בתום סבב ההתייעצויות על כלל חברי סיעות הכנסת שנערכו אמש, העניק נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ליו"ר כחול לבן בני גנץ את המנדט להרכבת הממשלה. לאחר קבלת המנדט שוחח גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ועם יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ. לאחר מכן ביקש להיפגש עם יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ויו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, אך נענה בשלילה. 

גנץ שוחח הערב גם עם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, ו אמר לו כי כחול לבן בראשותו מחויבת להקים ממשלה שתשרת את כלל אזרחי ישראל.

מכחול לבן נמסר כי "יו"ר כחול לבן, רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, שוחח לפני מספר דקות עם יו"ר ימינה ושר הביטחון, ח"כ נפתלי בנט בעקבות קבלת המנדט להרכבת הממשלה. גנץ עידכן כי בכוונתו לפעול להקמת ממשלה רחבה ככל הניתן שתתמודד עם האתגרים המשמעותיים של מדינת ישראל בעת הזו. גנץ הזמין את בנט להיפגש ואמר לו כי הוא נכון לסייע לו ככל הנדרש בתפקידו בעת הזו".

מימינה, לעומת זאת, נמסר: "יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התקשר כעת לשר הביטחון ויו"ר ימינה , נפתלי בנט, לאחר קבלת המנדט מנשיא המדינה. השר בנט קרא לגנץ להיכנס עוד היום לממשלת חירום לאומית בראשות בנימין נתניהו על מנת לצלוח את משבר הקורונה, ולאחר מכן תשוב המערכת הפוליטית אל המצב הנוכחי. שר הביטחון אמר לגנץ כי לא ייפגש עמו כל עוד מפלגתו לא תתנער מתמיכתה של הרשימה המשותפת תומכת המחבלים".

"לא תהיה מלחמת אחים"

הנשיא ריבלין אמר לגנץ טרם הענקת המנדט כי "ייתכן שהקמת ממשלה בהקדם תהיה כרוכה בעיצוב הסדרי ביניים לחודשים הקרובים, אך אין לי ספק כי זה מה שהעם מצפה ממנהיגיו בשעה זאת. בחירות רביעיות אינן אפשריות והמפתחות להרכבת ממשלה בישראל נמצאים כרגע בידיך אדוני, וכן בידי כל נבחרי הציבור מכלל המפלגות. בשמו של העם היקר הזה היושב בציון ולטובתם של אזרחי ישראל כולם אני מאחל לך הצלחה".

גנץ אמר בבית הנשיא כי "הימים הללו אינם ימים רגילים. התקופה בה אנו נמצאים אינה דומה לשום תקופה אחרת. ישראל נמצאת בראשיתו של משבר עמוק. בשעה הזו יושבות הרבה מאוד משפחות, ספונות בבתיהם. אמהות ואבות המוטרדים מנגיף מסתורי מגוננים על ילדיהם ועל עצמם".

ראובן ריבלין ובני גנץ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ראובן ריבלין ובני גנץ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

יו"ר כחול לבן הוסיף כי "בימים שכאלו נדרשים מנהיגים לשים בצד כל שיקול אישי. אעשה הכל כדי להקים ממשלה לאומית פטריוטית ורחבה, ככל שרק יהיה אפשר, שתשרת את בוחרי כחול לבן, הליכוד וכלל המפלגות מימין ומשמאל. ממשלה שבה אני אגן על האינטרסים של מתיישבי יהודה ושומרון ואזרחי ישראל הערבים, תושבי הפריפריה והמרכז. ממשלה שאני אוביל לריפוי החברה הישראלית מנגיף הקורונה וגם מנגיף הפילוג והשנאה".

"מאז שפרץ משבר הקורונה השתתקתי, לא כינסתי מסיבות עיתונאים בומבסטיות. הציבור מאס בדרך של שנאה, פילוג וחוסר ודאות. כל אחד ואחת מכם הנמצא בבית או בבידוד, או במקומות העבודה שכמעט ריקים מאדם - נושא עיניו אל ההנהגה הלאומית. אתם מצפים ממני להוציא את ישראל מהשיתוק ולאחד את השורות. משבר הקורונה אינו החמור ביותר בתולדות המדינה", אמר גנץ.

עוד אמר יו"ר כחול לבן, כי "עם הקמת המדינה שמו אנשי המתחתרות בצד כדי להילחם שכם אל שכם בתוך צה"ל, וגם ברגעי משבר, אחרי פרשת אלטלנה, היה זה בגין שאמר: 'אנו לא נפתח באש, לא תהיה מלחמת אחים בעוד האויב בשער'. ואני מרשה לעצמי להוסיף: לא אתן שתהיה כאן מלחמת אחים לעולם".

"עברנו את תקופת הצנע, התגברנו על המשבר הכלכלי והאינפלציה בשנות ה-80 ביחד", אמר גנץ והוסיף: "מול המשבר העולמי של 2008 עמדנו ביחד. גם מול אויבים מבחוץ במלחמת יום הכיפורים עמדנו ביחד. תמיד ניצחה הרוח הישראלית, והיא עשתה זו ביחד. אני מציע לכל מקבלי ההחלטות לא להיגרר לפאניקה ולהכניס את הציבור להיסטריה מיותרת. יש לנהל את המשבר הנוכחי בקור רוח. נתגבר עליו בשילוב כוחות רפואיים וכלכליים".

את דבריו חתם באומרו כי "הגיע הזמן שיהיה מפכ"ל קבוע, כנסת מתפקדת וקבינט מתפקד, ואסור שיהיו פה בחירות רביעיות שיפגעו אנושות באזרחי ישראל. בחירות שלא יאפשרו לסייע לעסקים שנפגעים, לסטודנטים שלא לומדים, לשכירים שפוטרו ולעצמאים רבים שלא יודעים איך ייראה החודש הבא שלהם. אני מושיט את מרפקי לנתניהו וקורא לו להניח את הנשק המילולי ההרסני. קורא לו להצטרף אלי וחברי בהנהגת כחול לבן, העומדים כאיש אחד, במסע לריפוי החברה הישראלית. אני תמיד רציתי אחדות".