מתקרבים לממשלת חירום. ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו שלשום, סמוך לכניסת השבת, במטרה לקדם את המשא ומתן להקמת ממשלת חירום לאומית.

בתום הפגישה פרסמו שני הצדדים הודעה משותפת, שבה נאמר כי "השיחה התקיימה באווירה עניינית וטובה, והושגו בה הבנות והתקדמויות".  נתניהו וגנץ הנחו את צוותי המשא ומתן לנסות ולהביא בהקדם האפשרי לסיכומים שיאפשרו הסכם קואליציוני בין כחול לבן לליכוד.

הפגישה נערכה בבית ראש הממשלה בבלפור, ובשל הנחיות משרד הבריאות - נתניהו וגנץ ישבו בחדרים נפרדים, כשראש הממשלה יושב בחדר עם חלונות פתוחים וגנץ בפאטיו, בהתאם לכללים. בכחול לבן דיווחו אמש כי המכשול העיקרי כעת בדרך להקמת ממשלה הוא הוויכוח בנושא הסיפוח - החלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן ובהתנחלויות.

בכחול לבן דרשו שכל הסוגיות המדיניות יידחו לשישה חודשים, עד לסיום הטיפול במשבר הקורונה. אולם נתניהו דורש לקדם את סוגיית הסיפוח מהר ככל האפשר, עוד לפני הבחירות בארה"ב. זאת כדי לנצל את "חלון ההזדמנויות" שנוצר בתקופת שלטונו של הנשיא דונלד טראמפ.

טראמפ עם נתניהו וגנץ. צילום: קובי גדעון, לע
טראמפ עם נתניהו וגנץ. צילום: קובי גדעון, לע

כעת ינסו צוותי המשא ומתן למצוא נוסחאות פשרה כדי להתגבר על "משבר הסיפוח" ולאפשר לכחול לבן מנגנון השפעה בנושא. גנץ דורש כי מהלך של סיפוח לא ייעשה באופן חד־צדדי, באופן שיסכן את היחסים עם ירדן.

מבחינת תיקים, מסתמנת ההסכמה הבאה: כחול לבן תקבל את "תיקי הדמוקרטיה" - משפטים, תקשורת ותרבות - בנוסף לתיקי החוץ והביטחון. תיק הבריאות יישאר ככל הנראה בידיו יעקב ליצמן, ואילו תפקיד יו"ר הכנסת יישאר בידי הליכוד. בשלב זה, בכחול לבן מתנגדים עדיין לכך שיולי אדלשטיין ימשיך לכהן כיו"ר כנסת. על פי ההסכמות שהושגו עד כה תיק, החינוך יישאר בידי בלוק הימין. לפי גורמים בסביבת נתניהו שדיברו אמש עם "מעריב", הממשלה תושבע רק אחרי חג הפסח.

גנץ פרסם שלשום פוסט בפייסבוק שבו כתב: "מאז קבלת המנדט אני עוסק בדבר אחד - הקמת ממשלת חירום לאומית, שתילחם בקורונה, תשמור על הדמוקרטיה בישראל, תסייע לכלכלה - בדגש על העצמאים והמפוטרים - ותוציא את ישראל לדרך חדשה ומאוחדת". 

"נכון להיום, ניתן לומר שהגענו להסכמות ברוב הנושאים שיבטיחו בראש ובראשונה את שמירת החוק ושלטון החוק", הוסיף. "רוב הדברים הבשילו לכדי סיכום, ואני יכול להבטיח לכם שלא יהיה אדם אחד במדינה שלא ירגיש את השינוי לאחר שניכנס לממשלה". 

עם זאת, הוא ציין: "ישנם מספר נושאים מהותיים וקריטיים שנמצאים בדיונים. לנוכח גודל השעה, ברור לכולנו שאין אלטרנטיבה אחרת לאף אחד מהצדדים ולמדינת ישראל דרושה ממשלה". 

"כולם מבינים שרק ממשלת חירום לאומית תציל את ישראל ותוציא אותה מהבוץ הכלכלי, שמחכה לכולנו אחרי שנתגבר בכוחות מאוחדים על נגיף הקורונה. בימים אלו עלינו להיכנס תחת האלונקה הלאומית ולהילחם בקורונה תוך עין פקוחה לאתגרי הביטחון השוטפים", הוסיף. 

גנץ ואשתו יצאו שלשום חבושים במסיכות אל אנשים שהגיעו אל פתח ביתו בראש העין כדי להביע תמיכה בהקמת ממשלת חירום.

בני גנץ. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לעומתם, הפגינו במקום גם פעילי שלום עכשיו, שקראו "סיפוח זה קו אדום - אל תיכנס מתחת לאלונקה הזאת". הפעילים דרשו מגנץ להתחייב למנוע כל יוזמה לסיפוח חד־צדדי בממשלה שתוקם, ולהטיל וטו על נושא זה בקווי היסוד ובהסכמים הקואליציוניים.

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ממשיך לתקוף את גנץ. אמש בחדשות 12 הוא אמר שיו"ר כחול לבן יהיה "שוליה בממשלה של נתניהו".

בינתיים נמשך המשבר בין הליכוד וימינה. נוכח ההסכמים הפנימיים בתוך ימינה, דורשים ראשי המפלגה שני תיקים בכירים, שווי ערך - עבור נפתלי בנט ועבור איילת שקד - ותיק נוסף עבור בצלאל סמוטריץ'. נתניהו מצדו הבטיח תפקיד שר לרפי פרץ עוד בתקופת הבחירות, והאחרון נחוש לקבל את מה שהובטח לו. 

כמו כן, קיימים חילוקי דעות גם בנושא הסיפוח. בעוד לנתניהו חשוב שזה יקרה לפני הבחירות בארה"ב, בימינה רוצים להחיל את הריבונות לאלתר. "אם בממשלה המתגבשת לא יוסכם על החלת ריבונות תוך חודש בלי תנאים, אין לה זכות קיום", אמרה שקד. בימינה לא שוללים את ההליכה לאופוזיציה ומאיימים במקרה כזה "לתקוף את הליכוד מימין".

ישיבת סיעת ימינה. ללא קרדיט
ישיבת סיעת ימינה. ללא קרדיט

על רקע חילוקי הדעות שוחחו שלשום נתניהו ובנט לפני כניסת השבת. לדברי הגורמים המעורים בפרטים, ראש הממשלה אמר לשר הביטחון: "אני רוצה אתכם בממשלה". בנט השיב: "אנו רוצים ייצוג הולם וגם עמידה על העקרונות. מוכנים לשרת את העם גם מהאופוזיציה".

בתוך כך, יו"ר העבודה עמיר פרץ הודיע אמש ליו"ר מרצ ניצן הורוביץ על סיום האיחוד בין המפלגות. העבודה העבירה אמש בקשה לוועדה המסדרת לצורך פירוק הסיעה המשותפת בכנסת ה־23.