טלטלת הקורונה: בצל משבר הקורונה, שפוגע גם במערכת המשפט, הוחלט הבוקר (ראשון) על דחיית הדיון בראשון במשפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ל-24 במאי, זאת יומיים בלבד לפני שהיה אמור להתקיים. הבוקר ייכנסו לתוקפן ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, המגבילות את פעילותם של ענפים רבים במשק הישראלי.

התנועה לאיכות השלטון תעתור היום לבג"ץ בעקבות החלטת שר המשפטים בנוגע לעיכוב דיונים בבתי המשפט המחוזיים. בתנועה אומרים כי "השר אוחנה הוא שר זמני בממשלה זמנית, אשר לא קיבל מעולם את אמון הציבור ומעולם לא אושר על ידי הכנסת".

עוד צוין בהודעת התנועה לאיכות השלטון כי "התנועה מזהירה כי שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מעמידה בפני הדין היא חמורה ומהווה עליית מדרגה ברמיסת רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל".

אמש, שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע על מצב חירום בבתי המשפט ובלשכות ההוצאה לפועל ליממה הקרובה, "כחלק מהמאמץ הלאומי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה", לדברי גורמים במשרד המשפטים. עוד נמסר ברקע ההחלטה, כי הוראות אלו התקבלו לאור המלצת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות, זאת תוך "תיאום עם הנהלת בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה".

במסגרת צעדי ההיערכות במשרד המשפטים, כל גופי מערכת המשפט ובכללם בתי המשפט השלום והמחוזי (ללא בית המשפט העליון), רשות האכיפה והגבייה, הפרקליטות והסנגוריה הציבורית יעבדו ב"מתכונת חירום", קרי יתקיימו דיונים רק בעניינים הבאים: מעצר ושחרור בערובה, מעצר מנהלי, עתירות דחופות לבג״ץ, עבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום המיוחד וסעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים.

כמו כן, יטופלו עניינים דחופים בהוצאה לפועל ובהם: בקשת חייב לבטל פקודת מאסר, בקשת חייב לעכב או לבטל פינוי, בקשה לביטול מימוש כספים, בקשת זוכה לנקיטת הליך דחוף לפני המצאת אזהרה, בקשת זוכה לעכב יציאה מהארץ, בקשת חייב לבטל עיכוב או הגבלת יציאה מהארץ, ביטול הגבלת חייב מקבל דרכון, זאת על פי משרד המשפטים. במהלך היום תתבצע הערכת מצב עם כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, לצורך בחינה והיערכות מיטבית של המערכת, לאחריה יוחלט על המשך המדיניות.

משפט נתניהו נדחה (צילום: ללא)
משפט נתניהו נדחה (צילום: ללא)

ההשפעה הפוליטית

ההחלטה על דחייתו של משפט נתניהו התקבלה בעת קריטית למגעים המסתמנים להקמת ממשלת אחדות לאומית למצב החירום שהוחל בארץ מאז ההכרזה על התפשטות הקורונה כמגיפה עולמית. על פי דיווחים של מקורבים להתקדמות המגעים בין נתניהו וקברניטי מפלגת כחול לבן, עדיין קיימות מחלוקות רבות באשר לזהות ממשלת-אחדות-חירום, וחלוקת התיקים בין הבכירים בשתי המפלגות הגדולות.

על פי דיווח של בן כספית המתווה שיסוכם הוא כי נתניהו יכהן בשנה הראשונה, לאחריו בני גנץ יכהן כשנתיים, ונתניהו יסיים את הקדנציה בשנתה האחרונה. עוד נמסר בדיווח הוא כי ח"כ גבי אשכנזי יקבל את תיק הביטחון, השר אריה דרעי (ש"ס) ימונה לשר האוצר, וח"כ גנץ יכהן כשר חוץ בעת כהונותיו של נתניהו. הדברים עליהם טרם הסכימו הצדדים הם תיק המשפטים, ואיזה תפקיד יקבל ח"כ יאיר לפיד.

יאיר לפיד בעוטף עזה (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד בעוטף עזה (צילום: אלעד גוטמן)

על פי דיווחים שונים, ישנן אי הסכמות חריפות בין הצדדים בכחול לבן, כאשר גנץ ואשכנזי בעד כניסה לממשלתו של נתניהו, בעוד לפיד וח"כ משה (בוגי) יעלון נגד האפשרות.