הוועדה המסדרת, בראשות יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן, אישרה הערב (שני) את הקמתן של שש ועדות כנסת זמניות.

  • בראשות ועדת חוץ וביטחון יעמוד רא"ל (במיל') ח״כ גבי אשכנזי (כחול לבן).
  • בראשות ועדת הכספים יעמוד ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו).
  • בראשות הוועדה המיוחדת להתמודדות המדינה עם משבר הקורונה יעמוד ח״כ עפר שלח (כחול לבן).
  • בראשות הוועדה המיוחדת להיערכות מערכת החינוך יעמוד ח״כ ניצן הורוביץ (העבודה-מרצ).
  • בראשות הוועדה המיוחדת לעבודה ורווחה יעמוד נציג סיעת הרשימה המשותפת. 
  • בראשות הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית יעמוד נציג סיעת הרשימה המשותפת.

עם תום ההצבעה, הוביל ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) את יציאתם של חברי הכנסת מבלוק הימין מחדר הדיונים.

בצל העימות מול הליכוד על החלפת יושב ראש הכנסת, מנהלת סיעות גוש ה-61 מגעים ראשוניים לאיוש תפקידי יושבי ראש הוועדות שיוקמו היום, לאחר שיוחלט על הקמת ועדה מסדרת. כזכור, כחול לבן והליכוד התעמתו גם על הרכב הוועדה המסדרת, שעד היום הוקמה בהסכמת הצדדים, אולם משלא הושגה הסכמה, החליט יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להביא את הנושא להצבעה במליאה. בעקבות הצעדים של כחול לבן, החליטו בבלוק הימין להחרים את הישיבה. כאמור, בשלב זה מדובר בגישושים בלבד בין הסיעות.

בראש הוועדה המסדרת, שלמעשה מנהלת את פעילות הכנסת עד הקמת ועדת כנסת, יעמוד, כמו בכנסת הקודמת, חבר הכנסת אבי ניסנקורן (מכחול לבן). בראש ועדה מיוחדת לנושא נגיף הקורונה יעמוד ככל הנראה חבר הכנסת עפר שלח, גם הוא מכחול לבן, שמתח ביקורת חריפה על היערכות הממשלה בנוגע להתמודדות עם הנגיף. 

ישראל ביתנו תקבל את ועדת הכספים החשובה, ובראשה צפוי לעמוד ח"כ עודד פורר. בכך ממלאת המפלגה את התחייבותה להזיז את החרדים מראשות הוועדה, שבראשה עמד עד כה ח"כ משה גפני (יהדות התורה). הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ימשיך לעמוד בראש ועדת חוץ וביטחון ואילו העבודה-מרצ תקבל גם היא ראשות ועדה, כשח"כ ניצן הורוביץ יעמוד בראש ועדת החינוך.

בנוסף, יש אפשרות שיוקמו ועדות למאבק בתאונות העבודה ולמאבק בפשיעה במגזר הערבי, שבראש האחרונה אמור לעמוד ח"כ מנסור עבאס מהרשימה המשותפת. עם זאת, ברשימה המשותפת דורשים ראשות ועדה משמעותית יותר, כמו ועדת העבודה והרווחה. 

יעמוד בראש ועדת הקורונה. עפר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יעמוד בראש ועדת הקורונה. עפר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בליכוד תקפו את כחול לבן על איוש תפקידי יושבי הראש, ואמרו כי הם "רומסים את הדמוקרטיה על חודו של קול, באמצעות הרשימה המשותפת וביניהם תומכת הטרור היבא יזבק. במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל ובכל 22 הכנסות שהוקמו בה, מאז ומעולם, לא היה מצב בו מביאים להצבעה במליאה את הקמתה של הוועדה המסדרת והוועדות הנוספות ללא הסכמה". 

עוד נמסר מהליכוד, כי "מדינת ישראל והעולם כולו נמצאים במשבר הבריאותי המורכב ביותר שידעה האנושות במאה השנים האחרונות. בזמן שראש הממשלה עסוק בטיפול וניהול המשבר, כחול לבן וחבריהם מבקשים לבטל חוקי יסוד ולהעביר חקיקה פרסונלית ורטרואקטיבית להדחת ראש הממשלה. לא יעלה על הדעת שברגעים מכריעים וקריטיים למדינת ישראל, במקום להיכנס מתחת לאלונקה בוחרים כחול לבן בהתנהלות דיקטטורית והרסנית המונעת משנאה ותאוות השלטון. סירובם המתמשך להקמת ממשלת חירום נובע משיקולים זרים ואינטרסנטים המובלים ע״י יאיר לפיד חסר האחריות". 

"לאור התנהלותם המבישה, הליכוד והמחנה הלאומי החליטו להחרים את דיוני המליאה ושלא לקחת חלק בהליך בזוי זה. עם זאת ומתוך אחריות לאומית, נוודא כי הכנסת תפעל באופן רציני ומקצועי במסגרת הוועדות האמונות על הפיקוח הפרלמנטרי של עבודת הממשלה".

כזכור, אתמול נערך בבג"ץ דיון בעתירה על כך שלא הוקמו ועדות לפיקוח על עבודת הממשלה, אולם הן התייתרו בסופו של דבר לאור אמירתו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי הן יוקמו בדיון שייערך היום.