לשאת את זה יותר. הגענו למצב שאי אפשר להמשיך ככה. אני לא יודע ולא יכול להסביר לחמש וחצי אלף חיילים שמשרתים כרגע בצה"ל שהם מספיק יהודים כדי להילחם ולמות למען מדינת ישראל ולא מספיק יהודים כדי להתחתן כאן. קחי את דברי הרב יוסף, הרב הראשי לישראל. מי שכל תפקידו לקרב ולגשר, קורא לעולים מברית המועצות לשעבר 'גויים'' 'קומוניסטים'. זה מזעזע. אנחנו לא יכולים יותר לעבור על סדר היום. מי שאומר שאפשר להמשיך ככה, או שאין לו מושג על מה הוא מדבר או שהוא משקר לציבור".

לדעתך בנימין נתניהו כראש הממשלה לא יכול לקדם את הנושאים החשובים שעליהם אתה מדבר?
"גם בנושא הבטחון הוא ממשיך לדבוק במדיניות ההסדרה, למרות שברור לכולם שהמדיניות הזאת נכשלה כשלון חרוץ. מדובר בכניעה לטרור. נתניהו לא מוכן לרדת מהמדיניות הזאת, ההיפך - הוא מאוהב בה. לדעתי נתניהו סובל מתסמונת שטוקהולם.
גם בנושאים האחרים נתניהו זה נתניהו. הסיפור של בקעת הירדן – זו רק דוגמה אחת מיני רבות. בממשלת נתניהו אנחנו לא נשב, זה בטוח".

אתה שוקל להמליץ על עצמך לנשיא אחרי הבחירות?
"בפעם הקודמת אנחנו לא המלצנו על אף אחד. הפעם זה תלוי במפת המפלגות. נראה מי יקבל וכמה, ובהתאם לזה נקבל החלטות. כרגע זו לא אופציה רצינית. היא תהפוך לכזו אם נביא מספיק מנדטים".

מה נחשב למספיק מנדטים כדי שתמליץ לנשיא על עצמך?
"צריך הרבה יותר ממה שיש לנו היום, נראה".