גורם בכיר בכחול לבן אמר היום (שני) כי נרשמה התקדמות בסוגיות רבות במשא ומתן עם מפלגת הליכוד בדרך לממשלת אחדות מסתמנת, אולם נותרו עדיין פערים ועובדים עליהם, ומוקדם עדיין לומר אם זה יוביל לחתימה היום. בכחול לבן הבהירו כי הם מתנגדים למינויו של יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת, ואמרו כי "הנושא לא ירד מהשולחן". 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, נפגשו הבוקר. בהודעה משותפת לשתי המפלגות נמסר כי "המשא ומתן בעיצומו וברוח חיובית במטרה להקים ממשלת חירום לאומית מהר ככל הניתן".

בתוך כך, יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר טען בחשבון הטוויטר שלו כי גנץ מאיים על נתניהו בחקיקה, זאת בהמשך לדיווחים בנושא. בציוץ שפרסם כתב: "האיום של גנץ על רה"מ בקידום חקיקה אישית ורטרואקטיבית נגדו מזכירה לי קצת סרטי מאפיה. אם ככה הוא חושב לנהל את הדמוקרטיה שלנו מוטב שיחשוב שוב ושיחזור בו מיד מהסגנון המכוער הזה. אני קורא לרה"מ לא להיכנע ולעמוד על העקרונות הימניים שלנו. בני, ככה לא מייצרים אחדות, ככה מסיתים ומפלגים". 

מוקדם יותר אמר ח"כ חילי טרופר מכחול לבן בשיחה בערוץ כנסת כי "לגבי סוגיית מינוי שופטים  - אנחנו כמובן לא מוכנים לשום שינוי. בכל נושא סמכויות משרד המשפטים אין על מה לדבר. בני גנץ קיבל החלטה אמיצה למצות את הסיכוי להקמת ממשלת חירום אבל היא תקום רק אם תהיה הגנה על הדמוקרטיה. אנחנו לא מוכנים לשום שינוי בדרך בה הדברים התנהלו עד היום.  עכשיו מתעסקים במה שדחוף וממשיכים בדרך שבה ממנים שופטים ובכירים שנים רבות בישראל".

חילי טרופר (צילום: חוסן לישראל)
חילי טרופר (צילום: חוסן לישראל)

על האפשרות שהמו"מ יסתיים בהצלחה ותקום ממשלת אחדות, אמר: "אני זהיר כי קשה לדעת. להגיד שזה בוודאי יקרה - אני נזהר. אני מניח שכל האפשרויות יהיו על השולחן ובכולם נדון. אנו מתעקשים להקים מ משלת חירום. אם לא תקום יעלו כל מיני אפשרויות".

"האירוע של מגפת הקורונה גדול מהאגו"

רונן צור, יועצו הבכיר של בני גנץ, התייחס בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM למתחים בין ראש הממשלה נתניהו לגנץ ולמשא ומתן להרכבת ממשלה, והבהיר כי "האירוע של מגפת הקורונה גדול מהאגו". 

מגל: הולכים לסגור ממשלה? מה קורה?
"מה אתה רוצה שיקרה?"

מגל: על מה זה עומד על מה נופל?
"זה משא ומתן שבאמת מתנהל בהקפדה וביסודיות יוצאת דופן עם צוות מאוד מנוסה של אנשים, שעובר על כל מילה, תו ופסיק כדי לוודא שלא יהיו שום אי הבנות ותקלות במעלה הדרך, במידה ואכן ייחתם. יש גם מהמורות שקשורות גם לצד המשפטי של מנגנוני מינויי השופטים וגם לצד המדיני שקשור לתוכנית המאה, ובשני המקרים האלה מנסים למצוא את אותם מנגנונים שיבטיחו שלא יהיו תקלות בהבנות בין הצדדים. אנחנו מבינים שתקלות כאלה בממשלות אחדות הם דברים שכיחים שעלולים להביא למשברים קשים, את זה אנחנו רוצים למנוע".

מגל: מה הסיפור עם השופטים?
"ברשותך לא אכנס לכל פרט ופרט במחלוקת כי יש איזושהי הבנה לשמור על עמימות בפרטי המשא ומתן".

מגל: הם לא רוצים שתמנו שופטים אקטיביסטים וכל המערכה שאיילת שקד התחילה ואמיר אוחנה המשיך - הכול ירד לטמיון. כספית: זה לא הם ממנים, יש ועדה.
"אני מדבר על מנגנון לסוגיות ממוקדות בדרך בה מתמנים שופטים, אני לא אכנס לזה בשלב הזה. אנחנו נשאיר את זה לצוותי המשא ומתן".

מגל: זה עומד כרגע על שופטים וסיפוח?
"יש את המנגנון שקשור למינויי שופטים ויש את העניינים המדיניים שקשורים לתוכנית המאה, ובדברים האלה יש הקפדה מאוד גדולה כדי להגיע להבנה. בימים האחרונים יש רצון של שני הצדדים להגיע לממשלת חירום, מהצד שלנו יש רצון ובני גנץ קיבל פה החלטה מנהיגותית. הוא חטף עליה לא מעט, על ההחלטה לא לקחת את מדינת ישראל לבחירות רביעיות ולנסות למצות בעת הזאת, בה עשרות ישראליים מתים מנגיף הקורונה, מיליוני ישראלים איבדו את הפרנסה, זה לא היה הזמן לקחת את מדינת ישראל לעוד בחירות. הוא קיבל החלטה מאוד קשה אבל החלטה מנהיגותית לגבי מה מדינת ישראל צריכה בעת הזאת, אבל לא בכל מחיר. כלומר, זה צריך להיות ברור שגם כניסה לממשלת חירום לא בכל מחיר".

כספית: יכול להיות שאילו היה ממתין קצת, מבצע עוד שלב-שניים בתוכנית שלו, הוא היה מגיע בעמדה יותר טובה למשא ומתן עם נתניהו כפי שטוענים שותפיו לשעבר יעלון ולפיד?
"כשבני גנץ ביקש מיאיר לפיד ומבוגי יעלון לתמוך בו לתפקיד יו"ר כנסת לארבעה ימים כדי לוודא מה סיכוייה של הקמת ממשלת חירום בעת הזו, הם פירקו את כחול לבן. הם סירוב לתמוך בו להיות יו"ר כנסת לארבעה ימים כדי למצות את הבדיקה".

כספית: הוא לא היה רוצה לעומתי אחד?
"נראה לך הגיוני לקחת יו"ר כנסת לעומתי לקואליציה? הרי אם היה מתמנה מאיר כהן ולפיד עם בוגי היו מחליטים לפרוש יממה לאחר מכן, היינו נמצאים עכשיו בסיטואציה בה יש אולי סיכוי להקים ממשלת חירום עם יו"ר כנסת מהאופוזיציה".

מגל: אז איך אתה מסביר את זה?
"אני לא יודע, בשביל זה תצטרכו להזמין אותם ולשאול אותם".

מגל: לגבי הריבונות בהסכם המאה, על מה זה עומד? 
"גם פה אני לא נכנס לפרטי הפרטים אבל אנחנו מדברים על איזשהו מנגנון של הבנה - איך ומתי מיישמים את תוכנית המאה ומה התנאים".

בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

מגל: על העיקרון אתם מסכימים?
"בשובנו מארה"ב מהביקור אצל הנשיא טראמפ, גנץ אמר שהוא מתכוון להביא את תוכנית המאה לאישור הכנסת ומי שחשש מלהביא אותה היה דווקא הצד השני".

מגל: הוא דיבר על הסכמה בינלאומית.
"אין לבני גנץ בעיה עם תוכנית המאה של הנשיא טראמפ".

מגל: ועם החלת ריבונות ביו"ש?
"אני אאלץ לא להיכנס לפרטי הפרטים אבל אדבר על העקרונות. עקרון שמירת הסכמי השלום והיציבות האזורית. הרי רוב מדינת ישראל, כולל אנשים מהימין, נגד פגיעה בהסכמי השלום המאוד חשובים עם ירדן ומצרים. גם בדברים האלה כולם צריכים לעשות את המלאכה".

מגל: גם ראש הממשלה.
"צריך להבטיח שיש פה מנגנונים מאוד עדינים של איזונים שמבטיחים את כל הדברים האלה".

כספית: אמון יש בין השניים?
"זו שאלה מצוינת".

כספית: כי זה התחיל נורא, היו ביניהם עוד כמה שיחות, זה השתקם? 
"אני לא יודע אם זה השתקם או לא אבל אני יכול לומר שגנץ קיבל החלטה לאור המצב ואנחנו רואים את זה בכל ישיבה, בכל יום, גם כשזה מאוד קשה. גם בפן האישי כי היו פה שלוש מערכות בחירות שירדו לתהומות שלא היו מעולם במדינת ישראל. אבל הוא חוזר על זה בכל אירוע ומזכיר לצוות בכל מפגש, האירוע של מגפת הקורונה הוא גדול מהאגו שלו ומהאגו של כולנו. לכן, כולם שמים את הדברים, הפגיעות, הכעסים והמשקעים בצד לטובת המשימה הלאומית הזו שיותר חשובה באמת מהכבוד של כולם".

מגל: אנשים בשמאל באים בטענות כנגד בני גנץ ברמה אישית, מזהה את התופעה? 
"כוחות רדיקליים קיצוניים יש תמיד בכל מדינה ובכל מערכת פוליטית. אני לא חושב שאלה קולות שרלוונטיים לגודל השעה וחשיבות התקופה שאנחנו נמצאים בה. לא זה מה שישפיע עלינו".

כספית: היו פרסומים שהוא הולך לבקש הארכה של 14 יום, למה הוא צריך?
"יש עוד זמן עד קבלת המנדט. להארכת המנדט יש עוד שבוע ימים".

מגל: תהיה בקשה כזאת?
"עוד לא הוחלט, יש עוד זמן. נדבר לקראת מועד הארכת המנדט אם וכאשר נגיע. המטרה שלנו היא לסיים את האירועים הפוליטיים לפני כן. יש גבול כמה אפשר לסחוב את המדינה".

מגל: למה? גם ככה אנחנו בבידוד.
"קבלת ההחלטות היא לא לפי הלו"ז שלכם, אל תיקחו את זה אישית".

כספית: למה אי אפשר לסנכרן עם התקשורת?
"אפשר, אבל כרגע אין עניין בזה".

כספית: בני גנץ קיים שיחת הבהרה עם בוגי או יאיר אחרי הפירוק?
"אני מודה שלא התעניינתי בשאלה הזאת. אבל לגנץ יש הערכה גדולה מאוד לשותפים שלו לשעבר, ואולי גם בעתיד".

כספית: זה הפיך?
"במערכת היחסים האישית אני בטוח שהכול הפיך".

כספית: בכחול לבן, 61 הממליצים של גנץ עדיין קיימים?
"אני לא חושב שמישהו עשה בדיקה ביממות האחרונות לגבי העניין הזה אבל המטרה של גנץ היא להגיע לממשלת חירום, לא בכל מחיר.