נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו היום (רביעי) את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה-23, מידי יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל, בטקס רשמי בבית הנשיא, והתייחס למבוי הסתום במגעים להרכבת הממשלה, כשאמר כי "רבים נושאים לכאן עיניים בתקווה שמבית זה תבוא הישועה, הישועה בידכם, מי שהעם בחר כמנהיגיו, והריני מוסרה לפתחכם שוב".

"אני ובית זה, עומדים לרשותכם בכל שיח רציני וכן שתרצו לנהל" המשיך ריבלין בדבריו לנבחרי הציבור, בראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, והוסיף כי "כל מתווה אותו תצליחו לגבש עבור ממשלה יציבה שתקבל את אמון הכנסת – יבורך".

בהמשך דבריו, התייחס הנשיא ריבלין לסוגייה סביב שילוב הרשימה המשותפת בהרכבת הממשלה, ואמר כי "במשוואה היהודית והדמוקרטית כל קול נחשב. אין במדינת ישראל חצאי אזרחים- יש חילוקי דעות עמוקים, אבל אין חצאי אזרחים".

"בין היתר, מונח לפניכם המתווה אותו הצעתי בבחירות הקודמות" הבהיר ריבלין וציין כי הוא "קשוב בהחלט לביקורת הרבה שספג המתווה, אותו אני הצעתי בזמנו, לרובה אני מסכים, ועם זאת חשבתי שלא הייתה דרך אחרת ונראה שגם היום לא השתנה המצב בהרבה".

"כולי תקווה שהכנסת העשרים ושלוש שתושבע בשבוע הבא תאריך ימים בניגוד לקודמותיה, ושהנשיא שיעמוד כאן במעמד הגשת תוצאות הבחירות לכנסת העשרים וארבע יהיה אדם אחר" סיכם ריבלין את דבריו בטקס.

על פי לוח הזמנים הרשמי, לרשות הנשיא עומדים שבעה ימים לקיום התייעצויות וקבלת החלטה וזאת לא יאוחר מכ"א אדר תש"ף, 17 במרץ 2020. יצוין כי ייתכן שהטלת המנדט להרכב הממשלה תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים.

המשך התהליך על פי חוק יסוד הממשלה: לחבר הכנסת עליו הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת הממשלה מיום ההטלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים.

אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע ח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים:
1. להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה.
2. להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

להלן התאריכים הרלוונטיים להמשך התהליך להטלת המנדט להרכבת ממשלה:
* י"ד אדר תש"ף, 10 במארס 2020- העברת תוצאות הבחירות הרשמיות לנשיא המדינה.
* י"ד-כ"א אדר, 10-17 במארס 2020- ימים אפשריים לקיום התייעצויות עם הסיעות בבית הנשיא.
* כ"א אדר, 17 במארס 2020- המועד האחרון על פי חוק להטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד שהסכים לכך.