עתידם של שומרי סף מרכזיים ובכירים באכיפת החוק ומערכת המשפט תלויים על בלימה ומחכים לדעת מהו הרכב השחקנים שימונו בעקבות הקמת הממשלה המתהווה. בראש ובראשונה - זהות שר המשפטים הבא, מינוי חשוב ביותר, ולצדו בכירים נוספים.

האם יהיה זה שר לעומתי למערכת או כזה שמחובר אליה? ומובן שברקע מרחף משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמור להיפתח בחודש מאי. ברור מתוך ההדלפות שבחדר כי כחול לבן במתכונתה הצרה והחדשה תטיל וטו על האפשרות שאמיר אוחנה ימשיך בתפקידו כשר המשפטים. שמות שנשקלו לתפקיד הם חברי הכנסת חילי טרופר ואבי ניסנקורן, בעת שהאחרון הוא גורם שאליו מתנגדים בקרב הליכוד. שמות נוספים שהוצעו אינם מגיעים דווקא מתוך המערכת הפוליטית, אלא הם גורמים משפטיים כמו פרופ' רות גביזון ופרופ' ידידיה שטרן, שאף נפגש עם נתניהו ועם בני גנץ.

חילי טרופר (צילום: חוסן לישראל)
חילי טרופר (צילום: חוסן לישראל)

מי שיושפע ישירות מההחלטה על מינוי שר המשפטים הוא דן אלדד, ממלא מקום פרקליט המדינה הזמני. נראה שלפחות בשלב הראשון תוארך מעט כהונתו, אך סביר להניח ששר משפטים ניגודי לאוחנה לא יאריך את המינוי, מאחר שירצה להטביע את חותמו על המערכת ואף לפתוח דף חדש ביחסים עם הפרקליטות.

כזכור, המינוי של אלדד עבר גם בהתנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שכתב עם ההכרזה על המינוי: "שר המשפטים החליט מטעמיו למנות דווקא מועמד שהסברתי לו בפירוט כי אינו מתאים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה". על אלדד אמר היועמ"ש: "הוא שגה בכך שהסכים בנסיבות הקיימות לקבל על עצמו את התפקיד. צר לי כי בחר לפעול כפי שפעל".

היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

מנדלבליט עומד גם הוא בעין הסערה. ראש הממשלה נתניהו הצהיר לאחרונה כי לטעמו יש להסיר את צווי איסור הפרסום מפרשת הרפז, בניגוד לדעתו של היועמ"ש. מנדלבליט יסיים את תפקידו ב־2021, וייתכן שיהיה "ברווז צולע" ולא יוכל להשפיע על זהות מחליפו.

גורמים מושפעים ומשפיעים נוספים יהיו חברי הוועדה לבחירת שופטים העתידית, בעת ששר האוצר היוצא משה כחלון, רוברט אילטוב ונורית קורן, שכבר אינם חברי כנסת, לא ימשיכו בתפקידם ובמקומם ייבחרו חברים חדשים, שישפיעו על המינויים העתידיים של השופטים. גם היועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון צפוי לסיים ביום רביעי את תפקידו, וכהונתו לא צפויה להתארך. ממלא מקומו ישמש גם בתפקיד זה, עד שיתבהרו העניינים.