יו״ר יש עתיד יאיר לפיד ויו״ר תל״ם משה (בוגי) יעלון מסרו הערב (חמישי) הצהרה משותפת, בעקבות ההתפתחויות הפוליטיות שהתרחשו בכנסת במהלך היום, בסופן נבחר יו״ר חוסן לישראל בני גנץ ליושב ראש הכנסת החדש, מה שהוביל לפירוק מפלגת כחול לבן.

״בני גנץ זחל היום לבלוק החרדי קיצוני״ פתח לפיד את דבריו ״אנחנו רצנו יחד כי בני גנץ הסתכל לי בעיניים ואמר שהוא בממשלה הרעה הזו לא ישב. והאמנתי לו. איתנו צעדו יחד באמונה מצומת לצומת מגשר לגשר יותר ממיליון מצביעי כחול לבן, אזרחים טובים שומרי חוק. הם מרגישים היום נבגדים ובצדק - הקולות נגנבו והועברו לנתניהו״.

״למדינת ישראל יש יחד מטרה אחד והיא להילחם בקורונה״ המשיך לפיד והוסיף כי ״אנחנו עוברים את אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה ואנחנו נסייע ככל הניתן לממשלה גם מהאופוזיציה. אבל הקורונה היא לא היתר לוותר על ערכים. הבטחנו שלא נשב תחת ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. הבטחנו שלא ניתן יד לסחטנים ולקיצונים. הבטחנו שלא ניתן לפגוע בדמוקרטיה הישראלית״.

״דווקא בשבוע שבו נותנים פרס למפרי חוק, פרס לעבריינות״ תקף לפיד והוסיף כי ״מי שזוחל לממשלה כזו שלא ימכור לנו שהוא עושה זאת לטובת המדינה. אנחנו נמשיך לשרת ולשמור על החזון של החברה הישראלית. יחד עם בוגי נילחם על הכלכלה, הבריאות, החינוך. מה שאנחנו הולכים לעשות הוא הגנה על הדמוקרטיה הישראלית אבל לא רק. נשאל שאלות קשות. כמה בדיקות יש וכמה נצטרך? איך נגן על ההורים שלנו? איך נשקם את הכלכלה שלנו״.

גנץ בנאומו הראשון בתקפיד החדש. צילום: אלעד גוטמן
גנץ בנאומו הראשון בתקפיד החדש. צילום: אלעד גוטמן

״אנחנו נסייע בכל דבר שדרוש בבריאות. יש לנו אחריות, ידע, יכולת וכמו תמיד נעבוד למען עם ישראל ובשביל עם ישראל״ סיכם לפיד את דבריו, והזמין את יעלון שאמר כי זה ״ערב עצוב הערב. במשך זמן רב עמלנו על יצירת אלטרנטיבה שלטונית שתחזיר את המדינה למסילה. אלטרנטיבה של מנהיגות דוגמה אישית, נקיית כפיים. שאכפת לה מהדמוקרטיה. שרוצה לאחד את החברה הישראלית מהקיטוב והשיסוי. שרוצה לשקם את הדמוקרטיה שנרמסת״.

״הסיסמא ישראל לפני הכל - לא אלא סיסמא ריקה״ המשיך יעלון והבהיר כי ״איחדנו כוחות, הצלחנו תוך זמן קצר ליצור אלטרנטיבה שלטונית במלוא מובן המילה שגם הביאה שינוי ותקווה בקרב אזרחים ישראלים שהציעו עבורה. לצערי החלטתו של גנץ לזחול לממשלת נתניהו מסמלת את כל מה שאנחנו מתנגדים לו, הכניסה הזו רומסת כל נורמה, בלתי מובנת ומאכזבת״.

בתגובה לדברים אלו, יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, כתב לפני זמן קצר בחשבון הטוויטר שלו: "יאיר, בוגי, תודה על הדרך שעשינו ביחד בשנה האחרונה. תמיד תהיו בעיניי פטריוטים שאוהבים את המדינה ופועלים למענה מכל מקום שבו תהיו.בסוף הדרך אני מאמין שאסור לגרור את ישראל לבחירות רביעיות בתקופה כה מאתגרת כאשר המדינה מתמודדת עם משבר הקורונה והשלכותיו ועל כך אנו חלוקים. ישראל לפני הכל".

מוקדם יותר היום, חברי סיעותיהן של לפיד ויעלון החליטו להחרים את ההצבעה על יו״ר הכנסת, לאחר שגנץ מסר להם את החלטתו להתמנות בעצמו לתפקיד, ״במטרה להקים ממשלת חירום לאומית״, לדבריו. במקביל, התפרסמה תמונה מקבוצת הוואטסאפ של כחול לבן, בה נראים לפיד וחברו למפלגה, יואל רזבוזוב, עוזבים את הקבוצה. יאיר לפיד כתב: ״חברים יקרים מחוסן. שאו ברכה. בהצלחה. אני עוזב את הקבוצה ומאחל לכם בריאות״.

״ברור שנוכח המגיפה הנוראה כולנו חייבים להתגייס, כדי להילחם בה, מהאופוזיציה ומהקואליציה. אנחנו מחוייבים לכך ונעשה זאת. התחלנו לעשות זאת מוועדות הכנסת. אך אי אפשר להיות שותפים למגיפה כדי להימלט מספסל הנאשמים. לנסות ולשתק את מערכת המשפט והכנסת, לא לציית לפסיקות בגץ ועוד ועוד. לפיכך לא נותרה בידי ובידי יאיר ברירה, אלא להכריז על ריצה משותפת כסיעה, שתילחם יחד מהאופוזיציה. למען החברה הישראלית ועתיד מדינת ישראל״ סיכם יעלון.

כאמור, בסיעתו של לפיד הוחלט לפעול לאלתר לפיצול השותפות עם חוסן לישראל, ובכוונתם לפעול להקמת סיעה יחד עם תל"ם בראשות משה בוגי יעלון. בחוסן ישנם 15 חברים, ביש עתיד 13 ואילו בתל"ם חמישה חברים. בנוסף, גורם בכיר ביש עתיד אמר: "זה נגמר, כחול לבן לא קיימת יותר. בני גנץ קבר את כחול לבן ונכנע בצורה מבישה". 

במקביל, בסביבתו של בני גנץ נשמעה ביקורת על יאיר לפיד, כאשר מקורבים ליו״ר הכנסת החדש אמרו כי ״לפיד החליט לפרק, יכולנו להישאר ביחד גם אחרי מינוי גנץ ולנסות לקבל החלטה לכל כחול לבן. הוא עובד בשחור-לבן״.