בצל הזעם בכחול לבן על חברי הכנסת צביקה האוזר ויועז הנדל, על רקע האפשרות של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, נפגשו היום (שני) בכפר המכביה יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. ודנו בנושא ההתנהלות מול המפלגה הערבית. בתום הפגישה מסרו השניים הצהרה משותפת, בה נאמר כי "הייתה פגישה טובה, אנחנו ממשיכים קדימה". 

יו"ר כחול לבן אמר לעיתונאים כי "סיימנו פגישה טובה שבה דיברנו על עקרונות היסוד שאנחנו יכולים לשתף בהם פעולה, ולמנוע בחירות רביעיות".

ליברמן הוסיף: "הייתה פגישה טובה, התמקדנו בקווי היסוד של הממשלה והדברים המשותפים שניתן לקדם. לאחר שהנשיא יחל בסבב פגישות עם הסיעות אנחנו נגבש את הצעדים הבאים. מכל האופציות על השולחן האופציה הכי גרועה היא בחירות רביעיות. לגבי כל השאלות האחרות, נתקדם רק אחרי שהנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על אחד המועמדים".

לדברי ליברמן, השיחה התמקדה בקוי היסוד של ממשלה עתידית , אם וכאשר תקום. יו"ר ישראל ביתנו הדגיש: האופציה הכי גרועה בעיניו היא האפשרות של מערכת בחירות רביעית שאותה צריך למנוע .עם זאת, נמנע אביגדור ליברמן מלהודיע על מי מפלגתו תמליץ בהתייעצות אצל הנשיא:  "מבחינה האופרטיבית, אחרי שהנשיא יתחיל את סבב הפגישות עם הסיעות, אנחנו נגבש את הצעדים הבאים. מכל האופציות שמונחות כרגע על השולחן, הבחירות הרביעיות זוהי האופצייה הגרועה ביותר. זה מה שננסה למנוע.  באשר לשאר השאלות , הכל רק אחרי שהנשיא יקבל את תוצאות הבחירות ויטיל את הרכבת הממשלה על אחד מהמועמדים".

לדברי הגורמים המעורים בפרטים, יו"ר כחול לבן מוכן " ללכת רחוק על מנת להגיע עם ישראל ביתנו להסכם קואליציוני. זה יותר מתנאי הסף שהציב ליברמן כדי שמפלגתו תהיה מוכנה לגשת למשא ומתן". 

נזכיר שמיד אחרי הבחירות הציגה ישראל ביתנו את תנאי הסף שלה לכניסה לכל מו"מ עתידי: נישאוין אזרחיים, תחבורה ציבורית ועסקים בשבתות, גיור על ידי רבני ערים וחוק גיוס בני הישיבות בנוסח שגובש על ידי הועדה של משרד הבטחון. 

עם זאת, להערכת הגורמים במערכת הפוליטית, המטרה המרכזית של הפגישה בין גנץ לליברמן היא לשדר נחישות ולייצר תמונת ההתקדמות, בין היתר, כדי לערער יציבות של גוש הימין.

ההחלטה הרשמית בנושא המועמד להרכבת הממשלה שעליו  מפלגת ישראל ביתנו תמליץ לנשיא המדינה , תתקבל במהלך ישיבת הסיעה של המפלגה שנקבעה ליום ד' השבוע.

גנץ בכניסה לפגישה עם ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)
גנץ בכניסה לפגישה עם ליברמן (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר, גנץ נפגש היום לשיחה בנפרד עם חברי הכנסת צביקה האוזר ויועז הנדל, ודרש מהם להתחייב למלא אחר החלטות המפלגה. גורמים בסביבתם אמרו כי הם נותרו נחושים בעמדם והכחישו דיווחים כי קיבלו אולטימטום מגנץ.

ואולם, בינתיים נראה שבבל"ד מתנגדים להמלצה של הרשימה המשותפת על יו"ר כחול לבן. חברת הכנסת היבא יזבק אמרה הבוקר ברדיו מכאן בשפה הערבית כי מפלגתה לא תומכת בהמלצה על גנץ, והוסיפה כי בל"ד היא לא המפלגה היחידה שמתנגדת לכך.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) התייחס אף הוא לנושא, ואמר בראיון בכאן ב' כי "העמדה שמוסכמת על כל הסיעה היא שאנחנו דורשים שתהיה פנייה רשמית ופומבית אלינו. עוד לא ראינו שזה קורה. כרגע זו הדרישה האוליטימטיבית". הוא ציין גם כי במפלגתו "לא מדברים עדיין על תמיכה מבחוץ אלא על ההמלצה".

"אנחנו לא נתמוך בשום פנים באופן בממשלה שליברמן הגזען הזה יושב בה", תקף כסיף. "מדובר באיש שבמשך שנים הסית נגד הציבור שלנו. יש הרבה מאוד פעמים בשיטה הפרלמנטרית, שיריבים פוליטים קשים לא משתפים פעולה אבל מרימים אצבע בעד או נגד".

אתמול דווח בכאן 11 כי גנץ הנחה את הצוות הפוליטי שלו להיערך לשיחות עם הרשימה המשותפת, על מנת שתתמוך בהקמת ממשלתו מבחוץ.