לקראת חילופי תפקידים במשכן? מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את הקמת הועדה המסדרת ברוב של 61 בעד ואחד נמנע, לאחר שחברי גוש הימין נמנעו מלהצביע. כעת תתכנס הועדה המסדרת לדון בהקמת ועדות חוץ ובטחון וכספים זמניות, כאשר בליכוד כבר הודיעו כי יתכננו מהלך פיליבסטר שיעכב את ההצבעה.

יו"ר כחול לבן, חה"כ בני גנץ, עלה לשאת דברים במהלך הדיון בכנסת. בפתח דבריו אמר: "כמפקד בצה"ל וכרמטכ"ל תמיד ידעתי שאני יוצא לקרב וכל עם ישראל מאוחד מאחוריי. ביחד כשיש חללים וגם כשצריך להסתער. אני מתחייב לאזרחי ישראל שצופים בנו - כך יהיה גם מול הקורונה. כרמטכ״ל, תמיד ידעתי שמאחוריי עומד דרג מדיני מתפקד שמקבל החלטות. ולצדו, רשות מחוקקת שמפקחת עליה" אמר גנץ. לאורך מרבית הנאום העירה השרה רגב ותקפה אותו ללא הפסקה ובקול רם ממקום מושבה. בין היתר הטיחה בו- "אתה מפחד מלפיד, מי מאוחד מאחורייך?".

"מכובדי, יו"ר הכנסת, חבריי לאולם ומחוצה לו. גם ביום הזה שבו אנו מתמודדים עם ניסיון בחילול הדמוקרטיה שלנו אני מבקש לשוב על הצורך באחדות. האזרחים מבקשים שקצת פחות נריב וקצת יותר נפעל למענם. גם בעת הזו עלינו להתנהל בצורה דמוקרטית. זו הסיבה שבגינה אנו מקימים את ועדות הכנסת. זו לא פוליטיקה קטנה, זה הצורך הבסיסי של אזרחי ישראל", המשיך גנץ תקף גנץ את נתניהו. 

"במעשה חסר תקדים ניסה נתניהו לשתק את הכנסת. דבר שלא נעשה באף דמוקרטיה מתפקדת ולא נעשה מעולם בישראל. ראוי שנזכור שכל הדמוקרטיות הגדולות החלו את סופן כשהיה מצב חירום, לא כשהכל היה טוב, אלא שהמצב אינו טוב. וכעת יש קריאות שרים, חמורות מקריאות הביניים שאני שומע באולם, שאומרות לא לציית להחלטות בית המשפט. אתם השתגעתם?! ירדתם מהפסים? אני קורא לנתניהו לגנות את זה. הדמוקרטיה ושלטון החוק ישמרו גם אם זה לא נוח למישהו", הוסיף. 

בהמשך פנה לפרט על מהלכיו העתידיים כשאמר "כבר היום נדאג להפעיל את הכנסת ונפעל בהתאם לבחירת יו"ר כנסת חדש. במקביל נפעל להקמת ממשלה פטריוטית ורחבה. אני קורא לחבריי שלא הגיעו למשכן - זה לא הזמן לפלגנות וספינים. אחדות בעם ובממשלה לא בונים באיומים". 

לסיום, הבהיר: "בדמוקרטיה הישראלית המנדט הוטל עליי על ידי נשיא המדינה לפני כשבוע. לצידי רוב התומך בהחלפתו של נתניהו ואני קורא גם הערב לנתניהו להצטרף יחד איתי לממשלה שתתמודד עם אתגרי השעה. פונה לאזרחים בבית ואומר כי לא ננוח ונשלב כוחות עד שתעבור המגיפה. אנחנו ננצח ונתגבר על הקורונה ונשמור על הדמוקרטיה".

בני גנץ (צילום: צילום מסך)
בני גנץ (צילום: צילום מסך)

 יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר היום (שני) בפתח ישיבת מליאת הכנסת, שהתכנסה לדיונים סביב הקמת הוועדה המסדרת לענייני נגיף הקורונה: "בניגוד לשקרים שהופצו לאחרונה, הכנסת לא נסגרה לרגע. הכנסת עבדה בשבוע שעבר לפי כל לוחות הזמנים כמו בכל שבוע במשך עשרות השנים האחרונות. הכנסת נפתחה עכשיו על מנת שעוד היום נוכל להקים את הוועדות שהחוק קובע שאנחנו צריכים להקים, על מנת לעשות את תפקידנו ולפקח על הממשלה במצב הלא פשוט הזה. 

עוד הוסיף: ״אני קורא לכל חברי הכנסת ולכל באי המשכן, לשמור על ההנחיות שעשינו בהתאם להוראות משרד הבריאות. ואם כבר אנחנו מדברים על שמירה על ההנחיות - כרגע יש הפגנה מול הכנסת. כמי שהשתתף בעצמו לפני כניסתי לפוליטיקה ואחרי כשהייתי כבר חבר כנסת במאות רבות של הפגנות, אני מכיר ומעריך את זכות האזרחים להפגין. אך אנא, במצב שאנחנו נמצאים בו אל תסכנו אחד את השני, אל תסכנו את אנשי המשמר ואת אנשי המשטרה, שימרו על ההנחיות. אי אפשר להסביר לאזרח שמקבל קנס מכיוון שיצא להשתזף בחוף הים, שלחברי כנסת מותר להתחבק עם המפגינים או אחד עם השני, ולשים את התמונות בפייסבוק."

גם השרה מירי רגב עלתה לדוכן הנאומים ואמרה: ״יש שלושה צדיקים בסדום: אורלי לוי, צביקה האוזר ויועז הנדל. אתם לא רוצים אחדות. אתם לא רוצים שעת חירום. המיעוט היהודי הנתמך בתומכי טרור מבצעים פוטש נגד הדמוקרטיה. רביעיית הקוקפיט עם ליברמן דורסים את הכנסת. גנץ אשכנזי לפיד בוגי וליברמן משקרים לציבור. אמרו שלא ישבו עם תומכי טרור והם יושבים גם יושבים״.

השרה מירי רגב במליאת הכנסת עם מסיכת קורונה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
השרה מירי רגב במליאת הכנסת עם מסיכת קורונה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

עוד הוסיפה השרה רגב: ״מה עושה הקוקפיט של שלושה גנרלים ורב״ט אחד? מנצלים את שעת החירום כאחרוני העריקים. בורחים משעת מלחמה ומפקירים את המדינה ואת האזרחים. אני גדלתי בצהל כמפקדת וקצינה חנכתי את הפקודים שלי לתת למדינה ולא לברוח. אני קוראת לכם מכאן. עוד לא מאוחר. שעת חרום אמיתית היא לעם ישראל. העם רוצה אחדות. ההצעה שלנו בעינה. ממשלת אחדות פטריוטית שוויניות על בסיס אמון מלא״.

היא פנתה לכחול לבן ואמרה: "אם תדיחו את יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין דעו כי גזרתם בכך על ישראל בחירות בפעם הרביעית". רגב סיכמה: ״אולי תנצחו בקרב אבל תפסידו במערכה. תפסידו את התמיכה של העם. גנץ תסתכל לי בעינים. תכבה את לפיד השנאה ונעלה ביחד את אש האחדות״.

חברי הכנסת מהסיעות השונות התכנסו באולם המליאה בקבוצות של שישה בכל פעם, ועלו לסבב נאומים בני דקה כשהיו״ר אדלשטיין נמצא מולם. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הניפה בזמן נאומה במליאת הכנסת דגל שחור, וקראה ליו"ר אדלשטיין לפנות את מקומו: ״לא בחרתי בך, העמד את בחירתך להצבעה״

מספר 2 ברשימת כחול לבן, ח״כ יאיר לפיד עלה לדוכן הנאומים והשיב לטענות מצד גוש הימין: ״אדוני יושב הראש הזמני. בוא נודה על האמת. לא בא לכם דמוקרטיה יותר. לאט לאט תפרקו את הדמוקרטיה. קודם משטרה, אחר כך יועמ״ש אחר כך רשויות חוק אחרות, אח״כ כנסת ישראל ועכשיו בית המשפט העליון. אתם עושים את זה במצב חירום, כשאנשים פוחדים כשהם בבית כשחייהם מתרסקים סביבם. לא ניתן לכם לפרק את הדמוקרטיה הישראלית״.

כשלוש שעות לפני פתיחת המליאה, החליטו בגוש הימין להגיע לקיים פיליבסטר נגד הקמת הוועדות, זאת לאחר שמוקדם יותר הודיעו בליכוד כי חברי המפלגה ייעדרו מהמליאה. מי שמרכז את פעילות הגוש הוא יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, שיצר קשר עם ראשי הגוש והורה להם להגיע ולמחות בדרך זו. 

נתניהו וראשי גוש הימין (צילום: מרק ישראל סלם)
נתניהו וראשי גוש הימין (צילום: מרק ישראל סלם)


בתוך כך, למעריב נודע כי המחאה של גוש הימין כוללת מספר צעדים, כאשר, בין היתר, כרבע שעה לאחר הדיון וההצבעה בהרכב הוועדה המסדרת, שתתקיים ב-20:30 לערך, צפוי לצאת לדרך הפיליבסטר אשר אמור להסתיים קצת אחרי 22:00. 

במקרה שבו תאשר המליאה את הקמתן של ועדת החוץ והביטחון בלבד, תימסר הודעה בלבד מטעם חברי גוש הימין, אך לא תידרש נוכחותם. עם זאת, במקרה שבו יוחלט על הקמת ועדות נוספות, צפוי קיומם של דיון אישי, פיליבסטר והצבעה.

זוהר: "כחול לבן רוצים לחסל את נתניהו"

זוהר (הליכוד) שוחח הבוקר עם גולן יוכפז ב-103FM והביע את דעתו על המצב הפוליטי בצל משבר הקורונה: "כחול לבן פועלים כרגע בריצת אמוק מטורפת, אחרי המטרה המאוד ברורה שלהם - לפגוע בנתניהו, וזה לא משנה להם שיש וירוס שמשתולל וסכנה להרבה מאוד אזרחים".

זה נראה אבוד מבחינתכם, איבדתם את הקרב על הוועדות בכנסת ויו"ר הכנסת או שיש צ'אנס לאחדות.
"אני לא רואה שום סיכוי לאחדות, בטח עם אנשים שפועלים אך ורק משנאה ומרצון לפגוע באיש אחד שקוראים לו בנימין נתניהו, תוך כדי המשבר החמור ביותר שידעה כנראה האנושות כולה ומדינת ישראל בפרט. הם פועלים כרגע בריצת אמוק מטורפת, אחרי המטרה המאוד ברורה שלהם - לפגוע בנתניהו, וזה לא משנה להם שיש וירוס שמשתולל וסכנה להרבה מאוד אזרחים".

המשבר הגדול ביותר שידעה האנושות, לא הפרזנו?
"זה בדרך לשם, לפי כל הסימנים זה בדיוק הכיוון. אם אנחנו לא נצליח לעצור את ההשתוללות של הווירוס המסוכן הזה, שבמיוחד מסוכן לכל האנשים המבוגרים במדינת ישראל והאנשים עם הבעיות הנשימתיות, אנחנו כנראה נאבד הרבה מאוד חיי אדם, יותר כנראה מכל אובדן שהיה במדינה. אנחנו מנסים למנוע את זה, ראש הממשלה עובד מבוקר עד בוקר, 24 שעות ביממה, אבל אותם זה לא מטריד, מבחינתם לא קיים שום וירוס, לא קיים סיכון ולא כלום. יש רק דבר אחד שקיים: לנסות לחסל את נתניהו, זה מה שמנסים לעשות".

אם המצב כזה קריטי למה לא לאפשר להם לעשות את הצעדים הפרלמנטריים שהם רוצים ולהמשיך במשא ומתן לאחדות?
"אני שואל שאלה אחת ברורה. אם אנחנו הגענו איתם לכל ההסכמות, יש נייר מוכן לחתימה, הם קיבלו את כל מה שהם רצו והתפשרנו איתם עד איפה שיכולנו, למרות שאני כמובן התנגדתי לאורך כל הדרך ועודני מתנגד להקמת ממשלת אחדות, וראש הממשלה עשה את הפעולות האלה מתוך החלטה שזה הדבר הנכון, והם ברגע החתימה משכו את הדף ואמרו 'חבר'ה אנחנו מצטערים, בעל הבית לא מרשה'. בעל הבית הוא כמובן יאיר לפיד, שלא אישר להם לחתום על המסמך. האם אנחנו יכולים לעשות עוד משהו נוסף מעבר? הם פשוט לא רוצים לעשות אחדות, יש להם בעל בית והוא זה שמחליט וזה שאמר שאם תהיה חתימה לא תהיה יותר כחול לבן".

הם אומרים שאין בעיה לאחדות כל עוד נתניהו שני.
"הם יכולים לומר מה שהם רוצים אבל בפעם האחרונה שאני בדקתי, חצי מעם ישראל רוצה אותנו ואין להם אפילו לא מספר שקרוב לחצי. הרשימה המשותפת שעכשיו היא מצביעה איתם - קולותיהם של אחמד טיבי, איימן עודה והיבא יזבק לא מגיעים בחינם. הם היו חייבים לקבל הבטחה כלשהי שמדינת ישראל נפגעת בצורה כלשהי כדי שהם יסכימו להצביע איתם. הרי כל פעולה שהם עשו בכנסת בשנים האחרונות זה אך ורק מתוך הבנה שזה פוגע באיזושהי צורה במדינת ישראל, כל פעם בהזדמנות אחרת ובשיטה אחרת. אז הפעם היבא יזבק מסתובבת ואומרת שיש הבטחה של כחול לבן לא לקיים את תכנית המאה, שזו אחת ההבטחות שקיבלה, ובכך מצדיקה את בחירתה. אם זה מבחינתם רוב שבאמצעותו הם יכולים למשול ולשלוט, אז שיקימו ממשלה של 61 ויעשו ככל העולה על רוחם. אנחנו באופוזיציה נאבק ונחזיר אותם למקומם הטבעי".

אתמול התחלתם לעבוד על מסמך נאמנות שמתנגד החלפת יו"ר כנסת ולחקיקה נגד נתניהו, למה צריך את המסמך?
"הם כל הזמן, מבוקר עד ערב, טוענים שכל המהלכים שלהם נועדו לפרק את בלוק הימין, זה המשפט ששגור בפיהם. אנחנו שומעים אותו חדשות לבקרים, כל פעם שהם אומרים את המשפט הזה, אנחנו משגרים להם מכתב שמפריך את האמירות הללו. אם הם חושבים שבאמצעות כך שיפגעו בנתניהו, הם יוכלו לקבל קולות מגוש הימין שיחזרו אליהם ולרשימה המשותפת -טעות בידם. אם הם חושבים שבאמצעות החלפת יו"ר גוש הימין יתפרק- טעות בידם. הם צריכים להבין דבר אחד, כל פעולה שהם עושים נגד הבלוק שלנו - אנחנו לא רק שנתבצר, אנחנו נפסול אותם".

הגוש מתכוון לא להגיע לדיונים היום?
"אף אחד לא יגיע. אני שמח שהתקבלה עצתי לא להגיע לדיונים, שמבחינתי הם חסרי תקדים. אני רוצה להבהיר, יש 22 כנסות שכיהנו עד עצם היום הזה, שכל אחת מהן הגיעה בהסכמה ובהצבעה שהייתה מקובלת על כל חברי הבית. זו הפעם הראשונה שכחול לבן באופן דורסני על חודו של קול של היבא יזבק יביאו הצבעה לכנסת בלי שלנו אין שום סיכום איתם ושום הסכמה איתם. הדבר הזה הוא חסר תקדים, הוא דיקטטורי, הוא אנטי דמוקרטי, והם לא מאפשרים דמוקרטיה".

הם אומרים שהעניין אנטי דמוקרטי כי ההסכמה צריכה להיות לפי גודל הגושים.
"אני שמח שהם המציאו רעיון חדש".

זה לא עניין חדש, ככה זה עובד תמיד. תמיד היו הסכמות.
"אני אומר לך שכל המבנה היה מבנה סיעתי, יש גם חוק שכתוב בבירור שהחלוקה היא לפי מבנה סיעתי, אבל להם זה לא נוח".

מתמטית הם 61, אתה רוצה שיהיו 60?
"אפשר לחלק את זה לפי מבנה סיעתי, הם רוצים לחלק את זה לפי מבנה גושי, מה שלא היה מעולם. מעבר לכך הצעתי הצעת פשרה , אמרתי להם – חבר'ה, יודעים מה? דחוף לכם?  קחו רוב בכול הוועדות, נעשה תשע שלא נעבור על הוראות משרד הבריאות ונשמור על בריאותם של עובדי הכנסת, חברי הכנסת, משפחתם ומכריהם. יש לנו כבר חמישה ח"כים מהימין ושניים מהשמאל שבבידוד, ויש סכנה שהם יחלו בקורונה והם לא היו מוכנים. עשיתי איתם כל פשרה אפשרית אבל הם לא היו מוכנים מסיבה אחת פשוטה, הם רוצים דבר אחד – לפגוע בנתניהו".

9 חברי כנסת לפי חלוקה של 5-4?
"5-4 להם , כל מה שביקשתי זה דבר אחד - שיבטיחו שלא יחוקקו חוקים פוליטיים נגד נתניהו, שזה דבר מאוד בסיסי בעת משבר כזה. אמרתי להם פוליטיקה זה בסדר, אפשר לעשות אותה באופן יותר שקט ורגוע עם פחות טירוף מערכות שראש הממשלה עוסק מבוקר עד ערב בנושא הקורונה. מה הם רוצים לעשות? בזמן שראש הממשל יהיה בדיונים עם משרד הבריאות והאוצר וכל הגופים על מנת לשמור על אזרחי ישראל, הם רוצים להטריד אותו בכנסת ולהפריע לו בפעילות פרלמנטרית שנועדה להדיח אותו, כמו באיראן שקובעים כל הזמן למי מותר ולמי אסור להתמודד ורק אח"כ מקיימים בחירות? האנשים האלה פשוט איבדו את עצמם לדעת. פשוט איבדו כל צלם אנוש. אנשים שמנותקים ממה שקורה במדינת ישראל".

יכול להיות שהם למדו מכם לפעול באגרסיביות?
"מעולם לא עשינו את זה".

להבין שזה בסופו של דבר משחק פוליטי עם כללים אחרים.
"אנחנו מעולם לא עשינו את זה, אבל אני אומר לך דבר אחד, אני לא מאחל להם שאנחנו נהיה הרוב, כי אם נהיה רוב, ואני אעמוד בראשות הקואליציה או בראשות הוועדה המסדרת, כל מה שהם עושים יחזור אליהם כבומרנג ולא יעזור להם שום דבר. ההתנהלות שלהם, בסופו של יום, היא התנהלות מאוד ברוטלית, מאוד מבישה ומן הסתם הם יצטרכו לתת הסבר גם במשפט ההיסטוריה וגם בעתיד הפוליטי".

אם אין מיעוט ואין אחדות יש ממשלת קורונה ובעוד חודשיים נלך לבחירות פעם נוספת?
"אני חושב שהליכוד עושה את הכול כדי להוכיח לציבור שאנחנו ראויים לבחירה, ועובדתית הציבור רואה את זה. הוא מבחין בעבודת ראש הממשלה והגופים השונים, ואנחנו נמשיך לנסות גם ב-28 ימים אם וכאשר יינתנו לנתניהו. מן הסתם יש סיכוי טוב שהוא יקבל אותם כי הם לא יצליחו להרכיב. ננסה להרכיב ממשלה, אולי נצליח ואולי לא. גם אם לא נצליח ונלך למערכת בחירות בתום ימי הקורונה, אין לי צל של ספק שתוצאות הבחירות הפעם יהיו הרבה יותר חיוביות לצד שלנו והרבה יותר שליליות לצד שלהם, בגלל ההתנהלות המבישה שלהם. ההתנהלות שלהם היא בושה למדינת ישראל, היא בושה לנבחרי ציבור במדינת ישראל ואני חושב שהציבור רואה את זה ושיש אפילו סקרים שמראים את זה".