פריצת דרך במגעים לאחדות: יו"ר כחול לבן בני גנץ מוכן להיכנס לממשלת אחדות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במחיר פירוק כחול לבן, כך דווח הערב (חמישי). עוד דווח, כי מפלגתו תפורק בשל התנגדותם של חברי המפלגה, משה (בוגי) יעלון ויאיר לפיד.

מכחול לבן נמסר בתגובה כי "המגעים עם צוות המו"מ של הליכוד הופסקו הערב. היום לא התקיימה פגישה ובניגוד לפרסומים אין שום סיכומים. מה שאנחנו רואים לאורך היום הוא ספינים ציניים בזמן משבר גדול וקשה לאזרחי ישראל. בשבוע הבא הליכוד יקבל כנסת מתפקדת למען אזרחי ישראל".

קודם לכן בכחול לבן נשמעו קולות הקוראים לביטול המשא ומתן המתנהל עם הליכוד, בייחוד מחברי הכנסת מסיעת יש עתיד המרכיבה את המפלגה. חבר הכנסת עפר שלח התרעם בחשבון הטוויטר שלו על הימנעותו המכוונת, לדבריו, של יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין בדבר ההוראה לקיים הצבעה על זהותו של יו"ר הכנסת הנכנס, בכנסת ה-23.

"בחסות משבר לאומי, בנימין נתניהו מבקש לבטל את תוצאות הבחירות, לשתק את הכנסת ולהרוס את יסודות המדינה", כתב חבר הכנסת מיש עתיד בציוצו. "אסור לכחול לבן לנהל כל מו"מ עם הליכוד עד שעבודת הכנסת תחודש במלואה", אמר עוד. שלח מבקר את המאמצים שנעשים בתיווך הנשיא להקמת ממשלת חירום בתוואי אחדות לאומית, כפי שהציע בסבב המו"מ הקואליציוני הקודם.

"כל חבר כנסת צריך להיות מסור עכשיו למאבק אחד בלבד: המאבק על יסודות חיינו כמדינה דמוקרטית", הוסיף שלח, וחתם: "כל השאר יחכה".

בתוך כך, גם יו"ר סיעתו של שלח וחלק מהנהגת כחול לבן, יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו, והאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בגניבת תוצאות הבחירות: "הפתעה קטנה מאוד. אחרי שהוא ניסה לבטל את הכנסת ולבטל את בתי המשפט, ביבי מנסה לבטל את הבחירות. הדמוקרטיה בסכנה. לא ניתן לו להרוס אותה".

עוד דווח כי נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ערך שיחות טלפוניות עם ראשי כחול לבן ועם השר יריב לוין, המוביל את המו״מ הקואליציוני מטעם הליכוד.הנשיא עודכן בשיחותיו באשר למצבו של המשא ומתן ושמע על הקשיים העקרוניים העומדים על הפרק. ריבלין הפציר בצדדים להמשיך ולהידבר ככל הניתן על מנת להגיע להסכמות והדגיש כי הוא עומד לרשות הצדדים באם יוכל לקדם את השיח. בנוסף, הזהיר הנשיא מפני מצב בו הכנסת הופכת בת ערובה של המו״מ הקואליציוני וביקש משני הצדדים לחתור לכינוסה המיידי ללא קשר לשיח ביניהם. 

״קדמו את השיח בניכם במקביל להבטחת תפקודה התקין והשוטף של הכנסת,״ הפציר הנשיא בבני שיחו. ״פתיחתה חשובה לאזרחי ישראל בתקופת משבר זו עוד יותר מתמיד,״ הדגיש.

ממפלגת הליכוד נמסר כי "בשעה שראש הממשלה נלחם בקורונה מסביב לשעון, כחול לבן שקועים בעסקנות קטנונית שמשחיתה את הדמוקרטיה באופן חסר תקדים. מעולם לא החליטו על הוועדה המסדרת בכנסת ללא הסכמה. בפעם הראשונה בתולדות המדינה כחול לבן באים ברוב דורסני שנשען על תומכי טרור ורוצים לאנוס את הרכב הוועדה המסדרת. בתמיכת המשותפת ובל״ד הם מתכוונים להעביר חוקים אנטי-דמוקרטים שימנעו מרה״מ נתניהו, הקברניט העומד על הסיפון בזמן סופת הקורונה, להתמודד על ראשות הממשלה, אין חוק אנטי-דמוקרטי כזה אפילו באיראן. זהו טירוף מערכות". 

עוד נכתב, כי "במקום העסקנות הקטנונית של כחול לבן, יו״ר הכנסת הציע הצעה הוגנת, לערוך בחירות לועדות הכנסת ביום שני הקרוב. כחול לבן יקבלו את ראשות ועדת הקורונה וראשות ועדת חוץ וביטחון, ואנחנו נקבל את ראשות ועדת הכספים. זוהי הדרך להתקדם".

פריצת דרך במגעים להקמת ממשלת אחדות

על פי גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הקואליציוני שמתקיים בימים האחרונים בין גוש הימין לכחול לבן, חילוקי הדעות העיקריים נסובו סביב שאלת הרוטציה. בליכוד דרשו שנתיים לבנימין נתניהו כאשר הוא מכהן ראשון כראש ממשלה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לפי אותם הגורמים, מוכן לכהן שני רק אם כהונת נתניהו תימשך שנה אחת בלבד. ביממה האחרונה חלה התקרבות בעמדות הצדדים, בגוש הימין טוענים כי ההצעה שעל הפרק כוללת פשרה שתהיה מקובלת על שני הצדדים ונמצאת כעת בשלבי הסגירה.

גורם בכיר במערכת הפוליטית אמר למעריב: "השאיפה היא להשאיר את נושא הרוטציה לסוף ובכך לייצר לחץ על שני המנהיגים. אם זו תהיה הסוגייה האחרונה לפני שסוגרים, הם יסכימו למתכונת הפשרה".

כמו כן, בליכוד הסכימו לדרישת כחול לבן למנות את גבי אשכנזי לתפקיד שר הביטחון במתכונת של ממשלת חירום לאומית. כמו כן, בכחול לבן דורשים את תיקי המשפטים, התחבורה והתרבות. המחלוקת העיקרית היא סביב תיק המשפטים, על פי ההצעה שעלתה לאחרונה, תיק המשפטים יועבר לידי דמות חיצונית, מוסכמת על שני הצדדים.
 
על פי הגורמים, הבעיה שמעכבת את התקדמות המו"מ לקראת הקמת הממשלה היא ה"ביטחונות". בכחול לבן דורשים ערבויות מצד בכירי גוש הימין וזאת בטענה כי "לא סומכים על נתניהו שעלול לפרק את הקואליציה בתום כהונתו, ולא להעביר את תפקיד רה"מ לגנץ".
 
נזכיר כי גם אחרי הבחירות בספטמבר, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן הציעו ליו"ר כחול לבן בני גנץ להיות ערבים למימוש הרוטציה עם בנימין נתניהו, והתחייבו כי אם נתניהו לא יעמוד בהבטחה, מפלגותיהם יפרשו מהממשלה. בתקופה שלפני ההליכה לבחירות השלישיות ההצעות נועדו ללחוץ על גנץ להצטרף לממשלת אחדות לפי מתווה הנשיא ראובן ריבלין. גם הפעם ראשי המפלגות החרדיות מוכנים לשמש ערבים ולהבטיח לגנץ שיפקחו על מימוש ההסכם.

הקרע בקוקפיט מתרחב

חברי הכנסת, וחלק מרביעיית ההנהגה של כחול לבן, משה (בוגי) יעלון ויאיר לפיד מתנגדים בתוקף למתכונת האחדות המדוברת. לדברי הגורמים בגוש הימין, "כמעט לא קיים סיכוי שמפלגת כחול לבן תיכנס לקואליציה כגוש אחד ואחיד. רוב הסיכויים שיש עתיד ותלם תשארנה בחוץ". עם זאת, במערכת הפוליטית משערים כי חברי כנסת האוזר, הנדל ופרקש – הכהן יעדיפו להצטרף לקואליציה יחד עם מפלגת חוסן לישראל.
 
גורמים במפלגת ישראל ביתנו אמרו למעריב כי "בלשב הנוכחי אין מגעים להצטרפות לממשלת אחדות. אם וכאשר תקום הקואליציה, מפלגת ישראל ביתנו תשקול את צעדיה". 

אשל קורא לאחדות

בתוך כך קרא נתן אשל, מקורבו ויועצו לשעבר של נתניהו לאחדות. אשל פנה לגנץ וקרא לו לשתף שתף פעולה עם נתניהו ולא עם עודה ואחמד טיבי: "שמע את קול העם, קרא את הכתובת על הקיר, פקח עיניך וראה את גודל השעה וגודל הסכנה, אתה אמרת העם לפני כולם. גלה אחריות. נעשה זאת יחד בכוחות משותפים, יד ביד בממשלת אחדות וברוטציה שיוויונית נחסוך חיי אדם יקרים של אזרחינו".

עוד אמר אשל, כי הוא "בעת צרה מתאחדים ולא מנסים לפרק את העם למלחמת אחים. אנחנו במלחמה באויב אכזר שאינו מבחין בין איש לאשה, לא בורר את קורבנותיו, כל אומה בעולם מתאחדת בזמן כזה, כל יצור חי בטבע מתאחד כאשר הוא מריח סכנה, ורק כאן שני פוליטיקאים פועלים (לפיד ויעלון) בכל כוחם נגד רצון העם. בני גנץ, אל תסרב להזמנת ראש הממשלה להיפגש. תאמין לי שתוכלו יחד להקים את ממשלת האחדות אין אופציה לא לו, לא לך ולא לאזרחים. כל יום שעובר ואנחנו לא עושים זאת יעלה לצערי גם בחיי אדם וגם תגרום לנזק כבד מנשוא למשק ולחברה".