צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד נפגשו אמש כדי לנסות לקדם הקמת ממשלת חירום לאומית. פגישה זו עסקה בעיקר המחלוקת בין שתי המפלגות: אופן בחירת שופטי בית המשפט העליון. בליכוד ובימין מתנגדים בתוקף למה שהם מגדירים "ויתור על המהפכה שהימין קידם בשנים האחרונות".

הצדדים היו קרובים לחתימה על ההסכם, אולם ברגע האחרון נענה בנימין נתניהו לקולות במחנהו "להתעקש על הנושא המשפטי ולא לסגת מילימטר". בשל כך המגעים לאחדות התפוצצו לפני החג.

"אם בכחול לבן יסכימו לשינוי 'חוק סער' בעניין בחירת שופטי העליון, אפשר יהיה להגיע להסכם בתוך שעה", אומרים בסביבתו של נתניהו.
על פי החוק הקיים, שח"כ גדעון סער מהליכוד קידם בשנת 2008 במסגרת חקיקה פרטית ובתמיכת שר המשפטים דאז דניאל פרידמן, כדי לבחור שופט עליון יש צורך בשבעה קולות בוועדה לבחירת שופטים. בליכוד מבקשים עתה לתקן את החוק ולהביא לכך שיהיה צורך בשמונה קולות.

בליכוד מסבירים כי התיקון יביא למצב שבו שני הנציגים שיהיו לימין יהוו מיעוט חוסם שיבטיח הסכמות וימנעו מיוריזציה (בחירה לפי הוותק) של הליך בחירת השופטים.

ישיבת מו״מ בין הליכוד וכחול לבן בעבר. צילום: אלעד מלכה
ישיבת מו״מ בין הליכוד וכחול לבן בעבר. צילום: אלעד מלכה

גורמים בליכוד מסבירים: "ללא תיקון 'חוק סער', אבי ניסנקורן והשופטים שיהיו חברים בוועדה לבחירת שופטים יוכלו למנות את מי שירצו. זה נוגד את ההסכמה העקרונית שלנו עם כחול לבן. כבר היום יש לשמאל רוב בבית המשפט. הליכוד ויתר על הקטנת הפער. הוא לא יסכים בשום אופן להגדיל אותו".

במהלך ההאשמות שהחליפו ביניהן שתי המפלגות כתב יו"ר כחול לבן בני גנץ בפייסבוק בערב החג: "היינו קרובים מאוד לברך על המוגמר, ואז הגיעו נתניהו ואנשיו עם דרישה לפגוע בעבודה התקינה של הוועדה לבחירת שופטים, בניגוד למה שכבר סוכם. הודענו להם שאנו חפצים בהקמת ממשלת חירום לאומית - אבל לא בכל מחיר. איחוד כוחות בשעת משבר הוא חשוב – אבל דווקא בשעות כאלו שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק למען עתיד ישראל חשובה וקריטית. לעולם לא נאפשר לפגוע בשלטון החוק ובדמוקרטיה".

בליכוד כינו את דבריו של גנץ "ספינים תקשורתיים כוזבים שמרחיקים את האחדות. מהרגע הראשון הוסכם כי ממשלת האחדות השוויונית תקום על שני קווי יסוד ברורים: קבלת החלטות משותפת בכל הנושאים וקידום החלת הריבונות. לצערנו, ברגע האחרון כחול לבן היא שחזרה בה מהסכמות אלו".

בתוך כך ח"כ יועז הנדל (דרך ארץ) כתב שלשום בפייסבוק: "היה אפשר לסיים את השיחות על אחדות לפני החג. לצערי, נתניהו לקח צעד אחורה. אני מתפלל שזה ייגמר במהרה, אחרת יהיו השלכות. על כולנו. אין מרוויחים ממשחק פוליטי בזמן שיש פה מעל מיליון מובטלים".
חברו לסיעה ח"כ צבי האוזר כתב בפייסבוק: "אני תקווה כי נשכיל להביא את בשורת האחדות לעם ישראל כחלק ממסע פיוס לאומי שהחברה הישראלית כה זקוקה לו. אחדות ופיוס שיאפשרו לנו להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי ההווה ולהגשים חלומות והזדמנויות היסטוריות בעתיד הקרוב והרחוק".