יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, יקבל היום (שני) מנשיא המדינה את המנדט להרכיב את הממשלה, זאת לאחר שקיבל את המלצותיהם של 61 חברי כנסת, כולל חברי הרשימה המשותפת, לעומת 58 ח"כים שהמליצו על בנימין נתניהו. אתמול נפגש הנשיא עם שני האישים על מנת לשכנע אותם להקים ממשלת אחדות, וסוכם כי צוותי המשא ומתן של שתי המפלגות ייפגשו. גולן יוכפז שוחח הבוקר (שני) ב-103FM עם ברק סרי, יועצו של אריה דרעי, ועם חבר הכנסת לשעבר איתן כבל, כדי להבין את המצב הפוליטי במדינה.

ברק, מה קרה אתמול? איך אה מסביר את ההתרחשויות אתמול איך ההנהגה של כחול לבן מתאחדת ובל"ד תומכת וגם ליברמן?
"זאת לא הייתה הפתעה אתמול, זה היה די צפוי. ההפתעה הייתה אם בל"ד לא הייתה ממליצה מלא, או שליברמן היה תופס פתאום היפוך ומחליט לא להמליץ על גנץ. ה-61, לא כולל אורלי לוי, היו די צפויים. לא היה איחוד, אני לא חושב שההנהגה של כחול לבן התאחדה כי אנחנו שומעים כבר על חריקות, על ויכוחים. עכשיו יש להם שבועיים להקים ממשלה, כי אין דין ממליצים כדין הקמת ממשלה. השבועיים האלה יהיו קריטיים עבורם, כי אם בני גנץ לא יצליח להקים ממשלה, אנחנו נשמע המון סיפורים מתוך כחול לבן וויכוחים. אם המנדט יעבור לנתניהו הלחץ עליהם יגבר ואנחנו נשמע את כל חילוקי הדעות בין המצדדים בכניסה לממשלה עם נתניהו לבין המתנגדים, בין בוגי ולפיד שמתנגדים, לבין אשכנזי וגנץ שמאוד רוצים".

זה הצ'אנס האחרון של בני גנץ?
סרי: "צ'אנס אחרון גם מבחינתו וגם מבחינת החברים שלו, אם גם הפעם הוא לא מצליח אז בלשון המעטה יש לו בעיה".

איתן, הוא יותר מכוון לממשלת אחדות או למיעוט?
"אין ברירה אחרת, כפי שאמרנו בעבר, אלא ממשלת אחדות. אין לו אופציה כזאת. כל המשחקים שלפני זה לראות אם הוא יצליח להיות ראשון או לא ראשון בכל המאבק הזה. אני חושב שמבחינת נתניהו, הפעם הזאת, כמו בפעם הקודמת, הוא היה שמח מאוד שגנץ ינסה ראשון. הוא העדיף שזה יהיה המצב, כי אם הם לא מצליחים להגיע למצב שהם יכולים להקים ממשלת אחדות, הולכים למצב 2 בו הוא מנסה להקים ממשלה. זה בדיוק הבור שהוא רוצה שילך לשם גנץ. יתרה מכך, החלום האמיתי של נתניהו, אם הוא יצליח באמת הפעם הזאת להוביל לשם, זה לבחירות בפעם הרביעית. לפעם הזאת הוא יוכל לבוא כשאדון גנץ לא עמד בהתחייבויות שלו לבוחר והלך עם המשותפת, על כל המשתמע מכך".

נתניהו יכול להגיע נפגע מהקורונה, לא?
סרי: "למה הוא מעדיף להיות שני? אחרי שגנץ נכשל ואמרנו שכל הלחץ יהיה עליו ויהיו לנתניהו עוד שבועיים להקים ממשלה, כל יום שיעבור מקדם אותנו לעבר בחירות. יהיה פחד גדול מאוד מבחירות, גם בכחול לבן גם אצל ליברמן".

כבל: "אני תמיד אומר שבגלל שמדובר בפרויקט של הקמת ממשלה כולם מתגייסים, אלה מימין ואלה משמאל, להקים את העסק הזה. האמת האמיתית של ממשלה זה חיי היום-יום בכנסת, זה הסיפור המרכזי. כפי שהדברים הולכים ועלולים להתגבש לכדי ממשלה צרה על-ידי גנץ, אם הוא יצליח, קשה לי לתאר לכם מצב, אלא אם כן ליברמן מקבל החלטה יחד עם המשותפת וכל השותפות האחרות שלא משנה מה יקרה הם מצביעים אך ורק עפ"י ההחלטות הפנים קואליציוניות וזה בלתי אפשרי".

סרי: "זה בלתי אפשרי לנהל קואליציה כזאת ביום יום עם תקציב, בלתי אפשרי. זה לאיים באקדח קפצונים או אקדח מים".

הדיונים על אחדות בין הצדדים זה שקר?
סרי: "הייתה כבר סנונית למצב המנדטים היום אחרי המשא ומתן של כחול לבן עם המשותפת, בסופ"ש התפרסם סקר שדיבר על כך שהליכוד עומד על 41, כחול לבן על 28 ולגוש הימין יש 63 כמובן בלי ליברמן. אומרים לי, שאומרים לנתניהו, בוא תמתין, תגיד שאתה רוצה ושאתה מוכן ותן לו להקים ממשלה. אל תבוא בהצעות גדולות לגנץ ובוא נראה אותו מקים ממשלה וכשתקבל את המנדט זה יראה אחרת".

מה הוא מציע?
סרי: "הם העבירו לפני כמה ימים הצעה לכחול לבן שהשתנו התנאים אחרי שהשלושה, פחות או יותר נשרו, אורלי לוי, האוזר והנדל. מה שהיה בפעם שעברה לא תקף, אם אתם רוצים? שנתיים-שנתיים. במצב שלפיד ובעיקר בוגי לא מתכוונים בכלל להיכנס לממשלה כזאת, ראינו את הציוץ המאוד בוטה וחריף של בוגי יעלון בחמישי בלילה שהיה בתגובה לדיבורים בתוך הרביעייה להיכנס. זה היה ניסיון לטרפד כל כניסה ואני חושב שזה חסר כל יכולת מבחינתם, מבחינת המתנגדים לעשות שנתיים-שנתיים".

כבל, איך יסתיים הקרב על יו"ר הכנסת?
כבל: "אני לא חושב שהיום תהיה הצבעה, אני חושב שזה יהיה חלק מההסכמה על האמון אם הולכים למהלך משותף. אם יש בכלל סיכוי להקמת ממשלת אחדו זה בהתנהלות היום. אם גנץ ושאר הסיעות שלו ילכו בכל הכוח על הראש של יולי אדלשטיין יו"ר הכנסת, זה אומר כבר התחלה רעה. זה לא אומר שאין להם זכות לעשות זאת, אך בסוף יו"ר הכנסת בממשלת אחדות הוא חלק מהחלוקה".

סרי: "בליכוד אמרו בפירוש שאם ילכו על החלפת אדלשטיין זה מטרפד כל אפשרות לממשלת אחדות".

מבחינה חוקית יש לו יכולת לדחות את הדיון בעניינו?
סרי: "זה חלק מהעניין שהם דווקא רוצים את התפקיד, משום שיו"ר הכנסת הוא המכתיב של כללי העבודה בתוך הכנסת. תמיד אפשר לגשת לבג"ץ ולעניינים האחרים, אבל כשאתה שולט בהתנהלות הבית, אתה בעצם בעל הבית של כללי המשחק".

כבל: "נראה איזו גישה תצליח".

ההערכה שילכו על זה, לא?
סרי: "מי דוחף שם? יש גישה של לפיד שאומר בוא נהיה יותר ביבי מביבי, הוא הולך בלי כבוד, בלי קווים אדומים. עושים את כל הדברים האלה בצורה נחושה ומצליח"

סרי, מה אתה אומר על ההתנהלות של ליצמן ודרעי מול הרב קנייבסקי?
"אתמול הייתה ישיבה ואריה דרעי אמר בפירוש שכל הרבנים אומרים להישמע להוראות. אני חושב שהיה ריכוך אתמול בלילה בעמדה של הרב קנייבסקי, כן להישמע, כן להתחיל ללמוד בקבוצות קטנות, בהתאם להוראות של משרד הבריאות".

נראה לך סביר שלא מצליחים לכפות את ההנחיות על קבוצה כזאת גדולה?
כבל: "חד משמעית לא ואני גם לא מבין, הרי כתוב 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', אני לא מבין בכלל מאיפה זה מגיע. אני מכיר את העולם החרדי לא תהיה להם ברירה הם יצטרכו לעמוד בכללים האלה והם בסוף יעמדו".

אם לא?
כבל: "יצטרכו לטפל בהם לא בכפפות של משי. זה החיים שלנו, זה לא גיוס או לא גיוס".